Hej,
Har precis tjongat i ny kolv + ringar i min helt orginal PX125. Satte också på ett sånt här kromat blås http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=979.
Galet nöjd efter att ha varit inne och pillat i en motor för första gången tar jag en snabb provtur.
Hann inte ens en kilometer och ligger i 75-80 då motorn tokdör. Snabb på kopplingen var man och den startar och går "som vanligt" bara 30-60 sekunder efter den dött.
Behöver man vara orolig eller kan det bara vara tillfälligheter? Inte behöver man gå upp i munstycke för ett sånt där blås?
Tackar!
Vajsing med motor?
Re: Vajsing med motor?
Bestyckning ska alltid ses över vid byte till icke-orginalavgas. Och: det finns inget som heter tillfälligheter när det gäller motorer. Gick den bra innan, och dåligt efter byte av blås så beror det på något kring detta byte. Förmodligen på bestyckningen.
EDIT: Såg att du satt i ny kolv också. Ej inkörda kolvringar gillar inte alls att stressas och går lätt för varmt. Speciellt med ett trimblås på.
EDIT: Såg att du satt i ny kolv också. Ej inkörda kolvringar gillar inte alls att stressas och går lätt för varmt. Speciellt med ett trimblås på.
Percy_83 wrote:Hej,
Har precis tjongat i ny kolv + ringar i min helt orginal PX125. Satte också på ett sånt här kromat blås http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=979.
Galet nöjd efter att ha varit inne och pillat i en motor för första gången tar jag en snabb provtur.
Hann inte ens en kilometer och ligger i 75-80 då motorn tokdör. Snabb på kopplingen var man och den startar och går "som vanligt" bara 30-60 sekunder efter den dött.
Behöver man vara orolig eller kan det bara vara tillfälligheter? Inte behöver man gå upp i munstycke för ett sånt där blås?
Tackar!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Vajsing med motor?
Ouch!
Måste dock säga att jag körde riktigt lugnt och fint med tanke på just detta. Är det normalt i så fall att efter potentiellt värmenypatt den startar på direkten efter? Jag lyckades köra ytterligare några kilometer i ännu lägre tempo och den gick hur fint som helst.
Tycker du man ska öppna upp och kolla till läget?
Tackar!
Måste dock säga att jag körde riktigt lugnt och fint med tanke på just detta. Är det normalt i så fall att efter potentiellt värmenypatt den startar på direkten efter? Jag lyckades köra ytterligare några kilometer i ännu lägre tempo och den gick hur fint som helst.
Tycker du man ska öppna upp och kolla till läget?
Tackar!
Re: Vajsing med motor?
Den rekommenderade inkörningssträckan för kolvringar i gjutjärnscylinder är (om du frågar mig) åtminstone 200-300 km. Mer om du lät bli att hona cylindern.
Vill minnas att instruktionsboken säger att man inte skall gå över 70 km/h på fyran under inkörning, men det är ingen hårdspikad gräns. Det är betydligt viktigare att variera körningen/varvtalet och låta motorn vila med jämna mellanrum. Dvs: längre sträckor landsvägskörning är inte det bästa. Stadskörning är idealiskt.
Efter ett lättare värmenyp brukar det inte vara några problem att starta, speciellt inte med gjutjärnscylindrar. Men du har garanterat fått skador (repor) på både kolv och cylinder, om det nu var ett nyp som inträffade. Det skadar förmodligen inte att plocka av cylindern och kolla.
Du bör åtminstone gå upp ett par storlekar i huvudmunstycke med det blåset. Prova med 102 eller 100. Kör sedan in kolvringarna ordentligt så slipper du tappa komp på grund av dåligt inslipade kolvringar.
Vill minnas att instruktionsboken säger att man inte skall gå över 70 km/h på fyran under inkörning, men det är ingen hårdspikad gräns. Det är betydligt viktigare att variera körningen/varvtalet och låta motorn vila med jämna mellanrum. Dvs: längre sträckor landsvägskörning är inte det bästa. Stadskörning är idealiskt.
Efter ett lättare värmenyp brukar det inte vara några problem att starta, speciellt inte med gjutjärnscylindrar. Men du har garanterat fått skador (repor) på både kolv och cylinder, om det nu var ett nyp som inträffade. Det skadar förmodligen inte att plocka av cylindern och kolla.
Du bör åtminstone gå upp ett par storlekar i huvudmunstycke med det blåset. Prova med 102 eller 100. Kör sedan in kolvringarna ordentligt så slipper du tappa komp på grund av dåligt inslipade kolvringar.
Percy_83 wrote:Ouch!
Måste dock säga att jag körde riktigt lugnt och fint med tanke på just detta. Är det normalt i så fall att efter potentiellt värmenypatt den startar på direkten efter? Jag lyckades köra ytterligare några kilometer i ännu lägre tempo och den gick hur fint som helst.
Tycker du man ska öppna upp och kolla till läget?
Tackar!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================