Behöver man några specialverktyg för att byta lagren i motorn på en sprint? Skall man sätta vevlagren i blocket eller direkt på veven? Några särskilda tips för att få till det utan att skada motor, vev, lager etc..
Tacksam för svar, Andreas
Byta lager på sprint
Ingen som har lite tips!
Skall man montera lagren i blocket och sedan dra ihop blockhalvorna med befintliga skruvar? Alternativt montera lagren på veven, värma blockhalvorna och sedan dra ihop det hela. Vill inte gärna sabba mina nya lager så jag vore mycket glad för lite feedback.
//Andreas
//Andreas
-
- Mästare
Re: Byta lager på sprint
Jag brukar sätta lagren på veven och värma blockhalvorna innan jag sätter ihop motorn. Men en kil mellan vevhalvorna blir det stummare att knacka ihop blockhalvorna. Halvorna ska vara riktigt ihop innan man spänner skruvarna, annars kläms lagret.
/HB
/HB
Tackar så mycket för tipset Henrik!
//Andreas
//Andreas
Kilen man skall sätta mellan vevhalvorna hur skall den se ut (material, form)? Sätter man ned den från "cylindersätet"?
MVH, Andreas
MVH, Andreas
Jag gjorde tvärt om, pressa i lagren i blocket och drog igenom veven. Då kan man inte kröka veven dvs ingen kil behövs men man måste ju ha ett bra verktyg som man kan ge rätt mothåll på blocket samtidigt som man drar i veven.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Hej igen!
Hur tar man ut lagret i primärväxeln? Är det bara att knacka på axeln med mothåll på understa drevet så att lagret går fritt eller måste ryckutjämningen delas för att jobbet skall kunna utföras korrekt? Är lite spak att borra ur nitarna och dela på den... Har dock nitar och fjädrar hemma.
Skall man alltid byta fjädrar i ryckutjämningen (kan inte se eller höra några problem)?
Lagret på utgående axel till bakhjulet skf 6204, kan man använda ett skf 6204 2Z dvs slutna med plåttätning? Eller ställer detta till problem?
MVH, Andreas
Hur tar man ut lagret i primärväxeln? Är det bara att knacka på axeln med mothåll på understa drevet så att lagret går fritt eller måste ryckutjämningen delas för att jobbet skall kunna utföras korrekt? Är lite spak att borra ur nitarna och dela på den... Har dock nitar och fjädrar hemma.
Skall man alltid byta fjädrar i ryckutjämningen (kan inte se eller höra några problem)?
Lagret på utgående axel till bakhjulet skf 6204, kan man använda ett skf 6204 2Z dvs slutna med plåttätning? Eller ställer detta till problem?
MVH, Andreas