elfel,,,vespa 180ss 65
elfel,,,vespa 180ss 65
`har fått en vespa av far min som stått 1/2 nerskruvad i ett garage i 30 år, har lyckats få ihop det mesta utom elen ,,inget ljus fram, bak växlar broms o bakljus med omkopplaren för hel o halv, motorn går, dödaknappen funkar,,
kanske någon vet vilken tråd eller vad som är felkopplat, Mvh Theo
kanske någon vet vilken tråd eller vad som är felkopplat, Mvh Theo
elfel vespa 180 ss 65
måste väl förtydliga litet, inga kablar var rörd , endast lykta fram o bak var demonterad och
samtliga kontakter uppmärkta. jordfel?
samtliga kontakter uppmärkta. jordfel?
Re: elfel,,,vespa 180ss 65
Hej. Om du och vespan finns i stockholmsområdet så kan jag komma över med en batterieliminator så blir det enklare att felsöka. Bara att maila. Hälsning Jesper
Enklast att jämföra med det här först. Någon kan ju ha ändrat tidigare.
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... tml#nobatt" onclick="window.open(this.href);return false;
/P
http://www.scooterhelp.com/electrics/pa ... tml#nobatt" onclick="window.open(this.href);return false;
/P
Vad är en batterieliminator? Och undrar om svenska SS har batteri? Våran finska har det inte. En spänningsmätare kunde ju vara toppen att kolla om elen överhuvudtaget rör sig i kablarna. Kablarna kan ju vara brutna någonstans. Motorn är ju inte beroende av elledningarna i ramen, förutom dödarknappen förstås...
Så att man slipper starta för att se om det kommer fram ström och funkar. Har en px utan batteri och det är toppen att felsöka med spänning på kablarna.
försökte lägga in en bild på min 180 ss men det sprack,,,,,
vilket strul för att peta in en bild ,,,måste gå att förenkla, det sitter en vagn på vespan den är monterad på v sida,
vespan är från 65 jag tror att sidvagnen sattes dit kring 70, tack för tipsen om elen,går det att ansluta ett batteri och i så fall var? Mvh/Theo
vespan är från 65 jag tror att sidvagnen sattes dit kring 70, tack för tipsen om elen,går det att ansluta ett batteri och i så fall var? Mvh/Theo
Re: försökte lägga in en bild på min 180 ss men det sprack,,
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =20&t=6730" onclick="window.open(this.href);return false;theo wrote:vilket strul för att peta in en bild ,,,måste gå att förenkla, det sitter en vagn på vespan den är monterad på v sida,
Mycket kan ha hänt med elen om den har fått sidovagn. Om du vill testa tuta och ljus med eliminator så är det gul, blå och grön i plinten på motorn som ska ha 6 volt. När jag har gjort sånt har jag lossat kablarna som kommer från tändplattan för att inte riskera att skada spolarna, vet egentligen inte om det är nödvändigt.
Jag råkade skruva med en SS för några dagar sedan och så här ska det se ut i ljusomkopplaren:
Jag råkade skruva med en SS för några dagar sedan och så här ska det se ut i ljusomkopplaren:
SS med gammal vänstermonterad vagn? Nu blir jag allvarligt nyfiken. Vad vet du om Vesppans historia? Jag har kört Vespa sedan 1966 och hade några vänner i Vespa Club Stockholm som körde just sådana maskiner. Och så klart, lycka till. Detta klarar du säkert ut
/jens

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Neil (som hade den röda SS:en med sidovagn, B2) var hemma hos mig i våras och visade bilder från hans och Nils Olssons (grön SS med sidovagn) resa till Italien. Den gröna lyckades jag spåra, men den är tyvärr både slaktad och styckad, saknar sidovagnen, är numera röd och rullar i Uddevalla.
Om det är B2 är det fantastiskt roligt. På den var alla kåpor, skärmar och luckor kromade.
Men det finns fler, jag tror att jag vet om tre till. Minst en med Steib-vagn. De i Vespa Club Stockholm hade som sagt gamla Piaggiovagnar.
/P
Om det är B2 är det fantastiskt roligt. På den var alla kåpor, skärmar och luckor kromade.
Men det finns fler, jag tror att jag vet om tre till. Minst en med Steib-vagn. De i Vespa Club Stockholm hade som sagt gamla Piaggiovagnar.
/P
bild på vespa 180 ss 65
har kämpat med format o hej å hå,,,, är ju inte någon hacker,,,blir det bild så blir det,,
vespa 180 ss-65
litet lister som ännu saknas, från början var den röd ca 1980lackerades den tyvärr om
till vit. På 80 talet skulle ju allt kromar vara svart,,,jooo jag ångrar mig bittert,,,,men å andra sidan,
hade inte en 16 åring skruvat isär skrapat målat fixat och inte satt ihop igen så hade nog farsan sålt den.
och då hade man ju inte fått den här fantastiska responsen på elfel,peta in bilder, mm mm
till vit. På 80 talet skulle ju allt kromar vara svart,,,jooo jag ångrar mig bittert,,,,men å andra sidan,
hade inte en 16 åring skruvat isär skrapat målat fixat och inte satt ihop igen så hade nog farsan sålt den.
och då hade man ju inte fått den här fantastiska responsen på elfel,peta in bilder, mm mm
- Attachments
-
- vår,sommacasper o ser tugan,mm2011 544.JPG (41.93 KiB) Viewed 5659 times
Neil och hans SS med regnr B2 (min hade regnr O81)är en av dem jag tänkte på, och jag minns väl deras resa till Italien. Fast de hade inte Steib-vagnar utan Vespa originalvagnar, om jag minns rätt. Hälsa Neil (om du träffar honom och om han kommer ihåg mig).
Dessutom, förlåt att jag kidnappade tråden. Nu åter till ämnet
/jens
Dessutom, förlåt att jag kidnappade tråden. Nu åter till ämnet

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst