Stora avgas-tråden
-
- Lärling
Re: Stora avgas-tråden
Det ser mycket robust och välbyggt ut. Jag har mycket svårt att tro att du blir besviken om du väljer Gori systemet. Eftersom jag valde att lacka om min helt i originalfärg så kändes ett rostfritt system också mer rätt. Gori systemet utstrålar i mina ögon en diskret lite lagom rå pondus. T.ex ett orange Ancillotti känns lite skrikigare och passar nog bättre om man väljer en annan färg och en mer racing inspirerad look.
/Tomas
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
-
- Entusiast
Helt rätt också!!
Jag håller ju som bekant på med en tv175s2 jag med, även om det gått otroligt långsamt på sista tiden...
Min plan är att lacka den i Giallo oriente, men ändå ha några custom-attribut. Utgångsläget är "GP Monte Carlo 1960"
så utan att säga för mycket så blir det kanske ett extra rally-ljus (för att väga upp för tutorna på andra sidan), röda gummin på handtag, kick, broms + en tricolore-stripe som går längs med benskölden på samma sida som extraljuset, mm.
Den skall ju bli fin, men den skall ändå få lite rått rally-stuk utan att sabba för mycket (dvs möjlighet att helt återställa till orginal om så viljan faller på).
Jag tror att ett Gori-blås kommer att passa min plan precis perfekt, med exakt samma argument som du just nämnde!
Har du startat upp vidundret ännu?

Jag håller ju som bekant på med en tv175s2 jag med, även om det gått otroligt långsamt på sista tiden...

Min plan är att lacka den i Giallo oriente, men ändå ha några custom-attribut. Utgångsläget är "GP Monte Carlo 1960"

Den skall ju bli fin, men den skall ändå få lite rått rally-stuk utan att sabba för mycket (dvs möjlighet att helt återställa till orginal om så viljan faller på).
Jag tror att ett Gori-blås kommer att passa min plan precis perfekt, med exakt samma argument som du just nämnde!

Har du startat upp vidundret ännu?
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Isomac Brio 2007
Mycket snack om utseende här
Ett blås ska ju inte bara vara vackert, det ska ju ge bra effekt också, i det varvtalsregister man önskar sig. En klassiskt misstag är ju att sätta ett blås som är optimerat för höga varv och mycket effekt på en standard- eller snälltrimmad motor. Inte bra!
Dessutom har många Clubman och Ancilotti jag väldigt "smälligt" ljud, inte heller så kul. Om och när jag byter blås (just nu har jag ett JL 3/Road) är huvudalternativen ett likadant blås, fast i versionen Curly, eller något i stil med ett Gori.
Så jag väntar spänt på vidare rapporter!
/jens

Ett blås ska ju inte bara vara vackert, det ska ju ge bra effekt också, i det varvtalsregister man önskar sig. En klassiskt misstag är ju att sätta ett blås som är optimerat för höga varv och mycket effekt på en standard- eller snälltrimmad motor. Inte bra!
Dessutom har många Clubman och Ancilotti jag väldigt "smälligt" ljud, inte heller så kul. Om och när jag byter blås (just nu har jag ett JL 3/Road) är huvudalternativen ett likadant blås, fast i versionen Curly, eller något i stil med ett Gori.
Så jag väntar spänt på vidare rapporter!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Entusiast
I sann italiensk anda går design före funktion och prestanda!jencla wrote:Mycket snack om utseende här![]()
/jens

Jag kollade lite med Rimini Lambretta och de svarade snällt på mina frågor om blåsen. Race-modellen rekomenderade de inte till lätt- eller otrimmat, men Sport-modellen var inga problem (bara man bytte lite munstycken i förgasaren).
Paolo skrev dock att om jag planerade att dra på en mugello 186 så var Race-modellen bättre trodde han.
Efter att ha läst lite om blåsen i Scootering, samt mail-konversation med Rimini Lambretta, så verkar Gori-blåsen vara mitt i mellan "varvigt" och "touring", som ett riktigt bra clubman-blås som kan varva ur liiiiite lite mer.
Självklart så får man väl anpassa resten av motorn för att det skall passa med det snygga blåset, i sann italiensk anda!

Kan inte annat än hålla med Jencla; väntar spänt på rapporter om blåsets funktion

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007
Så här kan det också se ut (JL 3/Road). Grymt råstarkt, syns rätt mycket, låter rätt mycket (fast jag brukar packa om dämparen med ny upp vartannat år, strax före besiktningarna)

/jens

/jens
-
- Lärling
Tja, det är väl bara att hoppas att det fungerar lika bra som det är snyggt.
Annars blir det väl till att hänga det på väggen

bredvid Abarthkopian i samlingen snygga men inte så bra avgassystem.
Men om man surfar runt lite på Goris hemsida http://www.gorielaborazioni.it/index_eng.html" onclick="window.open(this.href);return false;
så får åtminstone jag en bra känsla. Jag tror detta kommer funka fint.
Jag vet inte om man kan köpa systemen direkt från deras sida. Priserna där ser ut att vara några hundra billigare än vad jag betalade hos Riminilambretta och vad scooter-center tar för samma system.
Beträffande provkörning av mitt system så kommer det nog dessvärre dröja ett bra tag till. Det går ganska trögt just nu.
Dels väntar jag på lite delar men sen är jag nästan lite barnsligt förtjust i att köra scooter också. Så just nu går mycket av den scootertid jag har åt till att köra GS och PX.
/ Tomas
Annars blir det väl till att hänga det på väggen

bredvid Abarthkopian i samlingen snygga men inte så bra avgassystem.
Men om man surfar runt lite på Goris hemsida http://www.gorielaborazioni.it/index_eng.html" onclick="window.open(this.href);return false;
så får åtminstone jag en bra känsla. Jag tror detta kommer funka fint.
Jag vet inte om man kan köpa systemen direkt från deras sida. Priserna där ser ut att vara några hundra billigare än vad jag betalade hos Riminilambretta och vad scooter-center tar för samma system.
Beträffande provkörning av mitt system så kommer det nog dessvärre dröja ett bra tag till. Det går ganska trögt just nu.
Dels väntar jag på lite delar men sen är jag nästan lite barnsligt förtjust i att köra scooter också. Så just nu går mycket av den scootertid jag har åt till att köra GS och PX.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
-
- Entusiast
Har full förståelse för dina prioriteringar!
Måste ge en komplimang och säga att du kan ha den snyggaste mek-hörnan nånsin skådad!
Glad Midsommar!!!
/J

Måste ge en komplimang och säga att du kan ha den snyggaste mek-hörnan nånsin skådad!

Glad Midsommar!!!
/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007
-
- Entusiast
jencla wrote:Så här kan det också se ut (JL 3/Road). Grymt råstarkt, syns rätt mycket, låter rätt mycket (fast jag brukar packa om dämparen med ny upp vartannat år, strax före besiktningarna)
/jens
Grymt schucker knarr!!!

Det ser bra ut med expansionsblås som sticker ut på sidan också tycker jag... Det ger intryck av att det är nåt helt helt annat under skalet!
Undrar förresten varför inga rena expansionsblås är gjorda så att de går under kicken, på det vanliga stället? Det går väl att ha smalare och längre dämp-tillsats och ändå få samma ljudvolym? (tänkte om det är markfrigången vid dämparn som avgör...?)
/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007
-
- Entusiast
Hmmm.... När man nu följer Captain Slow's tips och surfar in på Goris hemsida: http://www.gorielaborazioni.it/index_eng.html" onclick="window.open(this.href);return false; så verkar det som att det hänt en hel del där sen sist jag kollade!
Bland annat har de förutom blåsen nu också släppt 2 gjutjärns-cylinder-kits (!)
och arbetar på en mycket snygg sadel...
När man läser om cylinder kitsen så berättar de att de utgått från motorn som användes vid 170 km/h rekordet i Monza 1965 förvisso då med en aerodynamisk kaross... men ändå! Det skulle vara mycket intressant att veta mer om dessa! Nån i den kollektiva visdomen här som vet nåt?
Vore kul att se specifikationer på dessa kits och vad de klarar av
/Jonas
Bland annat har de förutom blåsen nu också släppt 2 gjutjärns-cylinder-kits (!)

När man läser om cylinder kitsen så berättar de att de utgått från motorn som användes vid 170 km/h rekordet i Monza 1965 förvisso då med en aerodynamisk kaross... men ändå! Det skulle vara mycket intressant att veta mer om dessa! Nån i den kollektiva visdomen här som vet nåt?
Vore kul att se specifikationer på dessa kits och vad de klarar av

/Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007
-
- Lärling
tack, garaget var förra sommarens renoveringsprojekt.Måste ge en komplimang och säga att du kan ha den snyggaste mek-hörnan nånsin skådad!
Men jag kanske borde uppdatera kaffehörnan med en Isomac Brio

Jag var också lite sugen på deras cylinderkit. Framförallt sport modellen. Jag skrev till någon som heter Andy för att få reda på lite vad som gällde. Handla kunde man göra direkt av dem. Dem har ett paypalkonto så det är bara att maila och beställa.
Jag fick inga direkta tekniska specifikationer men Andy skriver "at the moment we produce pistons for short conrod only so if you want to buy one of our Sport kit you'll have to change your conrod or crankshaft"
Detta kan ju vara värt att tänka på för dig när du ändå renoverar motorn.
Han skriver också;
"with a Sport Kit you do have a carburettor manifold. It is the standard DL200 manifold to fit 22 Jetex or Dellorto. If you want to fit a 26mm carburettor you have to do some little adjustements.
we usually say that it is a "plug and play" kit no need chaincase modifications or special parts. it is based on original 6ts specifications and as you know they were already going at 80mph at that time!
GoriElaborazioni is at the moment the ONLY place where to buy guinuine GORI products supervised and tested by Giancarlo Gori himself!"
Jag har inte tänkt att riva motorn just nu, så jag släppte projektet för tillfället. Men om tid ges så kanske till vintern och då är absolut Gori kitet ett intressant alternativ.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
-
- Entusiast
Captain Slow wrote:tack, garaget var förra sommarens renoveringsprojekt.Måste ge en komplimang och säga att du kan ha den snyggaste mek-hörnan nånsin skådad!
Men jag kanske borde uppdatera kaffehörnan med en Isomac Brio![]()
/ Tomas

Nog OT nu...

Jag mailade också och frågade Gori-gänget och fick inte så mycket specifikationer. Jag ställde ju specifika frågor om effekt som han (Andy) då delvis svarade på:
The Sport Kit goes for 13hp with a 22mm Dellorto or Jetex carburettor and
our DL200 carb manifold (included in the kit) with no modifications.
Or you can go up to a 25mm with some adjustement to the manifold.
the Racing goes for 20hp from a 30mm carburettor. Both more than pure 200cc
power!
They will obviously fit a series 2 but our pistons are made for short conrod
only at the moment. So you must change your conrod or crankshaft.
Regards,
andy
...emellertid inget om vridmoment som också kunde vara intressant. Kanske för att det är svårt nog att svara på beroende på vilka andra grejer man har påskruvat.
då jag redan bestämt mig för en GP/DL-vev med 116 mm vevstake, så blir det nog mugello för mig när den dagen kommer... Först och främst skall jag skaka liv i orginalcyllen har jag tänkt.
/Jonas
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007
Inte för att vara den som drar upp tjatet igen, men har någon hunnit montera och prova Gori-blåset ännu?
Mitt CL Ancillotti har just spruckit för andra(!) gången och nu har jag fått nog. Skall iofs och kolla om det går att svetsa det i eftermiddag men jag har tappat förtroendet för det helt och vill ändå byta nu. Dessutom låter det ju rätt illa även när det är helt...
Hur som helst verkar ju Gori vara högintressant, åtminstone ur rent kosmetisk synvinkel, för min del! Fast som Jencla skriver så är det ju en fördel om det dessutom fungerar bra.
Mitt CL Ancillotti har just spruckit för andra(!) gången och nu har jag fått nog. Skall iofs och kolla om det går att svetsa det i eftermiddag men jag har tappat förtroendet för det helt och vill ändå byta nu. Dessutom låter det ju rätt illa även när det är helt...

Hur som helst verkar ju Gori vara högintressant, åtminstone ur rent kosmetisk synvinkel, för min del! Fast som Jencla skriver så är det ju en fördel om det dessutom fungerar bra.

Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Då vill jag faktiskt rekommendera det JL-blås jag kör med. Mitt monterade jag för nu snart 10 år sedan och det har funkat perfekt och aldrig spruckit eller liknande. Det som hänt är att jag fått packa om ljuddämparen några gånger, tar 30 min och kostar någon hundring. Dessutom har jag nitat kröken på en hög trottoarkant men det var inte blåsets felRonnie wrote:Inte för att vara den som drar upp tjatet igen, men har någon hunnit montera och prova Gori-blåset ännu?
Mitt CL Ancillotti har just spruckit för andra(!) gången och nu har jag fått nog. Skall iofs och kolla om det går att svetsa det i eftermiddag men jag har tappat förtroendet för det helt och vill ändå byta nu. Dessutom låter det ju rätt illa även när det är helt...![]()

Det är grymt råstarkt och heter JL 3/KRP3/Road/Taffspeed beroende på vilken sajt man tittar på. Dessutom finns det både "rakt" (som på min hoj) eller i en "curly" version där dämparen är böjd framåt under hojen (sitter bl a på Lambrettor äda av forumguruer som Hedge och Paka). Denna version uppfyller också väl ditt krav att inte synas så mycket. Du ser den här http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... egory2=CAT
/jens
Ja, JL är också helt klart ett alternativ! Min Cannonball-följeslagare från Nykvarn kör ju ett Curly på sin LI s1 med Mugello och den är trevlig att köra på de flesta sätt.jencla wrote:Då vill jag faktiskt rekommendera det JL-blås jag kör med. Mitt monterade jag för nu snart 10 år sedan och det har funkat perfekt och aldrig spruckit eller liknande. Det som hänt är att jag fått packa om ljuddämparen några gånger, tar 30 min och kostar någon hundring. Dessutom har jag nitat kröken på en hög trottoarkant men det var inte blåsets felRonnie wrote:Inte för att vara den som drar upp tjatet igen, men har någon hunnit montera och prova Gori-blåset ännu?
Mitt CL Ancillotti har just spruckit för andra(!) gången och nu har jag fått nog. Skall iofs och kolla om det går att svetsa det i eftermiddag men jag har tappat förtroendet för det helt och vill ändå byta nu. Dessutom låter det ju rätt illa även när det är helt...![]()
Hur som helst verkar ju Gori vara högintressant, åtminstone ur rent kosmetisk synvinkel, för min del! Fast som Jencla skriver så är det ju en fördel om det dessutom fungerar bra.![]()
Det är grymt råstarkt och heter JL 3/KRP3/Road/Taffspeed beroende på vilken sajt man tittar på. Dessutom finns det både "rakt" (som på min hoj) eller i en "curly" version där dämparen är böjd framåt under hojen (sitter bl a på Lambrettor äda av forumguruer som Hedge och Paka). Denna version uppfyller också väl ditt krav att inte synas så mycket. Du ser den här http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... egory2=CAT
/jens
Orsaken till att jag frågade speciellt om just Gorit nu var att det ser så snyggt ut på bilderna.

- Micool1972
- Entusiast
90km hemifrån så trillar pipen av på min clubman. Tänkte svetsa på den igen.
Anyway, så kom jag in på "Stora avgas-tråden" och blir hemskt sugen på en Gori. Bara för att de är sååå snygga.
Men jag vill höra på den först. Är väldans orolig för att det ska låta för mycket för mej.
//Michaele
Anyway, så kom jag in på "Stora avgas-tråden" och blir hemskt sugen på en Gori. Bara för att de är sååå snygga.
Men jag vill höra på den först. Är väldans orolig för att det ska låta för mycket för mej.
//Michaele
-
- Lärling
Dessvärre så står mitt Lambretta projekt för tillfället mer eller mindre helt stilla.
Sommaren har så många andra frestelser så att stå i garaget har inte blivit av.
Sen är det ju också så som jag tidigare skrivit att det systemet jag har, är det lite mer standardbetonade 40mm sportsystemet.
Där tror jag inte att ljudnivån kommer vara något problem, men det kanske inte är det systemet ni får ut mest effekt med om ni kör annat än standard cylinder.
Kör ni trimmat är det nog 50mm race systemet som gäller och där har nog ingen här på forumet gett sig till känna att dom köpt något än.
/ Tomas
Sen är det ju också så som jag tidigare skrivit att det systemet jag har, är det lite mer standardbetonade 40mm sportsystemet.
Där tror jag inte att ljudnivån kommer vara något problem, men det kanske inte är det systemet ni får ut mest effekt med om ni kör annat än standard cylinder.
Kör ni trimmat är det nog 50mm race systemet som gäller och där har nog ingen här på forumet gett sig till känna att dom köpt något än.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
- Micool1972
- Entusiast
Jag är intresserad av "standard" gorin. Tänkte att om jag skaffar mej en gori så ska den sitta på min helt orginala DL200. Den är bara trimmad med en fastflow-kran, den gamla från 1970 gick sönder.Captain Slow wrote:Dessvärre så står mitt Lambretta projekt för tillfället mer eller mindre helt stilla.
/ Tomas
//Michaele
Min tanke är isf att det skall sitta på min Silver Special (LIS) med Casa Lambretta 186-kit. Visserligen trimmad alltså, men 50mm varianten känns lite väl stor för ett så pass snällt kit ås det blir nog sportvarianten för min del också. Om jag nu väljer att köra på Gori öht, vill säga.
FÅr väl se hur det blir. Nu är mitt befintliga blås ihopsvetsat och förhoppningsvis håller det ihop resten av säsongen, sedan får vi se hur jag gör. Byta kommer jag garanterat att göra, men till vad återstår att se.
FÅr väl se hur det blir. Nu är mitt befintliga blås ihopsvetsat och förhoppningsvis håller det ihop resten av säsongen, sedan får vi se hur jag gör. Byta kommer jag garanterat att göra, men till vad återstår att se.
-
- Lärling
Jag känner nu pressen vila tungt på mina axlar
Farväl grillen, uteserveringar, stranden.
Hello garaget!
/ Tomas

Farväl grillen, uteserveringar, stranden.
Hello garaget!
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
-
- Entusiast

Jag kommer att köpa ett Gori, det har jag bestämt mig för. Dels baserat på Scooterings tester, dels för att det är det snyggaste systemet på marknaden (imho) och dels för att det passar vad jag vill åstadkomma med motorn: en bra touring-knarr. Om jag trimmar så blir det med största sannolikhet en mugello 186 och då borde Goris Sport-version (standard 40mm) vara adekvat även till den.
Tyvärr kommer det nog att dröja nån månad eller två innan jag kommer igång med projektet igen pga blöjbytemaraton och då har jag ändå en bit kvar innan motorn är startklar...
Jag sätter mitt hopp till Captain Slow i den eviga frågan om blåset är lika bra som det ser ut!

Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
Isomac Brio 2007
-
- Lärling
Jag är vad jag heter så det går inte fort att få Lambrettan färdig.
Men nu har jag åtminstone provstartat med Gori systemet. Jag har bytt förgasare och satt dit variotronic system så jag måste ställa tändning, bestycka förgasare och dra färdigt elen innan jag kan prova på riktigt. Men på det lilla jag haft igång den så upplever jag inte ljudnivån som något problem. Visst smattrar den lite högre än med det gamla originalsystemet men det är inget som är störande i mina öron.

Jag återkommer när jag testat lite mer.
/ Tomas
Men nu har jag åtminstone provstartat med Gori systemet. Jag har bytt förgasare och satt dit variotronic system så jag måste ställa tändning, bestycka förgasare och dra färdigt elen innan jag kan prova på riktigt. Men på det lilla jag haft igång den så upplever jag inte ljudnivån som något problem. Visst smattrar den lite högre än med det gamla originalsystemet men det är inget som är störande i mina öron.

Jag återkommer när jag testat lite mer.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Väldigt elegant!! 

-
- Lärling
Tack Leif 

Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Spännande! Det passar onekeligen riktigt bra på s2:an.
Som av en lustig slump beställde jag själv den nya versionen av Gori Sport (40mm-varianten) bara minuterna innan du postade inlägget! Ödet?
Enligt Gorigubbarna levererar dem det till sverige inom blott tre dagar! Jag väntar med spänning på paket nu.
Som av en lustig slump beställde jag själv den nya versionen av Gori Sport (40mm-varianten) bara minuterna innan du postade inlägget! Ödet?

Enligt Gorigubbarna levererar dem det till sverige inom blott tre dagar! Jag väntar med spänning på paket nu.