Kontrollbesiktigade idag utan anmärkning men fick tips att titta till ett litet glapp i styrlagren samt i bakhjulslagret. Dessutom kommentar om hjulbalansering.
Styrlagerglappet tror jag att man kan justera genom att dra åt muttern uppe i styrhuvudet lite grand, eller hur?
Bakhjulslagret, kan man justera detta genom att dra åt muttern eller måste man byta ut lagren (klyva motorn och byta 2 lager...)?
Hjulbalansering, finns det något bra knep som man kan prova hemma i garaget? (Man kan få bra snurr på framhjulet med högtryckstvätten för att kontrollera resultatet, men det vore till hjälp om man först kunde lista ut var justeringsvikten skall sitta...)
Kör så det ryker! (Glöm inte oljan!)
Lagerglapp hjulbalansering, P200E-83
-
- Nybörjare
-
- Nybörjare
Re: Lagerglapp hjulbalansering, P200E-83
Hej igen!
Styrlagerglappet är nu fixat. Det räckte med att justera muttern uppe i styrhuvudet.
Baklagerglappet har ökat med tiden. Till slut blev det besvärande vid kurvtagning - den ville liksom byta fil hela tiden...
Det visade sig att det var hjulmuttern som släppt(!). Den var så lös att den gick att skruva loss för hand! Detta trots att låsmuttern (en slags yttre kåpa med "krona" som träs över hjulmuttern) och saxsprinten satt perfekt på plats!
Jag förstår inte hur detta kunnat ske men lösningen var bara att dra åt hjulmuttern hårt och återmontera låsgrejorna. Dämed försvann bakhjulsglappet.
En effektiv hjulbalansering har jag inte lyckats åstadkomma trots många försök med upphängning i tunna trådar, knivseggar m.m.
Är det inte någon som har ett tips???
Styrlagerglappet är nu fixat. Det räckte med att justera muttern uppe i styrhuvudet.
Baklagerglappet har ökat med tiden. Till slut blev det besvärande vid kurvtagning - den ville liksom byta fil hela tiden...
Det visade sig att det var hjulmuttern som släppt(!). Den var så lös att den gick att skruva loss för hand! Detta trots att låsmuttern (en slags yttre kåpa med "krona" som träs över hjulmuttern) och saxsprinten satt perfekt på plats!
Jag förstår inte hur detta kunnat ske men lösningen var bara att dra åt hjulmuttern hårt och återmontera låsgrejorna. Dämed försvann bakhjulsglappet.
En effektiv hjulbalansering har jag inte lyckats åstadkomma trots många försök med upphängning i tunna trådar, knivseggar m.m.
Är det inte någon som har ett tips???
-
- Lärling
Tidningen Scootering hade en artikel om att balansera hjulen själv för ett tag sedan.
Dom använde denna http://www.ricambiweiss.de/product_info ... 0r8rfb8hf3 för ändamålet. Om jag minns rätt så hade dom monterat fästena på två pallbockar istället för på stället som används på bilderna. Tycker annars att jag bytt däck några gånger och aldrig balanserat utan att ha några direkta problem med det.
/ Tomas
Dom använde denna http://www.ricambiweiss.de/product_info ... 0r8rfb8hf3 för ändamålet. Om jag minns rätt så hade dom monterat fästena på två pallbockar istället för på stället som används på bilderna. Tycker annars att jag bytt däck några gånger och aldrig balanserat utan att ha några direkta problem med det.
/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Det där med glappet i bakhjulslagret är intressant, jag har samma problem med min Rally.
mutter är lös trots att saxpinnen sitter kvar.
Hoppas någon här vet vad det beror på, kan det vara splines i bromstrumman som är dåliga?
mutter är lös trots att saxpinnen sitter kvar.
Hoppas någon här vet vad det beror på, kan det vara splines i bromstrumman som är dåliga?
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73