fritte wrote:De nya ringarnas gap är förmodligen inom toleransen, men då ditt cylinderlopp är bearbetat blir gapet större. Om gapet i cyl. dia 66,5 är 0,25 blir gapet 0,60 med cyl. dia 66,6114 mm med samma kolvringar, eller om gapet i cyl. dia 66,5 är 0,40, blir gapet 0,60 med cyl. dia 66,56366 mm.
Montera de nya ringarna o se om problemet kvarstår.
Om du ändå väljer att borra cylindern finns ett annat alternativ. Priset för en ny PX originalcylinder med kolv med fabrikspassning, är snarlikt priset för borrning o kolv.
Ok, tack för tipset om originalcylindern!.
Jo, med "tolerans" menade jag just bara att de inte fyller ut min cylinder tillräckligt.
De nya ringarna är monterade, men jag har brottats med en topp också och verkar inte ha fått bukt med det ens med en ny MMW högkomps-topp, så det är svårt att säga om ringarna förbättrat nåt.
Korkat att byta flera saker samtidigt, jag vet, men mina tillgängliga mektimmar är för närvarande få, så jag tar mig inte tid för metodiskt experimenterande.
Nuvarande uppsättning:
- PX200 motor från -84
- SI24 med huvudmunstycke 122 (extrahålen i luftfiltret inte borrade än)
- MMW högkompstopp med o-ring (http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... r_13013935" onclick="window.open(this.href);return false;)
- Pep Plus 2.0 avgas
- Tändning nerställd närmre I.T.-läget, nånstans kring 19 grader
(även om detta inte verkade behövas vid tidigare provturer, har inte spikat när jag hade tändningen högre i helgen, men den stod iofs inte riktigt ända uppe på A-läget (23 grader) då heller. Måste nog ta tag i att mäta upp TDC och kolla med stroblampan. Jag läste några trådar om trimning och fick lite skrämselhicka när jag insåg att jag kört en högkompstopp med tändningen på nästan 23 grader, det verkade som ett stort no-no).
Angående toppen så drar jag den till ca 24Nm med momentnyckel. Tyvärr är momentnyckeln ganska stor och börjar på 20Nm, så jag vet inte hur exakt den är så nära sitt ändläge. Har en mindre momentnyckel att prova, men behöver köpa en lång 13-hylsa för att kunna dra topplocksmuttrarna med den. I morse smattrade Vespan på lite hårdare, så det verkar vara bättre komp, men samtidigt tycker jag det låter som att den smattrar lite väl mycket, som att nya toppen också läcker en aning. Kan förstås också vara ovana vid ljudet från det friare avgassystemet.
Jag läste också nånstans angående kolvringsgapet att det ska ligga inom 0,25-0,4, men att motorn är "användbar" upp till 2mm kolvringsgap enligt citat från någon verkstadsmanual? Kanske inte är den största effektboven att jaga i nuläget att ha ett kolvringsgap på "bara" 0,6 då?