Lambretta Supertune National replica

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Lambretta Supertune National replica

Post by Pata »

Jaha!
Min tanke att följa upp mitt lilla projekt, måste ju börja nån gång!

Vågar inte svära att det kommer vara tight mellan inläggen men en början kanske ger inspiration och mersmak!? (till mig själv)
Min tanke har under nu rätt många år att bygga en 60`s racer av min SX200. Har varit inne på den mer klassiska Stype som man ser många replicor på i England. Och ja! Jag har ett sådant projekt igång oxå på min TV200 men det är inte alls lika långt gånget som mitt Supertune projekt. Kommer säkert någon tråd om den framöver too!

Det hela började ta form efter att jag köpt tillbaka min SX200 som såldes ca 2003 till en känd scooterist i Sthlm. Den var helt nerplockad i delar och all plåt var blästrad. Så nu efter ca 5 år efter jag köpt tillbaka den så stod mitt samvete inte ut längre. Fick enorm ångest varje gång jag tittade på alla delarna. Och Jag har ju trots allt under åren köpt mängder av delar till projektet, var kanske ett sätt att dämpa ångesten. Finns säkert nån som skulle sätta in en pillerkur på mig!

Denna SX200 köpte jag själv på den tiden då jag bodde i Sundsvall och var i behov av en ny Lambretta då min första (TV175 -63) fick närkontakt med en Volvo 240 i över 50 km/h.. Slutade med att den blev ca 50cm kortare och jag slog rekord i längdhopp.. Inget dokumenterat men 10m var det lätt.

Köpte faktiskt den SX´n efter annons här på SSK. Utgångspriset var 2500.- (tror året var 1998) men efter att säljaren blivit bombad av samtal höjdes priset till 6500:- säljaren hade fått bud över men tyckte att jag lät som en som desperat kille och trots allt var lovad den till ringa priset 2500:-
Saken var den att den stod i Uddevalla och jag befann mig i sundsvall... Ärligt talat visste jag fan inte vart Uddevalla låg på den tiden! :oops:

ähh! sak samma!! Nu var det inte det jag tänkte skriva om..

för några år sedan (mitten av 2000) så öppnade Darren Knowels Supertune.org i England efter att ha köpt rättigheterna till namnet. Har var otroligt hjälpsam och tog fram schyssta delar. Han startade även upp en produktion utav Supertune Lowline vilket är helt enkelt som det låter. Ramen och gaffeln sänktes med 3" . En original Lowline som blivit kult är 666 CRK. Till hjälp med trimning av motorerna stod Stuart Ownen i "100mph Lambretta Club". Stuart´s enda krav var genuina innocenti 200 cyllar att trimma på.
(Jag kommer inte gå så hardcore utan kommer att använda mugello 225 kit som är portad efter MB´s spec.)
Så här i efterhand så är jag nöjd att jag köpte allt Darren tog fram för idag finns inte firman längre.
Han hjälpte mig även att få fram Smiths hastighetsmätare samt att anpassa styrtoppen för denna.

Precis nyligen så har Ron Moss väckt liv i Supertune igen. Han var då det begav sig förare för Supertune. Idag tillverkar han clubman ljuddämpare som ska vara bland de absolut bästa på marknaden, han har även tagit fram en spännande cylinder som han kallar Avanti TT3. Släpps enligt honom i början på september.
SX&TVHEADSET.JPG
SX&TVHEADSET.JPG (115.24 KiB) Viewed 14235 times
Till vänster Sx200 styret moddat genom Supertune och till höger Tv200 av Tim Mason.
Chainside.jpg
Chainside.jpg (46.3 KiB) Viewed 14235 times
Här är chainside som är moddat av Tim Mason för att fästa varvräknar "gearbox". Han har en liten egen lösning på detta. Tror det funkar betydligt bättre än den lösningen som tex var original på Rallymaster modellen. Nu finns det gott om matrial att borra 2 hål och gänga i.
Sidepanel.jpg
Sidepanel.jpg (95.4 KiB) Viewed 14235 times
Ett litet smakprov på lackeringen. Avanti klibban satt på 666 CRK och jag lyckades få en firma i England att kopiera den utifrån en bild. sadeln är liten och obekväm men är grymt välgjord. Köptes av Darren på Supertune.
rear.jpg
rear.jpg (98.59 KiB) Viewed 14235 times
Sprintrack large som fästs med de bakre i lykthuset. Dealer klibban hittade jag på ebay och är adressen till Supertune då det begav sig. Även ganska nöjd att jag hittade ett bakre rammärke med lite blått i :D
sx.jpg
sx.jpg (79.92 KiB) Viewed 14235 times
Taskig mobilbild! Liten vink om fälten som lackats.

Näpp! detta tog lång tid..
forsättning följer!
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Re: Lambretta Supertune National replica

Post by Micool1972 »

ääääntligen ska du börja få ihop den ;)
//Michaele
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Söte Jesus så snygg den blir Pata! Respekt!

Och du vet att jag körde mot team Supertune på Isle of Man 1969 och 1970, då Ron Moss och jag var unga. Har en bild av deras hojar vid målet på Druidale. De körde fortare men min otrimmade Vespa Rally 180 (bilden i avataren) höll bättre :D
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

Haha! Jens det är jag som ska säga RESPEKT! Ron Moss är otroligt hjälpsam och trevlig!
Kul att du tycker om den!

Kommer lägga upp fler bilder på bygget, men kameran är på annan ort förtillfället.

Motorn har jag börjat med. Är nästa steg innan jag kan forstätta med chassit. Hade nästan glömt bort hur frustrerande det kan vara. Vet inte om jag är extremt noga eller om det dräller omkring en massa skit på eftermarknaden, trots att jag köper från de mer etablerade handlarna.
Som jag nämnt tidigare så kommer ett Mugello 225 förmodligen användas. Sedan har jag slängt in en Li 150 låda i den, men måste plocka bort den igen då den NYA Mecur slidingdogen är oval!!?? Vilket resulterar i att gaffeln tar emot den.. Trist!
Har inte bestämt mig vilken drevning jag ska köra med, beror ju på vilket blås jag väljer. Har inte bestämt mig ifall jag ska köra med ett JL3 curly eller RM Avanti Clubman. Givetvis har jag anmält mitt intresse för det nya Avanti TT3 cylinder kittet men inte bestämt mig till 100% än. Första batchen är på bara 40st. Kolla in länken, Sexy!

http://supertune.co/index.php?route=pro ... duct_id=51" onclick="window.open(this.href);return false;

På min gröna trotjänare så är kör jag med kombinationen TV/SX låda, Mugello 225 och Taffspeed Mk4 blås. Och den varvar ur hur lätt som helst på 4:e växeln. Så jag jag är lite inne på att växla upp den duktigt om jag väljer ett JL3. Sen är ju frågan om jag måste isf modda blåset så varvräknar drivningen ska få plats..

Forsättning följer!
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Stilmässigt borde du ju ha ett blås som åtminstone på utsidan ser ut som det kunde varit med runt 1970. Ancilotti eller Gori?

Jag (Mugello 200, PHBH30, JL3, DL200-låda) har också fått växla upp en del. 19 kuggar fram, 46 bak och den varvar ut utan problem. Med originaldreven kunde jag alltid starta på tvåan :wink:
/jens
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

"Hut Ab" som vi säger på tyska... Sjukt fin - blir sugen direkt att skaffa Lambretta igen...
Ser fram emot fler bilder!
"Blech und Freude Rollerjungen"
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

jencla wrote:Stilmässigt borde du ju ha ett blås som åtminstone på utsidan ser ut som det kunde varit med runt 1970. Ancilotti eller Gori?

Jag (Mugello 200, PHBH30, JL3, DL200-låda) har också fått växla upp en del. 19 kuggar fram, 46 bak och den varvar ut utan problem. Med originaldreven kunde jag alltid starta på tvåan :wink:
/jens

Håller med Jens. Tänkte också på Gori. Det hade passat stilmässigt.
//Michaele
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

The real ones, på Isle of Man 1970 8)
supertune_1.jpg.jpg
supertune_1.jpg.jpg (128.99 KiB) Viewed 14054 times
/scooterdaddy
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

Latjo...och här snackar vi inte SIL, och på max ett år gamla scootrar som de direkt bygger om.

//Michaele
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

...och de hade inte en susning om att Innocenti snart skulle lägga ner scooterproduktionen.
Bara det är gjord av plåt så....
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

jencla wrote:Stilmässigt borde du ju ha ett blås som åtminstone på utsidan ser ut som det kunde varit med runt 1970. Ancilotti eller Gori?

/jens
Ja, DL lådan är ju lite speciell. Med din drevning så hamnar du ganska precis som en org TV/SX låda. Inför nästa euro tänkte jag testa att dreva upp min gröna till 16/46 och därmed få en ratio på 4,52.
Men det är ju pågrund av våra blås som det varvas ur så lätt. JL 3:an är ju en kopia på Taffspeed blåset som jag har. Skulle bli en enorm skillnad om vi slängde på nåt clubman ist.

Jag är sugen på en mer diskret look så ett clubman blås är estetiskt helt rätt, och så behöver jag inte bekymra mig om plats för varvräknar gearboxen.
frågan är ju bara vilken man ska välja! Är varierad kvalitet och effekt på alla. Sen måste man ju veta exakt vad blåset går för. Orkar inte testa olika drevningar och växellåds kombinationer.
Gori känns som bra kvalitet men har inte en aning om hur effektkurvan ser ut.
Ralph Saxelby's 42 mm ska vara top of the line, men även där frågetecken om prestanda + att han tillverkar få och dem kostar ca 400 gbp.
Ron Moss avanti ska tydligen oxå vara grymma! Han har testat den tillsammans med tt3 kittet och ska vara nåt i hästväg. Som han menade, när du ligger i 100 och vrider på gasen så bara drar den.. På ett clubman!
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Om Goris effektkurvor: I något hyfsat nytt nummer av Scootering körde de båda varianterna av Gori i bänk. Jag kan säkert leta rätt på det och kopiera eller scanna om du är intresserad.
/jens
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

jencla wrote:Om Goris effektkurvor: I något hyfsat nytt nummer av Scootering körde de båda varianterna av Gori i bänk. Jag kan säkert leta rätt på det och kopiera eller scanna om du är intresserad.
/jens
Tack Jens!
Läste precis lite på scootering's sida och de skrev att 40 mm var jämnförbar med AF's och att 50:an lät som clubman vw pipe... Och ett sånt har jag liggandes, låter förjävligt!
Det må vara bättre kvalitet på gori men vill nog inte betala 3ggr mer än ett klassiskt AF blås.
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

Tänkte lägga upp lite fler blandade bilder på projektet.
headset.jpg
headset.jpg (53.06 KiB) Viewed 13872 times
Så här fint blev det efter slipande och spacklande!
headsetsmiths.jpg
headsetsmiths.jpg (59.16 KiB) Viewed 13872 times
Med Smiths mätaren på plats. Har även slängt på en LI switch som jag ska modda till så jag kan styra Lucas spottarna.
Toolbox.jpg
Toolbox.jpg (82.11 KiB) Viewed 13872 times
Luckan moddad för reservhjulet som kommer sitta "inline". Snyggt svetsat!
revcountbracket.jpg
revcountbracket.jpg (70.56 KiB) Viewed 13872 times
En liten specialhållare jag gjort till den gummi upphängda "antivibration bracket" till Varvräknaren. Kommer att fästas i de främre sadel infästningarna. Får se ifall det blir snyggt, annars flyttar jag varvräknaren till insidan av benskölden ist.
Smiths.jpg
Smiths.jpg (85.07 KiB) Viewed 13872 times
varvräknaren på plats. Den högra mätaren samt varvräknaren är renoverad och kalibrerad för 10 tums hjul av Gaggs & sons i England. tyvärr passar inte den på SX´s styrtop då den är av "knobstyle" Så den får vänta till Stype bygget ist. Så den vänstra ska få åka över och få sig en likadan behandling.
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

revgearbox.jpg
revgearbox.jpg (68.39 KiB) Viewed 13872 times
Så här ser varvräknar "gearboxen" ut sen har jag låtit en CNC operatör fräsa ut en skåra i bulten som sen ska passas in när man monterar på kedjekåpan.. Men det förstod ni säkert!
engine.jpg
engine.jpg (110.29 KiB) Viewed 13872 times
En liten bit på väg även på motorn.
engine1.jpg
engine1.jpg (108.07 KiB) Viewed 13872 times
Tagit upp lite för passa in cyllen. Använder en AF race vev.
silentblocks.jpg
silentblocks.jpg (80.09 KiB) Viewed 13872 times
Till vänster en org Casa och sedan en fetare som sitter på höger (kicksidan) Vette fan om det kommer märkas någon skillnad men ska de va så ska det!
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
Pata
Nybörjare
Nybörjare

Post by Pata »

exhaustbracket.jpg
exhaustbracket.jpg (70.13 KiB) Viewed 13757 times
Mugello 225 med JL/Taffspeed "cast iron" fäste. Denna lösning har funkat super på min gröna hoj. Har kört några 100 mil och den tenderar inte ens att läcka.. Finns säkert fler sätta att naja fast dem på, men detta räcker.
exhaustnuts.jpg
exhaustnuts.jpg (54.13 KiB) Viewed 13757 times
fr vä. passar de flesta trimblås så som Taffy, JL och PM. den andra för org blås eller clubman. La en org mutter brevid för att få en hint om strl.
LD 150 -55
Tv 175 -61
Li 150 -62
Tv 175 -65
Li 150 -64
Tv 200 -65
Sx 200 -66
Sx 150 -67
DL 125 -70
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

jencla wrote:Om Goris effektkurvor: I något hyfsat nytt nummer av Scootering körde de båda varianterna av Gori i bänk. Jag kan säkert leta rätt på det och kopiera eller scanna om du är intresserad.
/jens
Du har inte kvar scanningen...? :wink:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

victor wrote:
/jens
Tyvärr. Scannade aldrig in eftersom ingen bad om det, och i förra veckan sålde jag av alla mina gamla Scootering. Ska precis flytta ...
/jens
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

jencla wrote:
victor wrote:
/jens
Tyvärr. Scannade aldrig in eftersom ingen bad om det, och i förra veckan sålde jag av alla mina gamla Scootering. Ska precis flytta ...
/jens
Aj det var ju inte alls bra.... Tack i alla fall. Någon annan som har kvar september 2010..?
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Du bor i england eller hur? maila förlaget och be om en back issue. tror de säkerligen har en till övers att sälja.
Bara det är gjord av plåt så....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

kejj wrote:Du bor i england eller hur? maila förlaget och be om en back issue. tror de säkerligen har en till övers att sälja.
Eller maila http://www.riminilambrettacentre.com/Home.aspx, firman bakom Gori-prylarna. De har säkert effektkurvorna inscannade ...
/jens
Post Reply