Hej, jag är nybliven ägare till en vespa GTS 250 och skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra för att förbättra köregenskaperna/körglädjen på den?
Jag är även intresserad av länkar till nyttig information om min vespa, har lite svårt att hitta i forumet.
1. Bitubo stötdämpare fram.
2. Hårdare bussningar till bakstötdämparna rätar upp scootern och botar tendenserna till "ålning". Kommer inte ihåg vad firman heter men jag beställde mina från US och de kostade ca 20 USD. Sök på forumet, jag har tipsat om dem tidigare.
3. Flyscreen, Vespas låga variant, och den höga för minusgrader.
4. Scootertäcke. Tucano Urbano tillverkar ett med uppblåsbara sektioner för att undvika vindfladder. Igen, sök. Jag har skrivit om det tidigare.
1. Byt däck (om du har Sava fabriksmonterade på din 250). Jag rekommenderar Pirelli GTS 23/24. Se till att verkstan balanserar dem perfekt.
2. Montera de stora styrstångsvikterna (bar end weights) för att eliminera den vobbling som mer eller mindra alla GTS har.
Finns både i Vespa original och som aftermarket.
2. Montera de stora styrstångsvikterna (bar end weights) för att eliminera den vobbling som mer eller mindra alla GTS har.
Finns både i Vespa original och som aftermarket.
Skriver under på punkt 1; skillnaden är som dag och natt och jag upplevde att scootern riktigt sög sig fast i asfalten när jag bytte från Sava till Metzeler och sedan ännu bättre när jag gick till Pirelli GTS.