Köpa SIL

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Köpa SIL

Post by JBL »

Hej, jag har funderat på att köpa en SIL-tillverkad Lambretta hos Cambridge Lambretta eftersom priserna på begagnade är helt sjukt höga. Dom säljer en GP200 som i standardutförande kostar ca 36.000kr. Om den motsvarar förväntningarna på en helt "ny" scooter så verkar det vara ett klipp(?). Eller finns det andra beprövade leverantörer i EU? Någon med erfarenhet? Kika in på
http://www.lambretta.co.uk/machines3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
och säg vad ni tycker.
Pata
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Wed 09 May 2007, 08:14
Location: Sweden

Re: Köpa SIL

Post by Pata »

Kolla upp ifall riktigt ramnr finns och att alla papper som behövs för inreg i Sverige följer med. Kolla upp det noga innan du beställer en! Tror att det kan bli problem, men det finns säkert någon annan här på forumet som har bättre koll.
Sen kan jag tänka mig att den isf reggas som nytt fordon och då behöver blinkers, speglar bromsljus även på frambromsen etc.
För 36 papp borde du kunna hitta en italiensk lammy i bra skick.

Inte mkt till hjälp men... Kolla upp byråkratin noga..

Patrik
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
User avatar
Micool1972
Entusiast
Entusiast
Posts: 192
Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
Location: Lund Sweden

Re: Köpa SIL

Post by Micool1972 »

håller med Pata.
Tänk på att den MÅSTE vara inreggad i england först. Cambridge har alternativet "de fixar allt sådant för en peng". Då kan du få in den i sverige eftersom den kommer då från ett EU land. ÄR den inte EU inregad och godkänd, utan du tänker att du ska göra det själv i Sverige så kan du HELT glömma att den kommer godkännas här.
//Michaele
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Köpa SIL

Post by jencla »

Ett tillägg: En scooter/mc tillverkad efter okänt år på 70-talet måste ha blinkers. SIL-hojarna har blinkers i standard men oftast är de borttagna för att ägarna i UK vill ha den klassiska looken. Och jag har läst att MOT i UK har uppmärksammat detta och att SIL-Lambrettor utan blinkers nu blir underkända vid besiktning :|

Så se upp. Att eftermontera blinkers är krångligt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
klinkhammer
Lärling
Lärling
Posts: 269
Joined: Mon 19 May 2008, 19:59
Location: Stoccolma

Re: Köpa SIL

Post by klinkhammer »

Kollade upp det där med årsmodell när jag tog bort blinkers på min Rally som en tidigare ägare hade satt på skölden och kåporna bak "PX style".
Så här verkar det vara:
62 § Motorcykel av 1975 eller senare års modell skall ha synliga körriktningsvisare på vardera sidan som bakifrån och framifrån kan visa orangegult ljus bakåt respektive framåt.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Köpa SIL

Post by JBL »

Tack för alla goda råd! Jag ska absolut kolla upp alla regler och pappersexercis innan jag bestämmer mig. Men vad jag framförallt undrar är om en S.I.L. lever upp till mina förväntningar!? Jag använder min nuvarande PX dagligen och den fungerar för det mesta klockrent. Jag är inte speciellt intresserad av det museala i scooterägandet, utan jag gillar att köra, men även att skruva till viss del. M.a.o. söker jag en Lambretta som tål daglig användning. Tanken är att INTE ha två fordon, en bruksscooter och en "veteranscooter" om ni förstår vad jag menar? Ge mig gärna lite goda råd om kvaliteten på Lambrettor i allmänhet och indienbyggda i synnerhet! Enligt min mening är Lambrettor serie 3 överlägsna både vad det gäller utseende och väghållning, men håller dom som bruksfordon???
Mycket tacksam för råd och synpunkter (utan att hamna i en PC vs. Mac diskussion... :P ).
Hälsning
Jesper
Pata
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Wed 09 May 2007, 08:14
Location: Sweden

Re: Köpa SIL

Post by Pata »

Jag anser att en välrenoverad lammy motor med ett vettigt tändsystem är väldigt pålitlig. Sköter man sevice så som luftfilter osv är det inga problem.
När det gäller SIL motorerna så har jag hört att vissa föredrar att byta lager och packboxar.
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Pata
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 45
Joined: Wed 09 May 2007, 08:14
Location: Sweden

Re: Köpa SIL

Post by Pata »

Sen tycker jag att det skrivs och snackas om att lambrettor pajjar oftare än vespor etc
Jag tror i många fall att haverier går i hand med trim och slarv.
Har själv en trotjänare som jag byggde ihop 2006. Mugello 225, Taffspeed blås, dellorto 30 samt varitronic. Och det ända jag har råkat utför är att en pinbult på blåset gick gängpajj och att baknavet sprack.. Men det klart om man dubblar effekten mot original och kör på 50 år gammaltnav så kan en viss materialutmattning räknas in i risken..
Den startar alltid på 2:a kicken i vått och torrt kallt som varmt.. Mer pålitligare än så kan jag inte tänka mig..
Så om du skulle komma över en vettig hoj och lägga pengar på en riktig motorgenomgång, vajerbyten etc så får du ju en billig hoj att äga och köra.
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Köpa SIL

Post by kejj »

Min gamla Lis från 1965 har en 2007 (ca, 5-6-7 vem vet) års SIL motor i sig och har nu gått ca 300 felfria mil.
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
Micool1972
Entusiast
Entusiast
Posts: 192
Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
Location: Lund Sweden

Re: Köpa SIL

Post by Micool1972 »

kejj wrote:Min gamla Lis från 1965 har en 2007 (ca, 5-6-7 vem vet) års SIL motor i sig och har nu gått ca 300 felfria mil.
är det den Li150 som har "dl200cc" motor i sej?
//Michaele
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Köpa SIL

Post by kejj »

sil 200cc i sig, mig veterligen kallade de aldrig sina hojar för dl väl?
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Köpa SIL

Post by JBL »

Tror dom heter GP200. Någon som känner till en bruksskicks Lambretta som är till salu? Jag har hittat en "ny" GP 200 SIL för 2200 € i England. Kanske kan vara något nu när pundet står lågt. Men det är ju enklare om man hittar något liknande (eller bättre) i svedala.
User avatar
Micool1972
Entusiast
Entusiast
Posts: 192
Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
Location: Lund Sweden

Re: Köpa SIL

Post by Micool1972 »

kejj wrote:sil 200cc i sig, mig veterligen kallade de aldrig sina hojar för dl väl?
okej, nu är jag med. Har alltid tänkt på din signatur när det stod (ser att du har ändrat) pimpad dl200cc motor i och tänkt, aouch! Undra vad som hände med den orginal dl200 ramen eftersom motorn hamnade i en Li150.
MEN det visade sej vara så enkelt att det var en SIL200 motor och inte en dl200.
//Michaele
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Köpa SIL

Post by fritte »

PXJ wrote:Tror dom heter GP200. Någon som känner till en bruksskicks Lambretta som är till salu? Jag har hittat en "ny" GP 200 SIL för 2200 € i England. Kanske kan vara något nu när pundet står lågt. Men det är ju enklare om man hittar något liknande (eller bättre) i svedala.
Låter dyrt, Stofffis säljer för €988, http://www.stoffis.com/shop/index.asp?Sprache=Deutsch" onclick="window.open(this.href);return false;

På Soulscooters hemsida finns också SIL-motorer.

Jag har hört rykten om att SIL-block fylls med begagnade delar i Indien och sedan säljs som nya motorer, kanske någon på forumet kan bekräfta eller motsäga det...
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Köpa SIL

Post by kejj »

Micool1972 wrote:
kejj wrote:sil 200cc i sig, mig veterligen kallade de aldrig sina hojar för dl väl?
okej, nu är jag med. Har alltid tänkt på din signatur när det stod (ser att du har ändrat) pimpad dl200cc motor i och tänkt, aouch! Undra vad som hände med den orginal dl200 ramen eftersom motorn hamnade i en Li150.
MEN det visade sej vara så enkelt att det var en SIL200 motor och inte en dl200.
//Michaele
Ber om ursäkt för förvirringen :) SIL och inget annat är motorn.
Bara det är gjord av plåt så....
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Re: Köpa SIL

Post by kejj »

fritte wrote:
PXJ wrote:Tror dom heter GP200. Någon som känner till en bruksskicks Lambretta som är till salu? Jag har hittat en "ny" GP 200 SIL för 2200 € i England. Kanske kan vara något nu när pundet står lågt. Men det är ju enklare om man hittar något liknande (eller bättre) i svedala.
Låter dyrt, Stofffis säljer för €988, http://www.stoffis.com/shop/index.asp?Sprache=Deutsch" onclick="window.open(this.href);return false;

På Soulscooters hemsida finns också SIL-motorer.

Jag har hört rykten om att SIL-block fylls med begagnade delar i Indien och sedan säljs som nya motorer, kanske någon på forumet kan bekräfta eller motsäga det...
Tror att både och stämmer här fritte.
Det finns många som säljer SIL motorer som gjort som du beskriver. Sedan finns det några brittiska firmor som fått tag på riktiga sil motorer (var ett tag sedan det tillverkades nya). Bla. Scooter Center säger sig ha äkta SIL motorer. Men som sagt, det lär man aldrig veta förens man tittat i motorn.
Jag skulle gå efter företagets rykte, är den hög och väl ansedd som scooter-restorations, MB eller Cambridge samt rätt pris. Är priset för bra för att vara sant så är det också så.

Men en SIL Vijay (som de kallar sina GP) som bruksscotter tycker jag är en strålande idé. Se som sagt till att den är inreggad i England innan.

Jag känner folk som köpt SIL motorer som havererat inom de första 100km. Det är mycket hit or miss och man vet aldrig riktigt om det var en riktig SIL motor.

Å andra sidan har jag under en kort tid ägd en Vespa PX 125 2007 som pajade ihop efter 15km och kom inte i form igen någonsin trots motorbyte (Reklamerades till slut). Så allt är relativt. Jag tror på Pata och hans erfarenhet.

Allt som har pajat på min lanbretta har inte handlat om motorn. Rost i tank, trasig throttel på förgasaren, dålig frambroms och lös avgasmutter.
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Köpa SIL

Post by jencla »

Jag tror också att Pata har helt rätt, du kan vardagsköra en Lambretta. Dock ska du tänka på att motorns grundkonstruktion är runt 50 år gammal, och ger du dig sedan på och ökar effekten och påkänningarna på delarna så inser du att det finns vissa risker. Ungefär som att vardagsköra en trimmad Volvo Amazon eller Ford Cortina :D

Min egen Lambretta har tickat och gått. Ett enda ras, en havererad kolv, förmodligen beroende på att det var en mycket tidig version av trimkittet Mugello. Min motor renoverades med kvalitetsdelar av en ytterst kompetent svensk scootermekaniker, jag tror det är en förklaring till att den funkat så bra och pålitligt.

Men som sagt, kolla upp att den varit registrerad i UK och vilken årsmodell den är i papperen (styr krav på blinkers och bromsljus från handbromsen). Och köp hellre lite dyrare från en firma med gott rykte än lägsta pris från en okänd firma. Uppgradera dessutom med elektronisk tändning och skivbroms fram så blir den ändå trevligare. Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
JBL
Entusiast
Entusiast
Posts: 162
Joined: Wed 19 May 2010, 14:33
Location: Södermalm

Re: Köpa SIL

Post by JBL »

Tack för generösa råd. Jag har definitivt blivit stärkt i mina Lambrettaplaner! Jag åker till London senare i höst och ska titta på några men hittar jag inget så scannar jag marknaden här hemma. Hör av er om ni känner någon som vill sälja.
Hälsning J
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Köpa SIL

Post by jencla »

Just hemma efter 36 mil på min Lambretta. Inte en misständning, ren njutning :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply