Varitronic Vs. Variotronic

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Varitronic Vs. Variotronic

Post by JonasPetrini »

Lambretta-experter!

Jag hoppas att någon av er sprida lite ljus över ett spörsmål som dykt upp...

I de flesta forum som avhandlar Lambrettamaskiner, är många överens om att ett elektroniskt tändningssystem med variabel avfyrning den bästa uppfinningen sen färdigskivat bröd... Jag har noterat att stavningen på nämnda tändningssystem har varierat och tänkt att det beror på forumpostarna, men efter att ha jagat lite priser på internettet så blir jag konfunderad över följande:

Cambridge Lambretta säljer för ca 260 pund ett system som heter "Varitronic". http://lambretta.co.uk/catalog/product_ ... ts_id=1369" onclick="window.open(this.href);return false;

Tittar man noga på bilderna ser man att kit:et innehåller ett klistermärke där loggan läser "Varitronic".

I produktbeskrivningen hänvisar man till en artikel av Scootering från 2004, där tändningen testats.

Reser man sedan virtuellt till SCK i Köln och tittar på deras hemsida, så hittar man ett tändningssystem med samma funktion som går under benämningen "Variotronic" (med ett "o") och har tillägget "Evergreen" i namnet.
Denna säljer de för ca 340€. Även denna produkt har hänvisning till en artikel i tidningen Scootering från 2004....
http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... AT&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Min fråga är nu; är det samma produkt eller testade man 2 olika variabla tändnings system med liknande resultat i tidningen Scootering under 2004?

Om det är samma produkt så kommer följdfrågorna; varför stavar de olika och hur kan det skilja så i pris?

Med tanke på pundets nuvarande kurs mot SEK så borde det följdaktligen vara ganska fördelaktigt att köpa denna produkt (om det nu är samma) från CamLam, trots engelsmännens piratpriser på frakt....
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Re: Varitronic Vs. Variotronic

Post by jencla »

Det är samma tändsystem. Stavningen har varit lite förvirrad ibland, korrekt stavning är för övrigt "Varitronic". Det byggs av Evergreen Lambretta, företaget som ägs och drivs av legenden Tino Sacchi och som även tagit fram bl a cylinderkitten Mugello och Imola. Du kan läsa om det här http://www.lambretta.it/var_ing.htm

Däremot har Varitronic, liksom många av Tinos produkter, funnits i ett antal olika versioner. Jag köpte en väldigt tidig variant och den tjänar mig fortfarande väl. Så köp där du får bästa priset. Utan att direkt vilja göra reklam kan jag även nämna att Varitronic bruka finnas på lager även i Sverige, hos en trevlig man i Uppsalatrakten 8)
/jens
Last edited by jencla on Fri 01 Apr 2011, 14:47, edited 1 time in total.
scooterdaddy - gammal är äldst
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Varitronic Vs. Variotronic

Post by JonasPetrini »

Tack Jens för bra svar!

Då jagar jag vidare efter pris och tillgänglighet!
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Varitronic Vs. Variotronic

Post by JonasPetrini »

Casa Lambrettas nya elektroniska tändning gör mitt val lite svårare...

http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... 4908358352" onclick="window.open(this.href);return false;

Casa Lambretta har nu släppt en elekronisk tändning som SCK påstår är "Electronic ignition kit with retard function for the ignition timing. The Casa Lambretta ignition is based on the same system like the Varitronic. So the technical data concerning the ignition timing and wiring are the same."

Det som verkar skilja från Varitronic är att:

-Denna har ett svänghjul tillverkat i ett stycke ("The massive advantage is that the cone is not riveted into the flywheel. Instead this is a one-piece solution, so nothing to come loose")

-Svänghjulet väger 2 Kg (jmf 1,7 kg för varitronic, 2,6 Kg för original)

-Spänningsregulatorn sitter i en plastburk som liknar en serie 3 likriktar-box

-Denna är 300 spänn billigare än Varitronic på SCK


Som jag ser det så verkar skillnaderna bara vara till fördel för en snabb touring-hoj... nån som tycker annorlunda?
Nån som har köpt/testat/hört nåt om denna?

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Varitronic Vs. Variotronic

Post by Hedge »

Onitat = bra, 2 kg = bra, Oprövat = dåligt. Kan man ta ut likström ur regulatorn? Det kan man på Varitronic. Bra om man vill driva instrumet, laddare till mobilen eller batteri.

Priset är väl ungefär detsamma, så i det här fallet skulle jag köpa det som de flesta har, som funnits i många år och som visat sig funka. Dvs Varitronic.
JonasPetrini wrote:Casa Lambrettas nya elektroniska tändning gör mitt val lite svårare...

http://www.scooter-center.com/scoweb/pa ... 4908358352" onclick="window.open(this.href);return false;

Casa Lambretta har nu släppt en elekronisk tändning som SCK påstår är "Electronic ignition kit with retard function for the ignition timing. The Casa Lambretta ignition is based on the same system like the Varitronic. So the technical data concerning the ignition timing and wiring are the same."

Det som verkar skilja från Varitronic är att:

-Denna har ett svänghjul tillverkat i ett stycke ("The massive advantage is that the cone is not riveted into the flywheel. Instead this is a one-piece solution, so nothing to come loose")

-Svänghjulet väger 2 Kg (jmf 1,7 kg för varitronic, 2,6 Kg för original)

-Spänningsregulatorn sitter i en plastburk som liknar en serie 3 likriktar-box

-Denna är 300 spänn billigare än Varitronic på SCK


Som jag ser det så verkar skillnaderna bara vara till fördel för en snabb touring-hoj... nån som tycker annorlunda?
Nån som har köpt/testat/hört nåt om denna?

/J
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Varitronic Vs. Variotronic

Post by JonasPetrini »

Hedge wrote:Onitat = bra, 2 kg = bra, Oprövat = dåligt. Kan man ta ut likström ur regulatorn? Det kan man på Varitronic. Bra om man vill driva instrumet, laddare till mobilen eller batteri.

Priset är väl ungefär detsamma, så i det här fallet skulle jag köpa det som de flesta har, som funnits i många år och som visat sig funka. Dvs Varitronic.
Sant sant.... Det kräver mer efterforskning helt klart, för att se om ALLA "Specs" är samma som Varitronic, eller om det bara är tändningskurvan och anslutningarna som är desamma.

"The Casa Lambretta ignition is based on the same system like the Varitronic. So the technical data concerning the ignition timing and wiring are the same."

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast
Posts: 105
Joined: Fri 13 Feb 2009, 12:09
Location: Göteborg
Contact:

SV: Varitronic Vs. Variotronic

Post by andreas.larsson »

Hej!
Hur gick det? Valde du något av Variotronic från Evergreen eller Casa Lambrettas elektroniska tändning?
Lambretta TV 175 Serie II 1961 x2
JonasPetrini
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Mon 28 Jun 2010, 13:11
Contact:

Re: Varitronic Vs. Variotronic

Post by JonasPetrini »

Njae... har inte kommit dit ännu. Det kom ett barn i mellan.... B-)

Jag har fått revidera planerna något, då tiden som gått medfört att vissa produkter jag tänkt stoppa i min motor inte finns längre eller är svårare att få tag på.

När jag kommer till tändningsinköp får jag helt enkelt se vad som finns tillgängligt, men jag kan ju säga att det med största sannolikhet blir varitronic, med tanke på tillgänglighet och rykte...

/J
Lambretta 175TV II 1960
Isomac Brio 2007
http://scuderiapetrini.blogspot.com
Post Reply