Fotbroms - spel/höjd över golvet?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bluesman
Lärling
Lärling

Fotbroms - spel/höjd över golvet?

Post by Bluesman »

Hej folks - trivs utmärkt med nyförvärvet (PX200 - 86), men har en fråga:

Bromspedalen - går det att justera den så att den befinner sej närmare golvet? Som gammal hojåkare är jag van vid att ha fotbroms i omedelbar närhet av fotens framdel...bara trycka NERÅT, inte först behöva lyfta benet, fumla, sen trycka ner utan nån vidare doseringsmöjlighet? Pedalen sitter på fel ställe i förhållande till mina fötter, liksom.

Jag skulle vilja ha den bra mycket närmare golvet i a f - den borde gå att ha så nära som 1,5 cm över (med tanke på att den bara behöver 1 cm till fullt bett). På det viset skulle man kunna dels ha den i närheten av foten, dels kunna dosera lite snyggt med sidan av skon - med hälen kvar i golvet..

Hur gör ni? Opererar fötterna? :D Justerar spelet (hur?)? Flyttar pedalen? Vänjer er? :oops:

Mvh /Richard
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />Hej folks - trivs utmärkt med nyförvärvet (PX200 - 86), men har en fråga:

Bromspedalen - går det att justera den så att den befinner sej närmare golvet? Som gammal hojåkare är jag van vid att ha fotbroms i omedelbar närhet av fotens framdel...bara trycka NERÅT, inte först behöva lyfta benet, fumla, sen trycka ner utan nån vidare doseringsmöjlighet? Pedalen sitter på fel ställe i förhållande till mina fötter, liksom.

Jag skulle vilja ha den bra mycket närmare golvet i a f - den borde gå att ha så nära som 1,5 cm över (med tanke på att den bara behöver 1 cm till fullt bett). På det viset skulle man kunna dels ha den i närheten av foten, dels kunna dosera lite snyggt med sidan av skon - med hälen kvar i golvet..

Hur gör ni? Opererar fötterna? :D Justerar spelet (hur?)? Flyttar pedalen? Vänjer er? :oops:

Mvh /Richard

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

på de äldre är det lättare att justera ner bromsen för skönare manövrering, men i ditt fall borde det gå att sätta en tjockare gummibit där bromspedalen stoppar mot undersidan av golvet och sedan justera efter det läget. man kan också köra med högerfoten uppe på tunneln och vinkla ut den när man ska bromsa

Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hade din hojåkning skett på HD eller Indian med fotplattor, det är samma där, dvs lyfta foten..:D
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

*ler* - jo...gamla HD m fl förhistoriska MC hade väl självmordskoppling och växelspak på tanken också. Inte underligt att det finns så FÅ såna kvar :wink:.

Anliggningsgummit - bra tips, TACK! Att köra med foten på tunneln är nog inte min grej, så jag får labba lite.

Häpp/R
Anders Degerman
Nybörjare
Nybörjare

Post by Anders Degerman »

Jag upplevde samma sak som du i början. Jag tog en två cm lång gummislangssnärt och en slangklämma och satte fast runt pedalskaftet under fotplattan. Men då lyste ju bromslampan hela tiden, för att ordna det borrade jag ett litet hål rakt net i toppen på blastdelen i brytaren och gängade ner en m3 skruv så att jag kan justera brytaren exakt. Har fungerat perfekt ända sedan dess. Kan ju vara bra om du använder loctite.

Anders
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Bluesman</i>
<br />*ler* - jo...gamla HD m fl förhistoriska MC hade väl självmordskoppling och växelspak på tanken också. Inte underligt att det finns så FÅ såna kvar :wink:.

Häpp/R

Dessväre säljer HD som aldrig förr, c:a dussinet modeller med fotplattor, på modellprogrammet!

Image

Men Hd-folket kanske är vigare?:):)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Skämt åsido, valet mellan durk, (typ Vespa/ Lambretta,) fotplattor å ena sidan, fotpinnar å anda sidan är för mig ett frihetsval. Skall jag ha fötterna där farbröderna fordonsdesigners bestämt att jag skall ha dom, eller ska jag ha dom där jag själv vill? Fotpinnar får mig att känna mig som en fågel på en telefontråd. Må vara att bromspedalen inte blir lika tillgänglig med durk eller med fotplattor men det är en träningssak, men komforten blir desto bättre.
Det förvånande är att det fordon som förmodas representera “frihet”, choppern, har missat detta. Där är större delen av förarens vilande på svanskotan och häcken, (f’låt Hedge) benen pekande snett nedåt/ framåt med begränsad möjlighet att avlasta ändan, att justera sittställningen blir begränsat. En långtur på en scooter borde vara behagligare..
Fritte
:D
Bluesman
Lärling
Lärling

Post by Bluesman »

Well, för mej handlar det mer om säkerhet i stadstrafik än om komfort, faktiskt - jag vill kunna nå bromsen snabbt och kunna dosera med precision, speciellt om man - som i detta fallet - är hänvisad till bakbromsen för att få n<b>å</b>gorlunda bromskraft. Hade denna Vespan haft en vettig (skiv-)broms fram hade det varit en annan sak. Nåja. Några bra tips fick jag. Tack! Kanske lär jag mej under resans gång också, provade faktiskt att köra med ena foten på tunneln idag, det fungerade hjälpligt fast kändes bakvänt.

/R
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

<br />Well, för mej handlar det mer om säkerhet i stadstrafik än om komfort, faktiskt - jag vill kunna nå bromsen snabbt och kunna dosera med precision, speciellt om man - som i detta fallet - är hänvisad till bakbromsen för att få nogorlunda bromskraft. Hade denna Vespan haft en vettig (skiv-)broms fram hade det varit en annan sak. Nåja. Några bra tips fick jag. Tack! Kanske lär jag mej under resans gång också, provade faktiskt att köra med ena foten på tunneln idag, det fungerade hjälpligt fast kändes bakvänt.

/R
Jag variar, för att ha bromsberedskap i stan t.ex. kommer jag på mig själv med att ha foten på tunneln, annars är den på durken som gäller./L :):)
Post Reply