Kompressionsprovare?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling

Kompressionsprovare?

Post by Erling »

Någon som prövat kompressionsmätare/provare till vespa?
Var köper man?
Kan denna vara OK?
http://www2.biltema.se/sv/Bil---MC/Verk ... re-bensin/" onclick="window.open(this.href);return false;

Min 125:a är lite slö - varvar inte ur - och den kanske behöver sig en omgång?
Förgasaren som sitter på är mycket primitiv = TA 18E, rengjord och saknar tom. luftskruv, samt att tändningen är kollad och inställd.

Jag borrade inte upp cylinder vid renoveringen - behöll standard - vilket kanske var dumt!
Kan man se okulärt om en cylinder är "oval" eller måste man ha speciella mätinstrument för att kolla?

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Kompressionsprovare?

Post by fritte »

Någon som prövat kompressionsmätare/provare till vespa?

Biltema nr 151314 borde duga..

Förgasaren som sitter på är mycket primitiv = TA 18E, rengjord och saknar tom. luftskruv, samt att tändningen är kollad och inställd.

om skruven saknas läcker luft in där = inge bra...

Kan man se okulärt om en cylinder är "oval" eller måste man ha speciella mätinstrument för att kolla?

varför tror du cylinderloppet är ovalt? Finns det en övre vändkant i loppet? Har du en ny kolv?
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

TACK fritte!
Egentligen borde jag kanske ha sagt att cylindern (ev.) är sliten och inte oval! Tänkte bara på att cylindern kanske slits på just det sättet - att den blir oval - pga. kolvens rörelseriktning! Kanske feltänkt?
Jag kollade vid renoveringen och tyckte att cylindern såg bra ut efter honing och köpte en ny kolv/ringar med standardmått.

Tror inte att luftskruven bara saknas, utan att den aldrig funnits på dessa enkla förgasare :?: :?: :?: ??
Och hur gör man då med inställningar/justeringar?
Verkar bara finns en skruv för justering av tomgången!

Anledningen till mina funderingar är att motorn är väldigt svag/seg, och att jag har försökt kolla "allt" men ändå inte får till det.
Därför så kanske jag borde kolla kompressionen.
Tror ibland att den får "för mycket bensin" och storknar - ungefär som att köra med choken utdragen - men hur gör man för att begränsa flödet, utan justeringsmöjligheter?

Erling
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Känner Du till om det finns uppgifter samlade för olika Vespamodeller - typ Stora Vespatabellen - över data vad gäller kompression.
Exempelvis VN2 (Elit) = 6,3 1.

Har nu investerat i en kompressionsprovare enl frittes tips från Biltema.

Erling
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

http://www.freeengineinfo.com/compression-test.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Bra - nu skall jag studera - får se om jag begriper!

Erling :roll:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Tänk bara på att du aldrig kan använda en kompressionsmätare till annat än rudimentär felsökning. Du kan t ex inte återskapa den kompression som står i pappren med den. Den är uträknad geometriskt, och tvåtaktare har fler variabler som påverkar den faktiska kompressionen. Avgassystemet påverkar t ex och för att göra det än mer besvärligt, så varierar avgassystemets påverkan med varvtalet. Avgasportens storlek och placering påverkar också.

Med det sagt, citerar jag mig själv från tråden http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... ?f=4&t=932:

"En fräsch PX200 ska ha runt 120 Psi i kompressionstryck
Generellt ska en tvåtaktare ha något mellan 120 och 150 Psi.

För att ö.h.t starta behöver en tvåtaktare 90-100 Psi, men då är det alltså på gränsen. Den kommer inte att vara stark.

Proceduren för att testa med kompressionsmätare, är som följer:

1) Kall motor (kan köra med varm också, men eftersom vi inte är ute efter ett exakt mätvärde så funkar kall)
2) Töm förgasaren
3) Kicka runt cylindern utan stift så att den är relativt torr
4) Med helöppen trottel, kicka en fyra, fem gånger. Notera värde.
5) Gör om 4) tills dess att du erhåller ungefär samma värde konsekvent. Notera värdet.

Är värdet lågt (under 120 Psi):
1) Häll i ungefär 1 tsk olja i cylindern.
2) Gör om testet ovan.
Ökar nu kompet, så är det kolvringarna som är slut. Byt. Ökar inte kompet, så har du större problem, som t ex otät topp/cylinderfot, packboxar etc. Dags att riva. "

Erling wrote:Känner Du till om det finns uppgifter samlade för olika Vespamodeller - typ Stora Vespatabellen - över data vad gäller kompression.
Exempelvis VN2 (Elit) = 6,3 1.

Har nu investerat i en kompressionsprovare enl frittes tips från Biltema.

Erling
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Det var ett fylligt och intressant/kompetent svar - TACK Hedge!
Nu skall jag även kolla upp tråden Du nämner...

Man lär sig hela tiden nya saker i detta förnämliga Forum!

Erling
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

En liten rapport bara!

Jag har borrat upp cylindern och - förstås - monterat ny kolv/ringar.
Nu går den finfint!
Tack var kompressions provaren kunde jag förstå att motorn var rejält otät/sliten = slö!

Solen lyser igen... 8) 8) 8) 8)

Erling
Post Reply