Hjälp
Hjälp
Jag har precis köpt en vespa 125GTR (min första) och ska besiktiga den på fredag. Jag har rengjort förgasaren och tvättat vespan och nu vill den inte starta igen. Det läcker bensin i förgasaren, det gjorde det inte innan. Jag hinner inte byta nålen innan fredag, men den ser fin ut, så jag undrar om någon har förslag på om det är något annat som kan vara felet. Någon packning som fattas kanske? Har letat men kan inte hitta någon ritning över min förgasare där jag kan se vilka packningar som ska finnas. Hoppas någon kan hjälpa mig, vet inte alls vad jag ska göra
Hannah
Hannah
Hej Hannah!
Skoj att se dig här!
Om det läcker från förgasaren är det med stor sannolikhet flottörnålen och/eller flottören som har gett up.
Gummispetsen på den typen av flottörnål som sitter original i GTR blir hård (samt ibland deformerad) av dagens bensin och slutar då att täta.
Enda fix är att byta.
Den typen av flottör som sitter i sväller och deformeras av dagens bensin vilket gör att den då kärvar i flottörhusets bakkant, ibland kan man som en nödlosning slipa ner den kanten på flottören som utgör fogen mellan övre och undre del.
Bäst är naturligtvis att byta.
Den flottörnål man borde byta till är en sådan med röd spets och den flottör man borde ha är en vit.
Båda sitter i Vespa PX (mm).
Troligen är det ingen packning i gasaren som gett upp utan endast något med flottören eller dess nål.
Men packningar som brukar strula är 26, 29 och 23.
Spränskiss finns här: (På din gasare finne dock ej delarna 14 & 15 samt 31 går ej runt munstyckena då inte 14 finns)
http://soulscooter.com/mecca/sprang/gasare.jpg
VH/Calle
Skoj att se dig här!
Om det läcker från förgasaren är det med stor sannolikhet flottörnålen och/eller flottören som har gett up.
Gummispetsen på den typen av flottörnål som sitter original i GTR blir hård (samt ibland deformerad) av dagens bensin och slutar då att täta.
Enda fix är att byta.
Den typen av flottör som sitter i sväller och deformeras av dagens bensin vilket gör att den då kärvar i flottörhusets bakkant, ibland kan man som en nödlosning slipa ner den kanten på flottören som utgör fogen mellan övre och undre del.
Bäst är naturligtvis att byta.
Den flottörnål man borde byta till är en sådan med röd spets och den flottör man borde ha är en vit.
Båda sitter i Vespa PX (mm).
Troligen är det ingen packning i gasaren som gett upp utan endast något med flottören eller dess nål.
Men packningar som brukar strula är 26, 29 och 23.
Spränskiss finns här: (På din gasare finne dock ej delarna 14 & 15 samt 31 går ej runt munstyckena då inte 14 finns)
http://soulscooter.com/mecca/sprang/gasare.jpg
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Tack tack tack för snabbt svar Calle, du kommer nog se mig fler gånger nu när jag ska lära mig mekka med min nya vespa.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Jätteskoj att du skall lära dig att mecka med den!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Får se om förgasaren går att fixa utan att byta flottörnål<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Kanske kan du få den bra nog till besiktning? Om det nu har kommit ner en massa bensin i motorn så testa att:
1. skruva ur tändstiftet
2. stäng av bensinkranen.
3. lägg i ettan, ge full gas och gå/spring/putta scootern ca. 50 - 100m eller längre.
4. skruva i tändstiftet.
5. sätt på bensinkranen.
6. vänta ca 30s.
7. testa att starta igen.
8. om du har tur, kör snyggt och tufft till besiktningen.
- Jätteskoj att du skall lära dig att mecka med den!
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Får se om förgasaren går att fixa utan att byta flottörnål<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
- Kanske kan du få den bra nog till besiktning? Om det nu har kommit ner en massa bensin i motorn så testa att:
1. skruva ur tändstiftet
2. stäng av bensinkranen.
3. lägg i ettan, ge full gas och gå/spring/putta scootern ca. 50 - 100m eller längre.
4. skruva i tändstiftet.
5. sätt på bensinkranen.
6. vänta ca 30s.
7. testa att starta igen.
8. om du har tur, kör snyggt och tufft till besiktningen.
Frågan är också hur länge den har stått innan den tagits i bruk?
Var i våras med om en gentleman i Malmö vars flottörnålar (och en av flottörerna) på båda sina GS160 gav upp under vinterförvaringen... båda scootrarna funkade perfekt i slutet av förra säsongen men när det var dags för vårkörning var båda mycket otäta.
Ett otroligt välplanerat flottörfel hände f.ö. mig på väg hem från Bornholm, flottören svällde precis lagom mycket för att strula knappt 100m hemmifrån (om man nu kan kalla Furulund 100m hemmifrån ?
Min tanke var mest att egentigen kanske inte felet på Hannahs scooter hade med tvätten att göra utan att det var ett samanträffande att det hände precis då.
Var i våras med om en gentleman i Malmö vars flottörnålar (och en av flottörerna) på båda sina GS160 gav upp under vinterförvaringen... båda scootrarna funkade perfekt i slutet av förra säsongen men när det var dags för vårkörning var båda mycket otäta.
Ett otroligt välplanerat flottörfel hände f.ö. mig på väg hem från Bornholm, flottören svällde precis lagom mycket för att strula knappt 100m hemmifrån (om man nu kan kalla Furulund 100m hemmifrån ?

Min tanke var mest att egentigen kanske inte felet på Hannahs scooter hade med tvätten att göra utan att det var ett samanträffande att det hände precis då.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Den vill inte riktigt gå när jag lägger i ettan. Ibland fungerar det ibland dör den helt. Vad kan det va? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Skoj att din GTR lever igen!
Felet att den inte går så bra när du skall köra iväg på ettan kan vara väldigt många (dessvärre) men för att kontrollera om det har med luft/bränslemängden kan du testa att dra ut choken en liten bit när du skall köra iväg för att se om det blir någon skillnad.
Omisåfall den går bättre testa att skruva ut luft/bränsleskruven (43 på http://lc.mille.nu/tech/bild/sigammal.jpg) lite (den sitter i bakkant av förgasaren och nås igenom förgasarhuset genom att ta av gummiskyddet 55) (om den gick sämre testa att skruva in luft/bränsleskruven)
En helt korrekt justering av luft/bräsnleskruven är att först köra scootern varm, sedan justera ner tomgången så att den precis går (med 50, sticker upp igenom locket), Justera på luft/bränsleskruven för att hitta det läget när tomgången ökar och stoppa precis då tomgången inte ökar mer.
Detta läget brukar vara ungefär 1,5varv ut från botten.
Tips på andra fel:
Dålig täthet (packboxar, topp etc.)
Ngt fel på tändningen (gradtal, brytare, tstift etc.)
igensatt ljuddämpare
Ngt annat fel i förknaseriet (sliten slid, deformerade munstycke, kass flottörnål:) etc.)
VH/Calle
Skoj att din GTR lever igen!
Felet att den inte går så bra när du skall köra iväg på ettan kan vara väldigt många (dessvärre) men för att kontrollera om det har med luft/bränslemängden kan du testa att dra ut choken en liten bit när du skall köra iväg för att se om det blir någon skillnad.
Omisåfall den går bättre testa att skruva ut luft/bränsleskruven (43 på http://lc.mille.nu/tech/bild/sigammal.jpg) lite (den sitter i bakkant av förgasaren och nås igenom förgasarhuset genom att ta av gummiskyddet 55) (om den gick sämre testa att skruva in luft/bränsleskruven)
En helt korrekt justering av luft/bräsnleskruven är att först köra scootern varm, sedan justera ner tomgången så att den precis går (med 50, sticker upp igenom locket), Justera på luft/bränsleskruven för att hitta det läget när tomgången ökar och stoppa precis då tomgången inte ökar mer.
Detta läget brukar vara ungefär 1,5varv ut från botten.
Tips på andra fel:
Dålig täthet (packboxar, topp etc.)
Ngt fel på tändningen (gradtal, brytare, tstift etc.)
igensatt ljuddämpare
Ngt annat fel i förknaseriet (sliten slid, deformerade munstycke, kass flottörnål:) etc.)
VH/Calle