Skulle tvätta motorn och byta bromsar igår. bromsbytet gick bra men det började rinna ut en massa olja ur navet när jag lutade motorn. någon som vet vad detta beror på, tajtas det till och täpps igen när bromstrumman är på plats?
Jag hade loss förgasaren också, jag tror att bit lossnade, jag är inte helt hundra på att den är från förgasaren, någon som vet? se bifogad bild.
Benke
px motor problem vid byte av bromsb. och oidentifierad del
px motor problem vid byte av bromsb. och oidentifierad del
- Attachments
-
- DSCN7297.jpg (56.17 KiB) Viewed 2947 times
Re: px motor problem vid byte av bromsb. och oidentifierad d
Packboxen har nog gått då. Är ganska säker på att den går å byta utifrån för jag det gjorde jag på min. Delen har jag tyvärr inget tips om. /fredrik
Hej och tack för svaret, jag fattar inte hur det bara kan börja forsa olja när den varit tät tidigare.fredrikC wrote:Packboxen har nog gått då. Är ganska säker på att den går å byta utifrån för jag det gjorde jag på min. Delen har jag tyvärr inget tips om. /fredrik
Benke
-
- Lärling
Vad har du för årsmodell?
Det är en 82:a, alltså utan oljeblandning.patrikgrann wrote:Vad har du för årsmodell?
Benke
-
- Lärling
Då har du den yttre packboxen, om du har bort navet/bromstrumman och lutar motorn åt vänster så läcker den olja då packboxen tätat mot navet/bromstrumman. Om packboxen varit trasig så hade bromsbackar och trumma varit smetiga av olja.
Ja jag fattade detta till slut. bromstrumman tätar mot packboxen. Nu är det ihopmonterat och jag har provlutat. Det verkar fungera bra. Tack för hjälpen med detta och att jag fick bekräftat att trumman tätade mot packboxen.patrikgrann wrote:Då har du den yttre packboxen, om du har bort navet/bromstrumman och lutar motorn åt vänster så läcker den olja då packboxen tätat mot navet/bromstrumman. Om packboxen varit trasig så hade bromsbackar och trumma varit smetiga av olja.
Fortfarande är det ett mysterium med den upphittade delen. Det ser ut att var ett ihåligt rullager eller liknande.