Är det här rätt färg på ett tändstift efter körning? (bild)

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Är det här rätt färg på ett tändstift efter körning? (bild)

Post by joakimz »

Då jag inte känner några "riktiga" människor med motorkunskaper frågar jag er på forumet; jag bytte stift precis och efter 15 minuters körning så ser stiftet ut som på bilden. Är det för vitt?

Image

Uploaded with ImageShack.us
Anledningen till att frågar är att jag är rädd för att motorn får för lite soppa...

Tack på förhand!
V50 1973
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Är det här rätt färg på ett tändstift efter körning? (bi

Post by jencla »

Jag tycker det ser lite ljust ut, indikerar att motorn går magert. Rätt färg är "chokladbrunt".
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Det verkar vara ett komplicerat område, det där att läsa av tändstift. Har själv försökt sätta mig in i detta i sommar. Jag har då sett att ett nytt stift blir mycket ljusare än ett som gått ett antal mil, allt annat så lika som det nu är möjligt. Jag har hittat en intressant artikel om detta. Har inte tillgång till den härifrån min telefon, men PM-a mig om du vill ha den.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Med den färgen är risk för nyp överhängande, och som Jencla säger, chokladbrun ska det va. Öka munstyckestorlek o tacka din skyddande ängel att Vespan inte nöp.... :lol:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

När jag bestyckar förgasare (enligt principen "better safe than sorry") brukar jag gå upp så långt att den börjar bluddra och sedan ner igen till dess att den går rent. Har funkat hittills :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Ojojoj... Det lät inte alls kul det här :(

Är det bara huvudmunstycket som byts eller ska samtliga munstycken upp i storlek?
V50 1973
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Hur har du kollat stiftet?

För att få en korrekt avläsning, så skall man köra på det varv/gaspådrag man vill testa, och utan att släppa på gasen slå av tändningen. Läser du av stiftet efter att ha puttrat in i garaget är avläsningen värdelös.

Har du gjort rätt så visar bilden en motor som går alldeles för magert. Chokladbrun isolator är det du vill ha.

/G
joakimz wrote:Då jag inte känner några "riktiga" människor med motorkunskaper frågar jag er på forumet; jag bytte stift precis och efter 15 minuters körning så ser stiftet ut som på bilden. Är det för vitt?

Uploaded with ImageShack.us
Anledningen till att frågar är att jag är rädd för att motorn får för lite soppa...

Tack på förhand!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

@jencla.
Går du upp så mycket i munstycksstorlek att den börjar bluddra på 4:an, eller går du på en växel där du får högre varvtal, t.ex 2:an?
/Olle
joakimz
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by joakimz »

Hedge wrote:Hur har du kollat stiftet?

För att få en korrekt avläsning, så skall man köra på det varv/gaspådrag man vill testa, och utan att släppa på gasen slå av tändningen. Läser du av stiftet efter att ha puttrat in i garaget är avläsningen värdelös.

Har du gjort rätt så visar bilden en motor som går alldeles för magert. Chokladbrun isolator är det du vill ha.

/G
Det var intressanta upplysningar! Nu följer alltså en serie av försök men olika munstycken. Finns det någon med liknande setup som kan ge mig några riktlinjer ang. vilka storlekar som kan vara rimliga?

Jag har alltså en relativt nyrenoverad motor där allt är enligt svensk standard förutom att veven är öppnad och att förra ägaren slängde på ett ET3-rör.
V50 1973
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Hej jag har med öppenvev och banan kört med 38/56, med öppen vev, pollini 50cc och orginalblås 38/58. En vän till mig med öppenvev DR50cc och banan 38/58. Vad har du för storlek nu?

Skulle annars utifrån ovan gissa på ett huvudmunstycke ca 54-58 och lågfart 38-40.

Men bäst är förstås att testa ordentligt som beskrivits av andra i tråden, men det här kanske ger en fingervisning om vilka munstycken du kan börja att testa med.
Post Reply