Svårstartad varm och en fråga om tanklock

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Svårstartad varm och en fråga om tanklock

Post by Il Bastardino »

Hej
Min v50 har de senaste veckorna blivit alltmer svårstartad när motorn är varm. Krävs ett oändligt antal kickar och rullstartar innan den går igång. När den väl går så gör den det bra och jag märker ingen skillnad mot tidigare. Kall startar den på 3-4 kickar med choke. Det gör ingen skillnad om man försöker starta den direkt efter det att man stängt av motorn eller väntar 30 minuter den är lika svårstartad. Det jag noterat då, är att tändstiftet efter ett antal kickar fortfarnde är snustorrt. När stiftet väl blivit blött går den att kicka igång. Så startoviligheten borde bero på att den inte får bensin när motorn är varm.

En vanlig orsak till detta om man tittar runt i forumet verkar vara igensatt lufthåll i tanklocket. Har därför försökt blåsa rent lufthållet med tryckluft samt rensa med en nål. Här kommer min första fråga, går lufthållet rakt igenom tanklocket? D.v.s ska man kunna stick en nål rakt igenom det, går inte på mitt. Kan tillägga att jag försökt kicka med tanklocket öppet utan resultat.

Fruktade sen packboxarna då symptomen påminner om min gamla motor och där packboxarna var åtminstonde en av orskena till att den strulade. Så jag tömde ut oljan ur växellådan, men kunde inte känna någon lukt av bensin. Hade en incident för inte så länge sen då jag rullstartade med bensinfylld cylinder. Svänghjulet flyttade sig men kanske är det så att även packboxarna skadades, men att det inte läckt in tillräckligt med bensin änn för att man ska kunna känna lukten.

Har försökt kolla runt förgasaren och insugsröret men kan inte se att den läcker någon bensin, men sånt kan ju vara svårt att märka. Var skulle det vara troligast med en läcka om man antar att den är relaterad till att motorn är varm?

Undrar också lite över vad som gäller i fråga om bensinblandning och mängd vid start kontra körning. En kall motor vill ha fetare blandning vid start, vad gäller för varm? Och vidare hur mycket bensin går åt för att starta motorn jämfört med körning. Skulle en något igensatt förgasare kunna ge tillräckligt med bensin för körning men inte för att den skall starta?

Vad skulle annars kunna påverka bensintillförseln på grund av att motorn är varm? Eller kan det ändå vara så att det är något annat än bensinen som spökar? Även om jag lutar åt bensinspåret tar jag gärna emot andra teorier också, om inte annat för att lära sig något extra på kuppen.

Tror dock inte att det är tändningen, har kollat avståndet på brytaspetsarna och gnistan ser stark och fin ut. Dessutom har den ju gått att kicka igång då tändstiftet väl blivit blött.
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Svårstartad varm och en fråga om tanklock

Post by Gutta »

Hej.
Jag skulle byta kondensator, min touring hade samma problem och det hjälpte,
har haft det problemet på några mopeder med och det har hjälpt med att byta kondensator.

Hälsningar Kalle
Touring -60
Rally180 -73
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Jo jag funderade på det där med kondensatorn, det verkar ju vara en vanlig orsak. Men det torra tändstiftet får mig att tveka.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Nu har jag hålt på och felsökt ett tag och tror jag kan ha hittat en möjlig orsak. Fick först höra på Vespa service att det där med tanklocksventilation inte var applicerbart på en V50 så det spåret lämnade jag åt sidan. Har tidigare kollat växellådsoljan efter bensin samt packboxen på svänghjulsidan utan att hitta något. Väntade också med tändningen då jag tycker att ett fel där borde ge motsatt effekt d.v.s ett väldigt blött stift.

Fortsatte på bensin spåret och då förgasaren och munstyckena som jag rensade med tryckluft. Upptäckte då att den läcker lite bensin vid fästet mellan insugsröret och förgasaren det fanns också sotrester i förgasaren precis vid insugsröret. Provade sen att köra men med samma resultat som tidigare d.v.s startar bra kall går fint men vägrar starta varm. Såg efter provtur att den fortfarande läckte vid insugsröret och tog därför åter av förgasaren för att se om jag kunde få dit den bättre. Ser då att det återigen är sot rester på precis samma ställe på förgasaren. Börjar därför misstänka att den inte ventilerar ut avgaserna som den ska.

När jag kollar ljuddämparen, banan model från Falco, ser jag att röret som sitter i burken sitter för långt in och att skruven som skall hålla det på plats är borta. Läste i en tråd här på forumet om att några hade haft problem med ljuddämpare som ibland gav baksug och suger avgaserna åt fel håll. Jag undrar om det kan vara detta jag råkat utför.

Jag har också hela tiden misstänkt att jag har en ljuddämpare avsedd för en Primavera. Den var otroligt svårt att få att passa ordentligt och när det var monterad i cylindern var det som att den var 2-3cm för lång, vilket på ett ungefär skulle kunna motsvara hur mycket tjockare en 125cc cylinder är jämfört med 50cc. Men eftersom jag fick den på plats och allt funkade brydde jag mig inte mer om det. Om det sen är röret eller modellen eller en kombination av de båda som orskar felet har jag inte en aning. Om det inte är ljuddämparen och baksug skulle det kanske kunna vara kolvringarna som inte sluter tätt och att avgaserna därför även ventileras åt fel håll. Har även tyckt att motorn blivit ovanligt varm. Detta är ytterst subjektivt då jag inte har någon större erfarenhet, men som jag ändå har haft en känsla av. Även detta stämmer väl överens med att avgaserna inte ventileras som de ska. Tycker även att bensin läckaget mellan förgasare och insugsrör stämmer väl överens med att bensinen kommer från fel håll. Jag kan se att den kan suga tjuvluft där men inte läcka bensin, om den inte så att säga kommer från fel håll.

Är detta en teori som är gångbar eller är jag helt ute och cyklar??? Om den är gångbar vad är då troligast, att det är baksug på grund av ljuddämparen, kolvringarna som inte sluter tätt eller finns det ytterliggare tänkbara orsaker till att avgaserna inte ventileras ordentligt??
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Ibland kan det vara svårt att se om bensin kommer fram när motorn är varm, då värmen gör att det snabbt avdunstar från stiftet.

Går den bra när den är varm? Den stannar alltså inte av sig själv?
Stannar den, byt kondensator!

Johan
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Den går hur bra som helst varm, även när man lyckats starta upp den igen med varm motor. När den väl gått igång igen går den precis som den ska med bra tomgång, kan stå hur länge som helst och puttra. Men när man väl stoppat den är den näst intill omöjlig att starta. Möjligen är den något svagare och något sämre accerelation, men man blir ju lite nojjig av allt strul så det kan vara inbillning. Det är i vilket fall som helst ingen påtaglig jätte skillnad.

Skället till att jag inte bytt kondensatorn än är att jag då måste ta den till någon som kan löda den, tänkte att jag skulle börja i den ändan där jag kunde göra grejerna själv på plats och började därför med förgasren.

Har en till banan hemma som jag tänkt sätta på den gamla motorn, som jag tänkte montera då den andra troligen ändå är felmodell. Tänkte även kolla hur cylinder/kolvringar ser ut. Kanske fel ände, kanske borde ta kondensatorn först. Men hade ändå tänkt att hissa ned motorn för att sätta på polinicylindern från gamla motorn någon dag så det känns som jag lika gärna kan vänta och se vad som händer med ny ljuddämpare och cylinder.

Annars är teorin ovan om dålig avgasventilering/baksug helt galen eller är det något som skulle kunna vara teoretiskt möjligt?
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Gutta »

Vet inte hur det ser ut på V50 men när jag köpte kondensator till min touring satt det sladdar på den så behövde inte löda.
Symptomen på den var att den gick bra, även när den var varm, men hopplös att starta när den var varm, det blev rejäla språngmarscher innan den gick igång. Inga problem att starta när den var kall.
Touring -60
Rally180 -73
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

tog ännu en provtur i kväll. När den gick igång kom det en massa rök och de fortsatte så i ca. 15-20 sekunder innan det avtog. Körde sen lite innan den börade hacka och smälla. Visade sig att jag fått en loppa på stiftet. Kan allt vara så enkelt som att jag haft för mycket olja i bensinen eller att den inte blandats ordentlig i tanken? Noterbart är att den sedan gick att kicka igång igen, alltså jag stängde av motorn efter att den börjat hacka och kunde sen kicka igång den utan att ha tagit bort loppan.

Vore otroligt iriterande och pinsamt, men samtidgt väldigt skönt. De första att göra kanske är att fylla på med lite ren bensin och skaka ordentligt.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

<---Åsna.... tömde tanken och fyllde på ny bensin och nu funkar den, om än inte perfekt. Kräver forfarande en liten rullstart när den är varm, men har förhoppningsvis hittat huvudorsaken. tomgången är betydlig sämre, men de är nog en inställningsfråga. Får väl ta några turer till innan man är säker, men idag var i allafall en avsevärd förbättring.

tyvärr föll motorluckan av och blev överkörd av en bil. Men så är de väl med V50, aldrig får det vara helt fine and dandy. Kanske tufft att köra utan, kanske också en inställningsfråga..
Fenix
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fenix »

Kul att höra att du tror dig ha hittat problemet. Ironi det där med motorluckan, påminner ju om min lastbilshistoria även om din lucka tycka ha tagit mer stryk. Går det inte att böja till den? Helt förstörd?

/C
Vespa 50R
Vespa PX125
Woodstock

Post by Woodstock »

Il Bastardino wrote:tyvärr föll motorluckan av och blev överkörd av en bil.
Jag som trodde jag var den enda i världen att ha råkat ut för just detta? :mrgreen: Tappade motorluckan för ca två år sedan och stannade direkt (nåja, jag hade inget val eftersom svänghjulet också for av) för att rädda den, varpå bakomvarande bil körde över den i ett nafs! :shock:

Mvh

/ Fredrik
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Motorluckan går säkert att böja till, men den är rätt bucklig och har rejäla skrap märken. Det var rätt irriterande då jag uppmärksammat att låset vred upp sig under körning. Jag stannade därför med jämna mellanrum och vred tillbaka det. Jag satt just och tänkte att jag skulle vrida till låset vid det ankommande rödljuset när luckan flög iväg. Första bilen väjde snyggt, men nummer två tog den mitt över och den fick sig ytterliggare en flygtur.

Men nu till en annan fråga. Vespan går men det är något som inte är som det ska. Dels är den svårstartad både varm och kall kräver alltid en kortare rullstart. Dock är det nu ingen skillnad mellan då den är varm och kall och varm starten är betydligt lättare än förut. Sen har motorn helt ändrat karaktär, den känns som en väloljad symaskin snarare än det vanliga puttrandet. Det är svårt att beskriva med ord men det känns som att den går mycket mjukare och utan det vanliga tvåtakts dunkandet. Tycker också att den låter mer som en modern moped, även här mycket mjukare och jämnare än tidigare. Detta märks framförallt när man gasar på. Men även när man t.ex. håller in kopplingen i en nedförsbacke Tidigare har den då fått ungefär samma ljud som vid tomgång nu fortsätter den bara med samma mjuka motorgång och ljud. Tycker den har tappat lite i acceleration och styrka men det är inget jättetapp.

Vad kan detta vara? Förstår att det kan vara svårt att förstå utan att ha sett och upplevt och motor karaktär är ju svårt att beskriva med ord. Men någon kanske kan få en uppfattning.
primmy73
Entusiast
Entusiast

Post by primmy73 »

Lägg på polinicylinder, nytt stift och rengör/byt packningar i förgasaren. Hade liknande problem i min v50s. Om det inte hjälper så kondensator och nya brytarspetsar.

Lycka till.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Det stämmer väl överens med mina planer för morgondagens mekande på med polinicylindern, ny ljuddämpare och en genomgång av förgasaren. :)
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

upptill bevis nu....
Fenix
Nybörjare
Nybörjare

Post by Fenix »

Hur går det, kan man svänga förbi imorgon och beundra polinin?

/C
Vespa 50R
Vespa PX125
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Hmm... den går igång men vill inte hålla tomgång. tomgången funkar så länge man ger lite gas med jämna mellanrum annars sjunker den sakta tills motorn dör. Den läcker fortfarande bensin vid förgasaren och de behövdes många kickar och rullstarter för att stiftet skulle bli blött. tror dock jjag lokaliserat läckan till grejen där man fäster bensinslangen (vad den nu kallas) och inte till fästet insugsrör/förgsare som jag trodde tidigare. Prio ett imorgon blir denna och se om man kan få slut på läckandet från förgasaren. Annars är det väl bara bestyckning på förgasaren och tändningen kvar som kan krångla.

@C aka Fenix. är ledig hela dagen imorgon och tänkte ägna den åt mekande så du får gärna komma förbi, kanske kan vi ta en tur också. Slå en signal det är alltid trevligt med sällskap. Dessutom brukar du ju föra tur med dig. :wink:
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Nu startar den inte alls :cry: I går kollade jag anslutningen bensinslang förgasare. Gummipackningen, ovanpå anslutningen runt skruven, var rejält sliten och torr och skitigt på filtret innanför. När jag hade av den för en dryg vecka sedan var där rent så förmodligen har den torra packningen smulatssönder när jag satte tillbaka den då och skitatigen. Gjorde rent och fixade till en ny packning och nu har det slutat läcka. Skulle sen pröva att starta men nu ville den inte alls, stiftet blev blött med en gång så nu verkar i alla fall bensinen komma som den ska. Men nu startar den inte över huvudtaget, inte ens en liten knall. På måndag öppnar Vespaservice igen så då får det bli ny kondensator + brytarspetsar, om inte det hjälper har jag helt slut på ideer.

Men går det verkligen så fort utför med kondensatorerna? För en dryg vecka sedan startade den med lätt rullstart på ca. 10-15m varm som kall i onsdags likaså och igår och idag är den helt död. Om det är kondensatorn som spökar blir jag smått galen, det är den fjärde jag köper sen förra våren. Ska se till att löda dit längre kabel på tändspolen så att man kan dra den direkt till brytarna så är det i alla fall enkelt att byta ut kondensatorn om de nu ska vara en sådan förbrukningsvara.
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Det är inte för kallt stift du har på? Jag hade liknande problem.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Jag har funderat över tändstiftet. Kör med NKG B7HS, det har tidigare gått bra med den här setuppen (-Ljuddämpare) i och för sig på en annan motor. När jag vid ett tillfälle prövade B6 gick den märkbart sämre ( gamla motorn samma setup). Det har även gått bra på nya motorn med orginalcylindern och bytet till polini borde väl i så fall kräva ett kallare stift. Men det är ju värt att pröva både ett B6 och B8, kostar inte mycket.

Lutar dock starkt åt att det är kondensatorn. Min teori: Körde först lite med tändningen fel, efter detta var stiftet kritvit vilket tyder på att den gått varmt. Läste sedan att även för mycket olja i bensinen gör att motorn går varmare. Även detta har jag ju gjort. Så om kondensatorerna är just värmekänsliga verkar det ju rimligt att det är det som slitit ut den. Har även reagerat på att jag tycker motorn kännts ovanligt varm. Oförmågan att starta varm kom strax efter det att jag kört med felinställdtändnig och jag ser gärna att det finns någon form av koppling mellan händelserna och att kondensatorn (om det nu är den) inte helt utan anledning bestämmer sig för att lägga av samma vecka som svänghjulet lossnar (men det är ju min V50 så varför inte). Strulet med bensintillförseln skapade jag själv när jag försökte rengöra förgasaren. Hoppas att allt löser sig på måndag med en ny kondensator.

@Ikonen, om du är intresserad av en lätt deformerad och repig motorlucka med trasigt lås så får du den gärna (den som blev överkörd av en bil tidigare i tråden), pma mig i så fall. Annars kan man köpa ny för 2-300kr inklusive frakt.
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

50cc polini? Då ska det vara b7hs. Att stiftet är kritvitt kan också betyda att det är för litet huvudmunstycke.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Precis vad jag tänkte angående tändstift. När stiftet var vit hade jag kört med den trots att svänghjulet släppt och tändningen stog helt fel, gick riktigt knackigt. Annars har stiftet varit fint brunt, möjligen med en liten dragning åt svart.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Har sedan senast bytt både brytarspetsar och kondensator, utan resultat. Jag har gnista och bensin kommer fram. Hittar inga läckor. Det enda jag nu kan komma på som orsak är den fördömda packboxen på kopplingssidan. Har därför införskaffat vad som behövs för en klyvning och byte av denna. Men slänger ändå iväg frågan en sista gång i förhoppning om att slippa riva.

Vespan har följande symtom:
1. Svårstartad, kräver alltid rullstart. Ingen skillnad mellan varm och kall motor.
2. Vill bara hålla tomgång på höga varv. Man får ha tomgångsskruven rejält uppskruvad för att den ska kunna hålla tomgång, dock rusar den inte utan är stabil om än hög.
3. Efter ett par kickar är det som att den förlorar kompet och kicken saknar motstånd. Låter man den sedan stå ca 30-60 sek så funkar kicken som vanligt igen.
4. När den är igång tycker jag den går bra med avseende på acceleration, kraft och fart. Men det är något som känns annorlunda. Det känns som att motorn går väldigt mjukt och som att varvtalet är mycket högre än normalt. Det är svårt att beskriva men skillnaden är markant jämfört med tidigare, trots att prestandan känns som den samma.

Har kollat/bytt:
1. Brytare
2. Kondensator
3. Packningarna vid insugsrör och cylinderfot
4. Bensin flödet (tycker det verkar ok)
5. Större munstycken, så väl huvud som lågfart
6. Gnistan. Utan tändstift klarar den att hoppa ca 1cm från tändhatt till gods.
7. Packbox svänghulssidan
8. Växellådsoljan. Här kommer min sista förhoppning, jag känner ingen lukt av bensin men den är svartfärgad.

Så? Kan det vara något annat än packboxen och vad ska jag i så fall kolla?
Post Reply