Min tanke att följa upp mitt lilla projekt, måste ju börja nån gång!
Vågar inte svära att det kommer vara tight mellan inläggen men en början kanske ger inspiration och mersmak!? (till mig själv)
Min tanke har under nu rätt många år att bygga en 60`s racer av min SX200. Har varit inne på den mer klassiska Stype som man ser många replicor på i England. Och ja! Jag har ett sådant projekt igång oxå på min TV200 men det är inte alls lika långt gånget som mitt Supertune projekt. Kommer säkert någon tråd om den framöver too!
Det hela började ta form efter att jag köpt tillbaka min SX200 som såldes ca 2003 till en känd scooterist i Sthlm. Den var helt nerplockad i delar och all plåt var blästrad. Så nu efter ca 5 år efter jag köpt tillbaka den så stod mitt samvete inte ut längre. Fick enorm ångest varje gång jag tittade på alla delarna. Och Jag har ju trots allt under åren köpt mängder av delar till projektet, var kanske ett sätt att dämpa ångesten. Finns säkert nån som skulle sätta in en pillerkur på mig!
Denna SX200 köpte jag själv på den tiden då jag bodde i Sundsvall och var i behov av en ny Lambretta då min första (TV175 -63) fick närkontakt med en Volvo 240 i över 50 km/h.. Slutade med att den blev ca 50cm kortare och jag slog rekord i längdhopp.. Inget dokumenterat men 10m var det lätt.
Köpte faktiskt den SX´n efter annons här på SSK. Utgångspriset var 2500.- (tror året var 1998) men efter att säljaren blivit bombad av samtal höjdes priset till 6500:- säljaren hade fått bud över men tyckte att jag lät som en som desperat kille och trots allt var lovad den till ringa priset 2500:-
Saken var den att den stod i Uddevalla och jag befann mig i sundsvall... Ärligt talat visste jag fan inte vart Uddevalla låg på den tiden!

ähh! sak samma!! Nu var det inte det jag tänkte skriva om..
för några år sedan (mitten av 2000) så öppnade Darren Knowels Supertune.org i England efter att ha köpt rättigheterna till namnet. Har var otroligt hjälpsam och tog fram schyssta delar. Han startade även upp en produktion utav Supertune Lowline vilket är helt enkelt som det låter. Ramen och gaffeln sänktes med 3" . En original Lowline som blivit kult är 666 CRK. Till hjälp med trimning av motorerna stod Stuart Ownen i "100mph Lambretta Club". Stuart´s enda krav var genuina innocenti 200 cyllar att trimma på.
(Jag kommer inte gå så hardcore utan kommer att använda mugello 225 kit som är portad efter MB´s spec.)
Så här i efterhand så är jag nöjd att jag köpte allt Darren tog fram för idag finns inte firman längre.
Han hjälpte mig även att få fram Smiths hastighetsmätare samt att anpassa styrtoppen för denna.
Precis nyligen så har Ron Moss väckt liv i Supertune igen. Han var då det begav sig förare för Supertune. Idag tillverkar han clubman ljuddämpare som ska vara bland de absolut bästa på marknaden, han har även tagit fram en spännande cylinder som han kallar Avanti TT3. Släpps enligt honom i början på september.
Till vänster Sx200 styret moddat genom Supertune och till höger Tv200 av Tim Mason.
Här är chainside som är moddat av Tim Mason för att fästa varvräknar "gearbox". Han har en liten egen lösning på detta. Tror det funkar betydligt bättre än den lösningen som tex var original på Rallymaster modellen. Nu finns det gott om matrial att borra 2 hål och gänga i.
Ett litet smakprov på lackeringen. Avanti klibban satt på 666 CRK och jag lyckades få en firma i England att kopiera den utifrån en bild. sadeln är liten och obekväm men är grymt välgjord. Köptes av Darren på Supertune.
Sprintrack large som fästs med de bakre i lykthuset. Dealer klibban hittade jag på ebay och är adressen till Supertune då det begav sig. Även ganska nöjd att jag hittade ett bakre rammärke med lite blått i

Taskig mobilbild! Liten vink om fälten som lackats.
Näpp! detta tog lång tid..
forsättning följer!