Hjälp

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Hjälp

Post by Hannah »

Jag har precis köpt en vespa 125GTR (min första) och ska besiktiga den på fredag. Jag har rengjort förgasaren och tvättat vespan och nu vill den inte starta igen. Det läcker bensin i förgasaren, det gjorde det inte innan. Jag hinner inte byta nålen innan fredag, men den ser fin ut, så jag undrar om någon har förslag på om det är något annat som kan vara felet. Någon packning som fattas kanske? Har letat men kan inte hitta någon ritning över min förgasare där jag kan se vilka packningar som ska finnas. Hoppas någon kan hjälpa mig, vet inte alls vad jag ska göra
Hannah
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej Hannah!

Skoj att se dig här!

Om det läcker från förgasaren är det med stor sannolikhet flottörnålen och/eller flottören som har gett up.

Gummispetsen på den typen av flottörnål som sitter original i GTR blir hård (samt ibland deformerad) av dagens bensin och slutar då att täta.
Enda fix är att byta.

Den typen av flottör som sitter i sväller och deformeras av dagens bensin vilket gör att den då kärvar i flottörhusets bakkant, ibland kan man som en nödlosning slipa ner den kanten på flottören som utgör fogen mellan övre och undre del.
Bäst är naturligtvis att byta.

Den flottörnål man borde byta till är en sådan med röd spets och den flottör man borde ha är en vit.
Båda sitter i Vespa PX (mm).

Troligen är det ingen packning i gasaren som gett upp utan endast något med flottören eller dess nål.
Men packningar som brukar strula är 26, 29 och 23.

Spränskiss finns här: (På din gasare finne dock ej delarna 14 & 15 samt 31 går ej runt munstyckena då inte 14 finns)
http://soulscooter.com/mecca/sprang/gasare.jpg
VH/Calle
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

Tack tack tack för snabbt svar Calle, du kommer nog se mig fler gånger nu när jag ska lära mig mekka med min nya vespa. Får se om förgasaren går att fixa utan att byta flottörnål annars får jag väl helt enkelt beställa nya prylar och flytta min besiktningstid. :cry:
/Hannah
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tack tack tack för snabbt svar Calle, du kommer nog se mig fler gånger nu när jag ska lära mig mekka med min nya vespa.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Jätteskoj att du skall lära dig att mecka med den!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Får se om förgasaren går att fixa utan att byta flottörnål<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Kanske kan du få den bra nog till besiktning? Om det nu har kommit ner en massa bensin i motorn så testa att:
1. skruva ur tändstiftet
2. stäng av bensinkranen.
3. lägg i ettan, ge full gas och gå/spring/putta scootern ca. 50 - 100m eller längre.
4. skruva i tändstiftet.
5. sätt på bensinkranen.
6. vänta ca 30s.
7. testa att starta igen.
8. om du har tur, kör snyggt och tufft till besiktningen.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Om flottörnålen var tät innan du rengjorde förgasaren borde inte felet vara där. Du kan ha skadat nån tätning eller inte dragit åt tillräckligt någonstans.:):)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Frågan är också hur länge den har stått innan den tagits i bruk?
Var i våras med om en gentleman i Malmö vars flottörnålar (och en av flottörerna) på båda sina GS160 gav upp under vinterförvaringen... båda scootrarna funkade perfekt i slutet av förra säsongen men när det var dags för vårkörning var båda mycket otäta.

Ett otroligt välplanerat flottörfel hände f.ö. mig på väg hem från Bornholm, flottören svällde precis lagom mycket för att strula knappt 100m hemmifrån (om man nu kan kalla Furulund 100m hemmifrån ? :)

Min tanke var mest att egentigen kanske inte felet på Hannahs scooter hade med tvätten att göra utan att det var ett samanträffande att det hände precis då.
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

den har inte körts sen 99. Gick när jag köpte den, men inte perfekt. Det var stopp i bensinslangen, åtgärdat, och så måste bansinkranen bytas, väntar på delar från emscooters. Växellådsolja har jag inte bytt, väntar på den också. Ska gå och testa om den går igång nu.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Ska gå och testa om den går igång nu.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Lycka till :)
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

Tack alla nu går den skitbra på tomgången. Jag gjorde som du sa calle och så fick jag tag på lite nya packningar. Den vill inte riktigt gå när jag lägger i ettan. Ibland fungerar det ibland dör den helt. Vad kan det va? Men den läcker inte bensin längre :D
Tack tack tack ni har räddat min dag!!!
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

nu går den bra har kört en runda och den dog inte en enda gång yipii :)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Den vill inte riktigt gå när jag lägger i ettan. Ibland fungerar det ibland dör den helt. Vad kan det va? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skoj att din GTR lever igen!

Felet att den inte går så bra när du skall köra iväg på ettan kan vara väldigt många (dessvärre) men för att kontrollera om det har med luft/bränslemängden kan du testa att dra ut choken en liten bit när du skall köra iväg för att se om det blir någon skillnad.

Omisåfall den går bättre testa att skruva ut luft/bränsleskruven (43 på http://lc.mille.nu/tech/bild/sigammal.jpg) lite (den sitter i bakkant av förgasaren och nås igenom förgasarhuset genom att ta av gummiskyddet 55) (om den gick sämre testa att skruva in luft/bränsleskruven)

En helt korrekt justering av luft/bräsnleskruven är att först köra scootern varm, sedan justera ner tomgången så att den precis går (med 50, sticker upp igenom locket), Justera på luft/bränsleskruven för att hitta det läget när tomgången ökar och stoppa precis då tomgången inte ökar mer.
Detta läget brukar vara ungefär 1,5varv ut från botten.

Tips på andra fel:
Dålig täthet (packboxar, topp etc.)
Ngt fel på tändningen (gradtal, brytare, tstift etc.)
igensatt ljuddämpare
Ngt annat fel i förknaseriet (sliten slid, deformerade munstycke, kass flottörnål:) etc.)

VH/Calle
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

Vespan gick igenom besiktningen utan anmärkning, det trodde jag aldrig :)
Tack alla kunniga människor på forumet. Jag har fått jättestor hjälp av att läsa inläggen här
Hannah
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Härligt!

Du blir det väl att köra runt gustav i helgen?
Hannah
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hannah »

Självklart 8)
Post Reply