Hörde att det skulle vara bra att ha en termometer när jag ställer in förgasaren så sagt och gjort installerade jag en stage6 EGT mätare i fredags. När man söker på nätet får man dock en del motstridig information om hur denna skall användas så jag vänder mig till expertisen här om hur ni uppfattar att den skall brukas vid förgasarinställning?
Hittills har jag toppat med 602 grader C. Enligt en sida som jag var inne på så ökar temperaturen med ökad munstyckestorlek till en viss "optimal" storlek, därefter sänks tempen med ökad storlek. Stämmer detta? Och i sådana fall: var ska jag befinna mig på denna kurva?
Länkar?
Crispin
Har skaffat avgastermometer, vad gör jag nu?
Har skaffat avgastermometer, vad gör jag nu?
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Re: Har skaffat avgastermometer, vad gör jag nu?
Det finns nog ingen fasit, det beror av motor och trimningsgrad.
650 grader 10 cm från kolven är vad man max kan tillåta för komponentskydd, dvs över denna temp är det stor risk att kolven tar skada.
Idealiskt bör du ligga mellan 580-620 vid fullgas konstant fart då har du bra säkerhetsmarginal.
Dock har du en motor med låg avgasportsduration och inte mycket effekt, så kan tempen i avgasflödet bli betydligt varmare.
Vid bara en snabb fullgasacceleration, dvs dra ut 2an 3an inne i stan så kommer du nog inte över 500 om du har en betydligt trimmad motor.
Ända sättet är att köra och läsa färgen på tändstiftet, avgastempen har du som backup, tills du hittar ungefärligt rätt.
Dock lågfart kan tempen stiga över detta, men det är väl svårare att bestycka sig fel där.
650 grader 10 cm från kolven är vad man max kan tillåta för komponentskydd, dvs över denna temp är det stor risk att kolven tar skada.
Idealiskt bör du ligga mellan 580-620 vid fullgas konstant fart då har du bra säkerhetsmarginal.
Dock har du en motor med låg avgasportsduration och inte mycket effekt, så kan tempen i avgasflödet bli betydligt varmare.
Vid bara en snabb fullgasacceleration, dvs dra ut 2an 3an inne i stan så kommer du nog inte över 500 om du har en betydligt trimmad motor.
Ända sättet är att köra och läsa färgen på tändstiftet, avgastempen har du som backup, tills du hittar ungefärligt rätt.
Dock lågfart kan tempen stiga över detta, men det är väl svårare att bestycka sig fel där.
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...