Vespalyft 0,3 m

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

Image
Image

fortsättning följer.... :mrgreen:
Last edited by fritte on Fri 22 Jul 2011, 15:46, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 1/4 m, på G

Post by fritte »

Image

När färg o garagegång är lite torrare kommer bilder på användningen...

edit: 4-k rörets dim. är 32 x 2, inte 32 x 1,5 som är angivet på fotot.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 1/4 m, på G

Post by fritte »

Såhär blev det...
Image
Stödet var ingen höjdare, ett bättre på G
Image
Image
Image
Bakhjulet 290 mm över backen
Image
Tillräckligt högt för att droppa motorn
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by colsson »

Jag lyfter min skoter med pallbockar på var sida om skotern och en träregel emellan....
/ Christian
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by Captain Slow »

Snyggt byggt, Fritte

En annan sak som är väldigt snyggt är dina stödfötter.
Finns sådana att köpa eller har händiga herrn gjort dem själv också?

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

Captain Slow wrote:Snyggt byggt, Fritte

En annan sak som är väldigt snyggt är dina stödfötter.
Finns sådana att köpa eller har händiga herrn gjort dem själv också?

/Tomas
Tack Captain! :D

Stödfötterna är från SIP,

Stand Boots SIP for Vespa PX/T5/Cosa/PK/S/XL Ø 22mm, aluminium, silver, 2 pcs Alloy Stand Boots
Replace your rubber stands with this attractive cover made of milled Si-Alloy, with stainless steel screws. Quick assembly, good looking, they last for ever!

195,03 kr Art.No.10580000


Ett problem är de rostfria insex låsskruvarna. När jag försökte lossa dessa var skruven så mjuk att insexhålet blev runt o nyckeln snurrade, det har hänt mig tidigare med rostfria insexskruv i små dimensioner. Byter man ut skruvarna mot stålskruv eller rostfria med sexkantskalle undviker man detta.
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by Captain Slow »

Strålande, sådana får det bli med andra skruvar i.
Tack för tippset.

Nu får tråden återgå till det den skall handla om.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by vespaco »

Intressant idé, Fritte! Här borde man ju undvika att buckla Vespans golv, inte sant? Det kan man ju göra med en "norm"lyft om man inte passar sig.

Du vrider upp Vespan med gängstängerna då? Samtidigt på båda sidorna?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

vespaco wrote:Intressant idé, Fritte! Här borde man ju undvika att buckla Vespans golv, inte sant? Det kan man ju göra med en "norm"lyft om man inte passar sig.

Du vrider upp Vespan med gängstängerna då? Samtidigt på båda sidorna?
Jag lyfte upp en sida åt gången med domkraft, växelvis, o följde efter med gängstängerna. När jag skaffat en 30 hylsa tror jag det är lättare att skruva upp den med ett spärrskaft växelvis höger/vänster, än att flytta en domkraft fram o tillbaka. :)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by victor »

fritte wrote:
vespaco wrote:Intressant idé, Fritte! Här borde man ju undvika att buckla Vespans golv, inte sant? Det kan man ju göra med en "norm"lyft om man inte passar sig.

Du vrider upp Vespan med gängstängerna då? Samtidigt på båda sidorna?
Jag lyfte upp en sida åt gången med domkraft, växelvis, o följde efter med gängstängerna. När jag skaffat en 30 hylsa tror jag det är lättare att skruva upp den med ett spärrskaft växelvis höger/vänster, än att flytta en domkraft fram o tillbaka. :)
Eller med en skruvdragare - vrooooom!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

victor wrote:
fritte wrote:
vespaco wrote:Intressant idé, Fritte! Här borde man ju undvika att buckla Vespans golv, inte sant? Det kan man ju göra med en "norm"lyft om man inte passar sig.

Du vrider upp Vespan med gängstängerna då? Samtidigt på båda sidorna?
Jag lyfte upp en sida åt gången med domkraft, växelvis, o följde efter med gängstängerna. När jag skaffat en 30 hylsa tror jag det är lättare att skruva upp den med ett spärrskaft växelvis höger/vänster, än att flytta en domkraft fram o tillbaka. :)
Eller med en skruvdragare - vrooooom!
På min domkraft till bilen, enkel skruvvariant, slipade jag till öglan som man stoppar i vridpinnen i, så en 24-hylsa passade. Sedan kunde man använda ett spärrskaft istället för pinnen. Jag tänkte som du, och provade med en mutterdragare. Som tur var hade jag inte ställt domkraften under bilen för den bara for upp med full fart... :roll:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by victor »

fritte wrote:
På min domkraft till bilen, enkel skruvvariant, slipade jag till öglan som man stoppar i vridpinnen i, så en 24-hylsa passade. Sedan kunde man använda ett spärrskaft istället för pinnen. Jag tänkte som du, och provade med en mutterdragare. Som tur var hade jag inte ställt domkraften under bilen för den bara for upp med full fart... :roll:
Nej jag menade en sån som är som en långsam borrmaskin, nerväxlad... ;)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

victor wrote:
fritte wrote:
På min domkraft till bilen, enkel skruvvariant, slipade jag till öglan som man stoppar i vridpinnen i, så en 24-hylsa passade. Sedan kunde man använda ett spärrskaft istället för pinnen. Jag tänkte som du, och provade med en mutterdragare. Som tur var hade jag inte ställt domkraften under bilen för den bara for upp med full fart... :roll:
Nej jag menade en sån som är som en långsam borrmaskin, nerväxlad... ;)
har en steglös borrmaskin som jag kan prova... 8)
nya stödet e klart, ska plåta det vid tillfälle...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

Ett bättre stöd då lyften monteras.

Image
Image
Image
Image
Image

skall kompleteras med en hake som fixerar stödet på höger sida, det glider ur vänster sida då det tar mark. :roll:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

victor wrote:
fritte wrote:
På min domkraft till bilen, enkel skruvvariant, slipade jag till öglan som man stoppar i vridpinnen i, så en 24-hylsa passade. Sedan kunde man använda ett spärrskaft istället för pinnen. Jag tänkte som du, och provade med en mutterdragare. Som tur var hade jag inte ställt domkraften under bilen för den bara for upp med full fart... :roll:
Nej jag menade en sån som är som en långsam borrmaskin, nerväxlad... ;)
Provade med en skruvdragare på 3,5 Nm men den storknade, min varvtalsreglerade borrmaskin lyfte för snabbt...

Plattorna som skulle skydda golvet var för små, skruvsängerna gled av då de roterade, en lång 2½ tum U-balk funkade bättre!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

Stöd för montage av lyftanordningen, slutgiltig form.
Image


Stödet monterat.
Image


Vespan vilande på stödet och montaget kan börja.
Image

Stödets funktion kan givetvis ersättas av en kompis, grannes eller hustrus hjälpande hand, men det ger en frihet att mecka då deras hjälp inte är tillgänglig. :mrgreen:

Den här lyftanordningen är avsedd för en PX med centralstöd o originalljuddämpare, men en liknande bör kunna göras för andra modeller. I jämförelse med en lyftbänk är det ett litet lätt verktyg som underlättar flera arbetsmoment på samma sätt.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespalyft 0,3 m

Post by fritte »

Använde lyften då jag rev motorn i chassit för att byta 2:an & 3:ans växelhjul o det funkade bra. För att lyfta vespan blir det mycket vickande på spärrskaftet så nu har jag åtgärdat det. Nya längre gängade stänger med en hylsa 3/8" fyrkantsfäste svetsad i änden. Spärrrskaftet är ersatt av en vev med en universalknut 3/8" monterad nertill. Resultatet blev att lyftet gick både snabbare och enklare!
vev.jpg
vev.jpg (183.3 KiB) Viewed 31052 times
Post Reply