Hej, på forumet har jag läst i en några år gammal tråd att denna modell skall ha 190mm längd på fjädern eftersom gaffeln praktiskt taget är en gs-gaffel. EM anger att den skall vara 180 mm. även andra uppgifter är motstridiga. Kan det vara så att Touringen har flera olika längder.
Jag tänkte slutligen att jag får mäta själv. Och, ja ni ser ju själva den är ju ungefär 185 mm. Det kan ju bero på att den är lite ihoptryckt. Jag har nämligen inte kunnat demontera fjädern än på grund av rostiga skruvar på framstänkan. De ligger för närvarande i 5:56.
Vad tror ni är den 190 mm när den inte sitter i gaffeln, kommer jag få i en 190 mm, Jag hade tänkte mig en stoffis som är lite starkare.
Eller skall jag köra på en 180 mm.
Benke
Fjäderlängd fram touring vgla1t 1961, treväxlad
Fjäderlängd fram touring vgla1t 1961, treväxlad
- Attachments
-
- DSCN7314.JPG (100.21 KiB) Viewed 2985 times
-
- DSCN7314.JPG (100.21 KiB) Viewed 2985 times
Re: Fjäderlängd fram touring vgla1t 1961, treväxlad
Ok, nu fick jag loss fjädern den är fortfarande 18,5 cm, den var emellertid rätt lätt att få bort så en 19 centimeters skall nog fungera. Förmodligen har den blivit något intryckt under 50 år 

Ja, det har funnits olika längd på rackarna. 190 på touring VGLA/B och 180 på VLA (och 170 på sprinten, om jag nu kommer ihåg rätt). Blev kortare hela tiden... Då när vi behövde en 190 och 180 så fick vi söka länge och mycket för att få rätt.
Jag står i valet och kvalet om jag skall köpa en standardfjäder på 195 eller en förstärkt på 190, man vill ju inte ha allt för stum och hård dämpning. vad kan vara bäst av dessa två?
Benke
Benke
vespaco wrote:Ja, det har funnits olika längd på rackarna. 190 på touring VGLA/B och 180 på VLA (och 170 på sprinten, om jag nu kommer ihåg rätt). Blev kortare hela tiden... Då när vi behövde en 190 och 180 så fick vi söka länge och mycket för att få rätt.
En fundering, kommer du att köra med mycket last på framhjulet, då kan en förstärkt fjäder vara motiverad. De 5 mm som skiljer i längd tror jag inte kan ha ngn avgörande betydelse. En hårdare fjädring kan ge behov av lägre lufttryck i däcket för att inte bli stötigt. Lägre lufttryck kan göra att däcket inte känns så sidostabilt.
Eftersom jag förr eller senare ska ge mig i kast med att byta dämpare fram, undrar jag (lite försynt) vad är vinsten med att byta fjädern? Blir den föslappad med åren som vi andra, måntro?
Micke
Micke
Nu har ju jag en VGLA-59, men jag köpte den förstärkta från EM, men har orginal dämpare fast ny. En av anledningarna till att jag köpte den fjädern var för att den inte skulle dyka så grön jävligt när man använder frambromsen. Komfortmässigt så tycker jag det funkar fint, men jag körde inte så långt med orginal fjädern att jag har något att jämföra med, skaffade den ställbara kompletta bakdämparen från Em också, funkar fint.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2