Får endast in tvåan! (VS5)

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Erling
Lärling
Lärling

Får endast in tvåan! (VS5)

Post by Erling »

Har renoverat motorn och den startar fint på tomgång.
Har kört runt på gården men får bara in tvåan - men en smäll - hårdare än normalt för vespa!
Rullar igång med benen för att kunna lägga in tvåan.
De övriga växlarna får jag inte in!
Har nya vajrar och försökt justera in ordentligt.
Kan den vara kopplingen?
Har bytt lameller!
Kan jag satt ihop klantigt/felaktigt?

Erling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Re: Får endast in tvåan! (VS5)

Post by vespaco »

Har du växlarnas separata kugghjulsskivor (ja vad heter de nu igen... :oops: ) åt rätt håll? Det är lätt gjort att få dem åt fel håll när man sätter packen tillbaka.
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Ja just nu veta jag varken ut eller in!
Brukar färgmärka drev mm. när jag har dem ute, och tror att jag gjorde det även denna gång!? :? :?:
TACK för svar.
Det är i alla fall alldeles för varmt för att ha en vespa i verkstan - 30 grader på solsidan 8) 8) 8) 8)

Erling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Rullar förresten inte kugghjulen mot granen också när Vespan är på fritt? I så fall skulle det nog höras protester från motorn hela tiden, så det är nog något annat. När du drar in kopplingen med handtaget så känns kopplingen bra då, så där som den skall kännas? Att du inte har den för löst så att du egentligen försöker byta utan koppling. När min kopplingsvajer gick av så gick det att byta i farten, det small mera. Inget att rekommendera förstås, men då hade jag mindre alternativ.

Låter bra varmt, här har vi trillat ner till ca 20... Hutter...
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Har du missat axeln med växelföraren? Satt vajrarna fel? Ibland blir det konstigt då.
/P
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Har också kört någon gång med trasig kopplingsvajer, och trixat men ändå kommit hem till sist.

Jag får göra en noggrann koll vad gäller vajrarna - tror att felet - kanske - ligger där någonstans????
Ställde undan vespan tillfälligt, men kunde se före det att höljet följde med vajern ut ur lykthuset vid handtaget när jag skruvade loss.
Konstigt - borde ha känt det tidigare när jag försökt spänna vajern?
Tyckte/trodde att det var rätt motstånd/spänning!

Växelväljaren tror jag sitter rätt - växlarna går in när jag snurrar bakhjulet framåt och trycker växelväljaren för hand.

Vespister har alltid nått att göra :lol: :lol: :lol: :lol:

Erling
Post Reply