Kan man avvända denna till GS 150? (VS5)
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor ... tandspole/" onclick="window.open(this.href);return false;
Högeffektständspole - 53403 - Pris 199 kr
I nya torra utförandet (ej oljekyld) som har längre livslängd, högre effekt, samt är mindre och lättare att placera än konventionella spolar. Uteffekten är hela 36000 V vid 1000 rpm, 12 V ingångsspänning samt 20 °C. Med fäste samt skruvanslutning för ringkabelskor.
Jag klantade mig och drog sönder en av den två skruvarna - på originalspolen - där man fäster kablarna. (1 & 2)
Har denna "moderna" spole liggande som kanske är användbar och mera effektiv?
(eller ska jag krypa till korset och köpa en ny original av bakelit?)
* Hört att man ska isolera?
* Någon sorts plastmatta och plast skruvar?
* Var skaffar man dessa?
* Hur och var fäster man de två ledningarna - behöver någon av dessa jordas?
Erling
Högeffektspole till GS 150
Re: Högeffektspole till GS 150
Ibland läser man inte
Ingångsspänning på 12 V funkar förstås inte till ett 6 volts-system!
Erling

Ingångsspänning på 12 V funkar förstås inte till ett 6 volts-system!
Erling
-
- Lärling
Fast å andra sidan
så är det nog precis en sådan jag har på min GS
/Tomas
så är det nog precis en sådan jag har på min GS

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
VA!!!!!!
Hur gick det till?
Erling

Hur gick det till?
Erling
Captain Slow - Nu måste Du berätta!
Erling
Erling
-
- Lärling
Jag har inte så mycket att berätta egentligen. Min GS motor var i behov av renovering och lite lagd i malpåse till jag var klar med min Lambretta. När jag då fick chansen att köpa en nästan komplett nyrenoverad motor så kunde jag inte låta bli.
På denna motorn sitter denna tändspole. Jag har inte funderat så mycket över den, men den fungerar.
Nu hör det till saken att jag inte har kvar batteritändningen på min. Så om det fungerar även om du matar den från ett 6 volt batteri vet jag inte. Jag har den kopplad med en kabel från brytare/kondensator och en från jord. Den sitter på ett fästjärn som inte verkar vara isolerat från blocket på något sätt.
Hoppas du får det att fungera så du får ut din GS på vägen medan det är säsong.
/ Tomas
På denna motorn sitter denna tändspole. Jag har inte funderat så mycket över den, men den fungerar.
Nu hör det till saken att jag inte har kvar batteritändningen på min. Så om det fungerar även om du matar den från ett 6 volt batteri vet jag inte. Jag har den kopplad med en kabel från brytare/kondensator och en från jord. Den sitter på ett fästjärn som inte verkar vara isolerat från blocket på något sätt.
Hoppas du får det att fungera så du får ut din GS på vägen medan det är säsong.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
-
- Lärling
Hittade denna info på Görans Mektips.
Tändspolen lönar sig att byta vad du än har för Vespa, men om du har en som får gnistan från batteriet d.v.s.GS55-62 m.fl. då måste man isolera minus polen när man skruvar fast den i godset, med fördel på baksidan av fläkt/svänghjuls huset med två genomgående skruvar. Man bör tänka på att alla kablar räcker till när man trycker ner Vespans fjädring samt att inte tändspolen tar i sidokåpan. På detta sättet blir inte tändspolen lika varm som om man monterar den direkt på godset. Tändspolar som går bra ! ( Ciao moped! Men lite billigare är det med tändspolen från en Yamaha moped)! Men Biltemas tändspole art nr 53-403 för 149:- passar bäst borra två nya hål i medföljande fäste så hålen stämmer överens med gamla fästets hål
/Tomas
Tändspolen lönar sig att byta vad du än har för Vespa, men om du har en som får gnistan från batteriet d.v.s.GS55-62 m.fl. då måste man isolera minus polen när man skruvar fast den i godset, med fördel på baksidan av fläkt/svänghjuls huset med två genomgående skruvar. Man bör tänka på att alla kablar räcker till när man trycker ner Vespans fjädring samt att inte tändspolen tar i sidokåpan. På detta sättet blir inte tändspolen lika varm som om man monterar den direkt på godset. Tändspolar som går bra ! ( Ciao moped! Men lite billigare är det med tändspolen från en Yamaha moped)! Men Biltemas tändspole art nr 53-403 för 149:- passar bäst borra två nya hål i medföljande fäste så hålen stämmer överens med gamla fästets hål
/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Mitt stora VA??? beror på att en av Mästarna på detta Forum sa kort och gott; glöm den där spolen den skall användas till 12 V.
Kanske det har att göra med batteri eller ej?
Jag har batteri!
Göran i Trosa vet säker också vad han pratar om.
Håller med - nu är det dax att få ut hojen på vägarna innan nordan gör sitt inträde...
TACK för Ditt svar!
Erling
Kanske det har att göra med batteri eller ej?
Jag har batteri!
Göran i Trosa vet säker också vad han pratar om.
Håller med - nu är det dax att få ut hojen på vägarna innan nordan gör sitt inträde...
TACK för Ditt svar!
Erling
Det är ju bara att testa, Erling. Generellt kan man nog säga att jag själv är väldigt skeptisk till alla biltemalösningar och fix och trix som bara går ut på att spara småpengar. Jag anser att det minskar hojens värde drastiskt (i alla fall för dem som är något så när medvetna om hur det ska se ut) och dessutom är det fruktansvärt fult. Det är inte heller roligt att reparera hojar med "egna lösningar". Mycket tid går åt till att försöka förstå hur det är tänkt att fungera. Och jag har då inte stött på någon lösning som har varit bättre än Piaggios.
Men hur man väljer att göra är ju upp till var och en, som tur är.
/P
Men hur man väljer att göra är ju upp till var och en, som tur är.
/P
Jag håller med Dig Paka - i alla fall försöker jag hålla linjen att "original-renovera" så långt det går, och ofta blir kostnaden - i slutändan - inte så väldigt stor.
Men som sagt - det är ju upp till var och en, och Federico tror jag har uttryckt saken klokt, man kan fixa och trixa så mycket man vill, bara det går att återställa om man skulle vilja.
Klokt!
Erling
Men som sagt - det är ju upp till var och en, och Federico tror jag har uttryckt saken klokt, man kan fixa och trixa så mycket man vill, bara det går att återställa om man skulle vilja.
Klokt!
Erling