bengtic wrote:Har ett förkläde från Lidl som jag inte använt än är väl egentligen avsett för vanliga scootrar med fotplatta, var så billigt så jag var tvungen att köpa det.
Annars så fungerar Fristads skoteroverall bra har kört i regn utan att bli blöt, är något gummiliknande membran som man kan se på insidan av fickorna. Har kört i minusgrader utan att frysa, har haft den i 20 år verkar vara otrolig kvalitet utom ett hål från en omkullkörning.
Ska man pendla till jobbet så borde man nog ha en ruta, har en ide att bredda framskölden med glasklar plast en sån kvalitet som man kan kallbocka som en plåt.
Problemet med ruta tycker jag är att man hör motorbullret mera och att det blir en sämre körupplevelse.
Kamikazekalle- vi har ju modellflyget gemensamt också, flyger mest segel men har flugit nästan allt.
När jag tog Innovan på semestern så gjorde jag av ett tallriksunderläg från IKEA en liten enkel vindavvisare. Syns hyfsat på denna bild:

Den styrde undan det mesta av luften upp till huvudet, och avlastade alltså kroppen rätt bra. Jag tog bort den i tok-värmen i Frankrike, men satte dit den igen i Belgien på väg hem.
Ska man göra egen ruta bör man nog välja polycarbonat-plast (Lexan, Makrolon, m m). Jag köpte för några år sen en mycket begagnad akryl-vindruta och satte på moppen. Den fungerade bra tills en gubb-f-n tryckte upp mig i en snödriva. Då gick den i hundratals vassa bitar, men nu gick det bra ändå p g a den låga hastigheten. Skivor av ABS-plast som man kan köpa på byggmarknader o dyl splittras även dom på inte allt för nyttigt vis.
Jag får väl kolla på Lidl jag också. Skulle det inte passa perfekt så går det ju alltid att modifiera. Fast jag tycker inte kylan är problem alls. Jag har bra kläder mot det.
Det regnade på semestern under hälften av de 190 milen till Österrike, men det gick fint då det var relativt varmt ute. Nu på hösten är det ju inte så "mysigt" ute längre.
Jag flyger för tillfället nästan bara hang med tåliga EPP-prylar. Graniten här är ju inte så eftergivlig. Jag "måste" dock göra nån sorts sidofäste för combatvingen, en Windrider Bee med 120 cm spännvidd. Jag var dum nog att surra fast den på tvären bak på Innovan och dagen efter var det fyra personer som elakt kommenterade det. "Haha, tror du det går fortare med den där jätte-spoilern på moppen...".
Motorflyget ligger på is då det oftast blåser för mycket och dessutom är det skittråkigt att hålla på helt själv. Dom andra här som flyger radiostyrt köper mest prylar som dom sen inte använder.