Super Sport startar inte

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
sssimon
Entusiast
Entusiast

Super Sport startar inte

Post by sssimon »

Hjälp!

Har försökt få igång min nyrenoverade Super Sport men inte riktigt lyckats.
Jag har god kompression, fin blå gnista, bensin i cylindern och tändningen ställd rätt (någorlunda i alla fall).

Ett par gånger har den puttrat igång och gått i 15-20 sekunder och då endast på fullgas. Jag har provat att demontera dödarkabeln för att vara säker på att den inte ligger och jordar men ingen skillnad. Ibland när jag kickat en stund skjuter den till med en rejäl smäll i avgassystemet.
Jag har gått igenom motorn och monterat nya packboxar och den är överlag i ganska gott skick. Det enda jag känner mig en smula osäker på är om kolven är korrekt monterad. Vilket håll ska pilen peka åt? Någon kunnig person kanske kan titta på den här bilden och säga rätt eller fel:
Image

Eftersom det här är mitt första vespabygge så känner jag att jag famlar lite i blindo här. Tex vet jag ingenting om förgasaren. Kan någon tex tipsa mig om grundinställning på blandskruven. Utskruvad 1 1/2 varv månne?

Tvåtaktare är ju inte direkt raketforskning och med komp, gnista och soppa borde den ju i alla fall gå ingång hyfsat.
Kan man tycka.

I länken nere i min signatur kan den som är intresserad se bilder från själv renoveringen.

Börjar få träningsvärk i kick-benet så mitt hopp står nu till er kloka och erfarna scooterister där ute!

med vänlig hälsning,

simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/
Vespalun
Lärling
Lärling

Re: Super Sport startar inte

Post by Vespalun »

Hmmm, svårt fall! :)
Jag kan i alla fall hjälpa dig med pilens riktning, den ska peka mot avgasporten.
Orsaken är bl.a. att kolvringarnas skarv inte ska hamna mot någon port/kanal i cylindern, risk att kolvingarna bryts av då.
Sen kan det ha betydelse för överströmmningskanalerna, vet inte hur en SS cylinder ser ut men det underlättar om uttag i kolv och kanaler i cylinder passar mot varann.
Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Hmm...

Nu blev det ännu svårare. Avgasporten är väl nedåt? Jag kan ju inte gärna vrida kolven ett kvarts varv :shock:

Att vara ss-ägare bjuder på ständigt nya utmaningar...

/simon
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Mysko! För som Leif säger, pilen ska peka mot avgasporten (som är neråt, javisst). I brist på korrekt stansad pil så ska "öppningarna" i kolvringarna (och de små "knastren" som styr dem) peka mot insugsporten. Pekar de mot avgasporten (som är större och bredare) kan kolvringarnas ändar fastna i den och brytas sönder.

I övrigt är en klassiker, för att spara kickbenet, att springa igång hojen. Lägg in tvåan och dra in kopplingen, sätt fart och släpp försiktigt ut kopplingen, om/när hojen tänder så tryck snabbt in kopplingen igen. Vid hög komp kan du behöva hoppa upp på sadeln för att få bakhjulet att greppa och motorn att börja snurra runt. Obs! Utföres med största försiktighet, skribenten frånskriver sig allt ansvar för blodvite och plåtskador :wink:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

OK,

Får väl ta loss cylindern och kolla hur knastrena/kolvringarna sitter. Man skulle kunna tänka sig att texten Made in italy samt 2:an (som jag antar står för 2:a överdimensionen) inte ska vara upp och ner. Men något av en gissning och ett långskott får jag tillstå. Vidare skulle man kunna befara att någon glad mekaniker satt i en kolv av okänt ursprung som råkade ligga på hyllan med tanken "Den är ju nästan likadan eller i alla fall i någorlunda rätt dimension och det står ju Made i italy på den!"

SS:n har ju förgasaren monterad på cylindern och när kolven är i topp så är det öppet ned under den vilket känns ju rätt och riktigt.

Jag har även sprungit med vespan dock utan framgång -men jag fick i alla fall tillfälle sträcka ut mitt ansträngda kickben!

/simon
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

SS kan vara känslig på avståndet mellan brytarspetsarna. Vår skall visst ha 0,2 annars vill den inte. Och tändningsinställningen kan vara precis lika viktig. Bara en sådan sak som choken har stor inverkan, först hölls våran SS:s chok dåligt på plats och då startade den inte. Höll man choken max utdragen med handen och kickade så startade den. Nu är choken fixad och man behöver inte leka akrobat för att starta den.
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

vespaco wrote:SS kan vara känslig på avståndet mellan brytarspetsarna. Vår skall visst ha 0,2 annars vill den inte. Och tändningsinställningen kan vara precis lika viktig. Bara en sådan sak som choken har stor inverkan, först hölls våran SS:s chok dåligt på plats och då startade den inte. Höll man choken max utdragen med handen och kickade så startade den. Nu är choken fixad och man behöver inte leka akrobat för att starta den.
Aha!

Intressant info! Då ska jag öka avståndet på brytarna. Jag har också haft problem med att få choken att stanna i utdraget läge. Har klämt dit en svetstång vid startförsöken.
Har du något att säga om förgasarjusteringen? 1,5 varv utskruvad blandskruv?

/simon
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kommer jag ihåg rätt så är det 1,5 varv, skall fråga gubben! Tomgången hade vi rätt lågt i början, men i och med att SS trilskade i ett skede så skruvade han litet upp den. Och där fick den sedan vara (=fungerar det så rör inget...).
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

vespaco wrote:Kommer jag ihåg rätt så är det 1,5 varv, skall fråga gubben! Tomgången hade vi rätt lågt i början, men i och med att SS trilskade i ett skede så skruvade han litet upp den. Och där fick den sedan vara (=fungerar det så rör inget...).
Hellre hög tomgång än stopp vid rödljusen... men å andra sidan på min Triumph är det härligt att chocka Amal-kännarna med den anmärkningsvärt låga tomgång jag kan ha tack vare mina förkopprade (intressant ord där!) trottlar http://www.flickr.com/photos/bohuslan/5 ... 6227567013" onclick="window.open(this.href);return false;.

Ska se om jag hinner med lite mek innan jobbet imorgon (jobbar som biografmaskinist så jag börjar på eftermiddagen). Återkommer med en rapport om hur det gick.

/simon
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Förresten:
jencla wrote:I brist på korrekt stansad pil så ska "öppningarna" i kolvringarna (och de små "knastren" som styr dem) peka mot insugsporten. Pekar de mot avgasporten (som är större och bredare) kan kolvringarnas ändar fastna i den och brytas sönder./jens
Notera märkena i kolven, de är exakt lika breda som en kolvring! På insidan topplocket finns många fler av samma sort. Har redan tidigare konstaterat att en olycka med pajade kolvringar inträffat. Fanns lite skrap och märken nere i vevhuset oxå. Antar att det mesta av den gamla kolvringen ligger i ljuddämparen...

/simon
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

OK, plötsligt ramlar myntet ner. Precis så bar min Lambretta sig åt på Cannonball i Östergötland 2008. Den tände, stod ibland och hackade en kort stund på full gas men var helt omöjlig att få att gå vettigt. Jag trodde den var sur, sprang, bytte tändstift och blåste ren förgasare. Hjälpte inte. Sedan bytte jag CDI. Hjälpte inte heller. Suck :cry:

Då ingrep en mycket lång och mycket motorkunnig god vän, en av mina favoritöstgötar, och sa "kolvringarna". Och se, en bit av metallen i kolven mellan ringarna hade lossat och låst upp ringarna. Det fanns komp men inte tillräckligt mycket. Så det blev släpvagn hem, ny kolv och sedan gick den perfekt igen :D

Slutsats, ta loss cylindern och kolla kolvringar och kolv. Något liknande kan ha hänt i din SS. I varje fall är symtomen mycket lika. Lycka till!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
sssimon
Entusiast
Entusiast

Post by sssimon »

Långa östgötar bör man lita på när det kommer till scootrar om jag förstått saken rätt.

Angående de märken jag skrev om så härstammar de alltså från före det att jag gick igenom motorn.
Ska likförbannat ta loss kolven och kolla. Är på väg till garaget nu. Hinner ett par timmars skruvande innan jobbet.

/s
Post Reply