E-10 till Vespa GTS 300i och Vespa LX 125cc??

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

E-10 till Vespa GTS 300i och Vespa LX 125cc??

Post by vägkung »

Ja hur fungerar det då??

Förmodligen går det väl alldeles utmärkt till GTS 300ie (09:a), men hur kommer det att gå med förgasarförsedda LX 125an(08:a)?

Eftersom ingen har kunnat ge någon information i frågan, så undrar jag om alla vet vad E-10 är?
Ja alltså, bensinbolagen ska ju börja blanda i en högre mängd etanol i handelsbensin, från när vet inte jag, men vilka fordon (bilar) som klarar den nya bensinen finns att läsa på bilsweden.se.
Men nog tror jag alla vet om att iblandning av en högre procent av etanol kommer att ske. Det är tydligen något eu-direktiv som "tvingar" fram beslutet.
aryan
Lärling
Lärling

Re: E-10 till Vespa GTS 300i och Vespa LX 125cc??

Post by aryan »

De går säkert utmärkt, 5 eller 10% etanol gör ingen större skillnad.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

E10 har diskuterats en hel del på GermanScooterForum. Om jag minns rätt, så var många inne på att gå över till supersoppa i stället för 95. Men, många som skriver där är ägare till malossitrimmade Vespor. :o
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

I Tyskland är de helt hysterisk rädda för E10, mycket är rykten och inte baserad på praktiska erfarenheter.
Jag vet inte varför men E10 lär ha högre oktantal än E05 så det finns ingen anledning att tro att man behöver gå till supersoppa av den anledning.

I teori skulle en förgasarmotor gå aningen magrare med E10 isf E05 eftersom etanol tar med lite syre i förbränningsprocessen vilket gör att förbränning blir mera komplett och renare. Men den skillnaden är nog akademisk.
paatarr
Nybörjare
Nybörjare

Post by paatarr »

Jag bor på Åland (Finland) och vi har haft E10 sedan årsskiftet, har ingen erfarenhet av E-10 i förgasarmotorer, men jag har börjat tanka både min bil och min Honda innova med 98:an eller Shells 99:an V-power trots att dessa är dyrare.

För det första så drar det mer när man kör med E10, det är nog inte så mycket mer men det märks nog.

Jag tycker personligen det känns bättre att tanka 98:an
Peter som kör:
Honda ANF Innova -07
Tunturi Maxi -82
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Hur mycket högre/lägre förbrukning har du upplevt att det blev?

Det skilljer sig säkert från bil till bil men Finnska VTT fann att merförbrukning med E10 jämförd med 98 i snitt blir knappt 7 promille, se http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=157649" onclick="window.open(this.href);return false;
vasabladet wrote:Enligt VTT:s mätningsresultat förbrukar E10-bensinen i medeltal 10,3 liter per 100 km och 98:an förbrukar 10,23 liter per 100 km.
Skillnaden mellan E05 (som vår 95 oktan redan är idag) och E10 borde skillnaden vara ca 50% av skillnaden mellan bensin 98 en E10 dvs ca 3,5 promille.

I motsats till en insprutningsmotor med syrgas sensor i avgasröret som påverkar insprutningen kompenserar förgasaren inte blandningen till bränslet alls och kan den alltså inte injektera de 3,5 promille extra bränsle men det är nog inget den lider av.

/Aryan
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Man kan inte jämföra fyrtakts-Vespor och tvåtaktarna. Fyrtaktarna bör klara den men hur går det med tvåtaktarna, äldre och nyare? Jag vet att det diskuterats hur etanolinblandningen kemiskt påverkar plast- och gummidelar typ packboxar. Redan den nuvarande "moderna" bensinen har orsakat byten av många flottörer och flottörnålar. Likaså kan man tänka sig att etanolen löser upp gamla avsättningar i tank, kran mm som ger sig iväg och sätter igen munstycken och kanaler i förgasaren? Vad tror du Aryan?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jo gamla bensinavlagringar kan etanol i bensinen lösa upp, fast frågan är om det blir någon större skillnad när man går från E05 till E010 det kanske innebär en ganska bra stegvis ökning av reningsmedel. Sedan är det kanske bättre om bränslesystem hålls rent och vatten och skit inte längre kan samlas i tanken, det blir lite som en dos STP och K-sprit i bensinen. Är man orolig för att det kan för mycket av det hela så kan ett extra bensinfilter i slangen till förgasaren kanske vara en lösning.

Jag har nu konverterad många gamla bilar, gräsklippare, vespa mm för E85, T ex en Vespa V50 från '67, flera Citroen 2CV, en Hanomag skåp/husbil med en Volvo B18 motor och etc. Jag bytte flottörnålen i Vespan som verkade utsliten men annars har jag inte drabbats av något smuts i förgasaren eller liknande en enda gång eller några problem med avlagringar eller material.
Post Reply