Hjälp med analys av en Touring -57

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Hjälp med analys av en Touring -57

Post by Dr.Laban »

Hej,
Som rubriken antyder så har jag en Touring från 57, men jag har aldrig lyckats att få den att gå helt bra. När jag har startat och kört med den så har jag blivit tvungen att ta till otyg som startgas och igångrullning.
Jag har renoverat den under flera år och de senaste åren har jag bara försökt att få den att gå rent.

Symptomen vid körning är som följande:
1. Svårstartad kall. (har dock inte någon fungerande choke så det beror mycket på det)
2. Svarar dåligt på gaspådrag, man måste gasa försiktigt annars ”bluddrar” den
3. Är väldigt svag. Det är inte alltid jag ens kommer upp på 3:ans växel och den toppar kanske 40 km/h.
4. Kan plötsligt dö vid körning. Brukar dock gå att starta direkt efter med några kickar.

Jag har lagt upp en liten film på när motorn går här. Jag kan inte höra att den skulle misstända men det är kanske någon som hör något konstigt, förutom gnisslet. Vet någon vad det kan bero på?
Det jag redan har testat är att byta kondingen, byta brytare, ställa förtändningen och kollat/rengjort förgasaren. Denna modellens förgasare har inte så mycket man kan justera väl, det är bara tomgånsgasen vad jag kan förstå.
Jag funderar nu på om man skulle ta och gå igenom elsystemet, den kanske inte får en tillräckligt stark gnista? Kan man testa med en annan 6V tändspole från t.ex. en Volvo PV?

Är det förresten någon som har någon bild eller instruktion på hur chokeanordningen skall se ut på denna? Det satt ingen på min när jag påbörjade renoveringen så jag har inte så mycket att gå på. Jag har sett att man kan köpa ett handtag för choken på t.ex. Scooter centers hemsida, men hur ska den fästas och hur ser kopplingen till förgasaren ut?

Ursäkta för att det blev ett väldigt långt inlägg, men det vore toppen om någon kunde ge mig några pointers.
Vespa Touring -57 VGL1T
vespaman
Entusiast
Entusiast

Re: Hjälp med analys av en Touring -57

Post by vespaman »

Suger möjligen tjuvluft? Tycker det låter som att den får för mycket luft?

Om du rengjort munstyckena så skulle jag kolla mellan fuggen o luftburken samt mellan luftburken o vevhuset (förutsatt att det ser ut som på min 62:a).
Packboxarna mot veven, har du bytt/kollat dem? Cylinderfot/topp vara otätt?

Har du någon historia på hur/när den började gå dåligt? Eller har den alltid trilskats så länge du har haft den?

Snygg!

Micke
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Post by Dr.Laban »

Tack för svar Micke! Jag har också varit inne på att den tar tjuvluft. Det är möjligt att jag var oaktsam när jag satte ihop motorn efter renovering och inte fick de nya packboxarna ordentligt. Hoppas att det inte är så. Vore drygt att riva motorn igen :S

Vespan hade stått stilla i många år innan jag renoverade den men vad jag har hört från min far, som har haft den innan, så gick den inte bra tidigare heller.

Och tack, jag tycker själv att den blev fin. Några små saker kvar att fixa dock.
Vespa Touring -57 VGL1T
vespaman
Entusiast
Entusiast

Post by vespaman »

Hm, knepigt.

Om du har bytt packboxarna, borde det väl vara tätt där iaf. Men det allmänna tipset brukar ju vara att spruta startgas på ställen som man kan misstänka det läcker.
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Post by Dr.Laban »

Hur menar du att man ska spruta med startgasen? Från utsidan? Eller ska man spruta in i motorn och se om det läcker?
Vespa Touring -57 VGL1T
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

Startgas från utsidan ja, där du misstänker läckage. En läcka upptäcker du genom att varvet går ned när du sprayar på den.
Dr.Laban
Nybörjare
Nybörjare

Post by Dr.Laban »

Toppentips jag ska kolla på det!

Idag lyckades jag dock få den att gå riktigt skapligt. Jag vet inte riktigt vad som gjorde det, men jag tog i alla fall ur tanken, gjorde rent i kranen och byte bensinen. Det var några år sedan jag tanka den och det är möjligt att bensinen som fanns i har börjat bli otjänlig. Nu fick jag igång den med bara en uns startgas :D

Men jag måste nog kolla efter läckage ändå för den gick lite ostabilt innan den blev riktigt varm.

Nu när det verkar gå att köra med den så är jag än mer angelägen om att fixa choken, nu höll jag för en av de två luftkanalerna i luftburken med handen men det är kanske inte den mest optimala lösningen ur säkerhetsynpunkt. Är det någon som har möjlighet och orka att fixa lite bilder eller instruktion på hur det ska se ut så är jag mer än tacksam och mina medtrafikanter är säkert också glada om jag har båda händerna på styret :D
Vespa Touring -57 VGL1T
Post Reply