Polini eller Malossi
Polini eller Malossi
Det skrivs en massa på olika sidor och forum vad gäller Malossi 210 och Polinis 207 cylindrar. Enligt vissa så är det absoluta måsten att byta vev, porta i vevhus etc. Vad gäller egentligen?
Kan man med bra resultat montera en av dessa cylindrar med en ombestyckad originalförgasare och ett "racingavgas" utan att byta allt det andra?
Kan man med bra resultat montera en av dessa cylindrar med en ombestyckad originalförgasare och ett "racingavgas" utan att byta allt det andra?
Piaggio Skipper 172 -1994
Re: Polini eller Malossi
Malossi är gjord i aluminium med Nicasilfoder, Polini är helt i gjutjärn med stålfoder.
Att montera någon av dessa utan att fixa åtminstone blocket är att kasta pengarna i sjön. Då kan du lika gärna strunta i det om du frågar mig. Visst går det och motorn blir starkare, men du kommer aldrig komma upp i varv nog för att portningen i cylindrarna ska börja funka som den ska.
Vad du än beslutar så köp Malossin, den är hästlängder bättre i kvalitet jämfört med Polinin.
Tänker du köra med orginalvev/fugge så måste du vara väldigt noggrann när du jettar fuggen, annars kommer du garanterat få problem.
/G
Att montera någon av dessa utan att fixa åtminstone blocket är att kasta pengarna i sjön. Då kan du lika gärna strunta i det om du frågar mig. Visst går det och motorn blir starkare, men du kommer aldrig komma upp i varv nog för att portningen i cylindrarna ska börja funka som den ska.
Vad du än beslutar så köp Malossin, den är hästlängder bättre i kvalitet jämfört med Polinin.
Tänker du köra med orginalvev/fugge så måste du vara väldigt noggrann när du jettar fuggen, annars kommer du garanterat få problem.
/G
k650 wrote:Det skrivs en massa på olika sidor och forum vad gäller Malossi 210 och Polinis 207 cylindrar. Enligt vissa så är det absoluta måsten att byta vev, porta i vevhus etc. Vad gäller egentligen?
Kan man med bra resultat montera en av dessa cylindrar med en ombestyckad originalförgasare och ett "racingavgas" utan att byta allt det andra?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Polini eller Malossi
Ok, tack för svaret. 
Finns det något bra tips vad man kan göra om behåller original cylindern. Typ nytt avgas och en ev. ombestyckning. Men vad mer? Toppen, luftfilter??
Vad som.

Finns det något bra tips vad man kan göra om behåller original cylindern. Typ nytt avgas och en ev. ombestyckning. Men vad mer? Toppen, luftfilter??
Vad som.
Piaggio Skipper 172 -1994
Re: Polini eller Malossi
Börja med hålen i (under) luftfiltret. Kostar bara borren om du inte redan har sådana. Då bör du få ½+ hk. SIP Road är ett utblås som blivit omtyckt nere i Tyskland, då behöver du ett par tre munstycken att testa med. Överkomligt belopp för ngn hk till.
Re: Polini eller Malossi
Just ett SIP Road var vad jag tänkte köpa, dock så har jag hört olika versioner av vad de 2 hålen i luftfiltret ska göra i praktiken. Men de ska alltså kunna skänka lite mer effekt?OlleM wrote:Börja med hålen i (under) luftfiltret. Kostar bara borren om du inte redan har sådana. Då bör du få ½+ hk. SIP Road är ett utblås som blivit omtyckt nere i Tyskland, då behöver du ett par tre munstycken att testa med. Överkomligt belopp för ngn hk till.
Piaggio Skipper 172 -1994
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Polini eller Malossi
Hej!
Det finns delade meningar om dessa olika system.
Min åsikt är att Polini och Malossi är båda mycket bra trimsystem MEN de är olika i vad de levererar för effekt.
Polini: Vridmoment, men bör bearbetas lite före inkörning. Malossi: hög toppeffekt men lite svår att gå bra på mellanregister utan en del jobb.
Man bör ställa sig frågan var man vill ha sitt effektregister och vad man är villig att göra vad avser bearbeta insug och kanaler mm.
Förgasarstorlek och typ är något man bör kolla mht den körstil man har.
Det finns effektblås för de flesta inställningar på marknaden men även där bör man beakta vad man vill ha ut av sitt system.
Var noggrann när du väljer och ta dig tid att hitta rätt setup. Vi är ett gäng som har betalat dyrt innan vi funnit det vi sökt. Vi har nog haft kul på vägen men det är dumt att uppfinna hjulet igen.
Det finns delade meningar om dessa olika system.
Min åsikt är att Polini och Malossi är båda mycket bra trimsystem MEN de är olika i vad de levererar för effekt.
Polini: Vridmoment, men bör bearbetas lite före inkörning. Malossi: hög toppeffekt men lite svår att gå bra på mellanregister utan en del jobb.
Man bör ställa sig frågan var man vill ha sitt effektregister och vad man är villig att göra vad avser bearbeta insug och kanaler mm.
Förgasarstorlek och typ är något man bör kolla mht den körstil man har.
Det finns effektblås för de flesta inställningar på marknaden men även där bör man beakta vad man vill ha ut av sitt system.
Var noggrann när du väljer och ta dig tid att hitta rätt setup. Vi är ett gäng som har betalat dyrt innan vi funnit det vi sökt. Vi har nog haft kul på vägen men det är dumt att uppfinna hjulet igen.
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Polini eller Malossi
Vill du trimma orginal cylindern så finns denna vägledning, dock på Tyska...
http://www.freakmoped.at/downloads/fmp_otuning_v19.pdf
http://www.freakmoped.at/downloads/fmp_otuning_v19.pdf
Re: Polini eller Malossi
Här är också en "manual", också den på tyska..
http://www.germanscooterforum.de/upload ... s_v1.1.zip
http://www.germanscooterforum.de/upload ... s_v1.1.zip
Re: Polini eller Malossi
Tack för alla fina tips
Men nog borde det funka helt ok med en Malossi 210 cylinder, SIP Road avgas och ombestyckad förgasare???

Men nog borde det funka helt ok med en Malossi 210 cylinder, SIP Road avgas och ombestyckad förgasare???
Piaggio Skipper 172 -1994
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Polini eller Malossi
Ska du bara köra "bolt on" utan portning, större förknasare etc. Köp Polini. Malossi orkar inte dra orginal 4an på en 200. Blir bara knas och besvikelse.
Re: Polini eller Malossi
patrikgrann wrote:Ska du bara köra "bolt on" utan portning, större förknasare etc. Köp Polini. Malossi orkar inte dra orginal 4an på en 200. Blir bara knas och besvikelse.
Polini 207 cylindern påstås blivit bättre med den nya kolven med 2st ringar som den nu levereras med. Brukar Den cylindern funka bra bolt-on?
Piaggio Skipper 172 -1994
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Re: Polini eller Malossi
Ja, enligt mitt tycke bättre än Malossi´n som bolt on, nya kolven är lika bra som GS kolven. Se bara till att fixa till honingen och kanterna på portarna. Ställ tändningen och förgasarinställningen( Hela registret) och glöm inte att köpa en topp som är avpassad för Polini. MMW motsvarande.
Köp en vridstark pipa som passar Polini.
Köp en vridstark pipa som passar Polini.
Re: Polini eller Malossi
Den guiden verkar ju tokbra och viljan att springa och köpa sig en Dremmel infann sig direkt.patrikgrann wrote:Vill du trimma orginal cylindern så finns denna vägledning, dock på Tyska...
http://www.freakmoped.at/downloads/fmp_otuning_v19.pdf
Skulle inte någon kunna göra klubben en jättetjänst och översätta artikeln till svenska för att sedan publicera den i "Så funkar det"?
Vh Vic