Lambretta bensinkran

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Lambretta bensinkran

Post by Micool1972 »

Jag har en 13,5L tank och har även en "fastFlow" bensinkran på det. Med detta så får jag 8L vanlig tank och reserven blir på 5,5L. Det funkar bra men det hade varit roligare om det var typ 10L-3,5L eller något sådant.
Vi pratade om att det kanske gick att fixa om man helt enkelt klippte av toppen på fastflowen i tanken (och snyggade till det så klart) men vi vet inte om det verkligen funkar.
Är det någon som har erfarenhet av detta? Eller för alldel, har andra tips.
//Michaele
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Lambretta bensinkran

Post by fritte »

Micool1972 wrote:Jag har en 13,5L tank och har även en "fastFlow" bensinkran på det. Med detta så får jag 8L vanlig tank och reserven blir på 5,5L. Det funkar bra men det hade varit roligare om det var typ 10L-3,5L eller något sådant.
Vi pratade om att det kanske gick att fixa om man helt enkelt klippte av toppen på fastflowen i tanken (och snyggade till det så klart) men vi vet inte om det verkligen funkar.
//Michaele
Vissst funkar det, då får du mindre reserv. Reserven är den mängd bensin som är under toppen på det röret. Prova att kapa 1/6 av röret.
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

fritte wrote:
Micool1972 wrote:Jag har en 13,5L tank och har även en "fastFlow" bensinkran på det. Med detta så får jag 8L vanlig tank och reserven blir på 5,5L. Det funkar bra men det hade varit roligare om det var typ 10L-3,5L eller något sådant.
//Michaele
Vissst funkar det, då får du mindre reserv. Reserven är den mängd bensin som är under toppen på det röret. Prova att kapa 1/6 av röret.
ja, jag tycker också det bör funka. och det är inte farligt dyrt att prova sej fram. How low can I gå! kan ju inte bli värre än att reserven blir en 1/2L ;)
//Michaele
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Bör säkert funka. Cambridge Lambretta har dessutom flera bra varianter av fastflow-kranar. En med utlopp åt sidan istället för nedåt (där det är väldigt tight mot fläktkåpan) och en som bara tänder en lysdiod när nivån gått ner på "reserv" (för att undvika "bensinstoppet" när ordinarie tank tar slut, som åtminstone teoretiskt kan ge nypning på värstinghojar).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

För att slippa pröva dig fram, kan du göra så här:

1. Töm ur bensinen ur den "vanliga" tanken tills bara reserven är kvar.

2. Mät hur hög bensinnivån är över tankbotten genom att sticka ner en träpinne och trycka den mot tankens botten. Mät hur långt stickan blev blöt.

3. Töm ur den volym som du vill minska reserven med och mät igen som ovan.

Skillnaden mellan de båda måtten är hur mycket reservens rör skall kapas. :mrgreen:
Post Reply