En annan sak som är väldigt snyggt är dina stödfötter.
Finns sådana att köpa eller har händiga herrn gjort dem själv också?
/Tomas
Tack Captain!
Stödfötterna är från SIP,
Stand Boots SIP for Vespa PX/T5/Cosa/PK/S/XL Ø 22mm, aluminium, silver, 2 pcs Alloy Stand Boots
Replace your rubber stands with this attractive cover made of milled Si-Alloy, with stainless steel screws. Quick assembly, good looking, they last for ever!
195,03 kr Art.No.10580000
Ett problem är de rostfria insex låsskruvarna. När jag försökte lossa dessa var skruven så mjuk att insexhålet blev runt o nyckeln snurrade, det har hänt mig tidigare med rostfria insexskruv i små dimensioner. Byter man ut skruvarna mot stålskruv eller rostfria med sexkantskalle undviker man detta.
vespaco wrote:Intressant idé, Fritte! Här borde man ju undvika att buckla Vespans golv, inte sant? Det kan man ju göra med en "norm"lyft om man inte passar sig.
Du vrider upp Vespan med gängstängerna då? Samtidigt på båda sidorna?
Jag lyfte upp en sida åt gången med domkraft, växelvis, o följde efter med gängstängerna. När jag skaffat en 30 hylsa tror jag det är lättare att skruva upp den med ett spärrskaft växelvis höger/vänster, än att flytta en domkraft fram o tillbaka.
vespaco wrote:Intressant idé, Fritte! Här borde man ju undvika att buckla Vespans golv, inte sant? Det kan man ju göra med en "norm"lyft om man inte passar sig.
Du vrider upp Vespan med gängstängerna då? Samtidigt på båda sidorna?
Jag lyfte upp en sida åt gången med domkraft, växelvis, o följde efter med gängstängerna. När jag skaffat en 30 hylsa tror jag det är lättare att skruva upp den med ett spärrskaft växelvis höger/vänster, än att flytta en domkraft fram o tillbaka.
vespaco wrote:Intressant idé, Fritte! Här borde man ju undvika att buckla Vespans golv, inte sant? Det kan man ju göra med en "norm"lyft om man inte passar sig.
Du vrider upp Vespan med gängstängerna då? Samtidigt på båda sidorna?
Jag lyfte upp en sida åt gången med domkraft, växelvis, o följde efter med gängstängerna. När jag skaffat en 30 hylsa tror jag det är lättare att skruva upp den med ett spärrskaft växelvis höger/vänster, än att flytta en domkraft fram o tillbaka.
Eller med en skruvdragare - vrooooom!
På min domkraft till bilen, enkel skruvvariant, slipade jag till öglan som man stoppar i vridpinnen i, så en 24-hylsa passade. Sedan kunde man använda ett spärrskaft istället för pinnen. Jag tänkte som du, och provade med en mutterdragare. Som tur var hade jag inte ställt domkraften under bilen för den bara for upp med full fart...
fritte wrote:
På min domkraft till bilen, enkel skruvvariant, slipade jag till öglan som man stoppar i vridpinnen i, så en 24-hylsa passade. Sedan kunde man använda ett spärrskaft istället för pinnen. Jag tänkte som du, och provade med en mutterdragare. Som tur var hade jag inte ställt domkraften under bilen för den bara for upp med full fart...
Nej jag menade en sån som är som en långsam borrmaskin, nerväxlad...
fritte wrote:
På min domkraft till bilen, enkel skruvvariant, slipade jag till öglan som man stoppar i vridpinnen i, så en 24-hylsa passade. Sedan kunde man använda ett spärrskaft istället för pinnen. Jag tänkte som du, och provade med en mutterdragare. Som tur var hade jag inte ställt domkraften under bilen för den bara for upp med full fart...
Nej jag menade en sån som är som en långsam borrmaskin, nerväxlad...
har en steglös borrmaskin som jag kan prova...
nya stödet e klart, ska plåta det vid tillfälle...
fritte wrote:
På min domkraft till bilen, enkel skruvvariant, slipade jag till öglan som man stoppar i vridpinnen i, så en 24-hylsa passade. Sedan kunde man använda ett spärrskaft istället för pinnen. Jag tänkte som du, och provade med en mutterdragare. Som tur var hade jag inte ställt domkraften under bilen för den bara for upp med full fart...
Nej jag menade en sån som är som en långsam borrmaskin, nerväxlad...
Provade med en skruvdragare på 3,5 Nm men den storknade, min varvtalsreglerade borrmaskin lyfte för snabbt...
Plattorna som skulle skydda golvet var för små, skruvsängerna gled av då de roterade, en lång 2½ tum U-balk funkade bättre!
Stöd för montage av lyftanordningen, slutgiltig form.
Stödet monterat.
Vespan vilande på stödet och montaget kan börja.
Stödets funktion kan givetvis ersättas av en kompis, grannes eller hustrus hjälpande hand, men det ger en frihet att mecka då deras hjälp inte är tillgänglig.
Den här lyftanordningen är avsedd för en PX med centralstöd o originalljuddämpare, men en liknande bör kunna göras för andra modeller. I jämförelse med en lyftbänk är det ett litet lätt verktyg som underlättar flera arbetsmoment på samma sätt.
Använde lyften då jag rev motorn i chassit för att byta 2:an & 3:ans växelhjul o det funkade bra. För att lyfta vespan blir det mycket vickande på spärrskaftet så nu har jag åtgärdat det. Nya längre gängade stänger med en hylsa 3/8" fyrkantsfäste svetsad i änden. Spärrrskaftet är ersatt av en vev med en universalknut 3/8" monterad nertill. Resultatet blev att lyftet gick både snabbare och enklare!