Vespa Touring -61

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
MickeF
Drömmare
Drömmare

Vespa Touring -61

Post by MickeF »

Efter att ha köpt en gammal Vespa 50 cc till min dotter från en arbetskamrat började jag inse glädjen med dessa underbara fordon. Nästan allt man behöver i form av reservdelar och tillbehör finns ju att köpa än idag. De är roliga att åka med, roliga och lätta att meka med samt otroligt charmiga att titta på. Så varför skall vi bara ha en vespa i familjen?

Vi gick med i SSK. Jag läste på olika sajter och forum om vespor samt startade en bevkning av vespaannonser på blocket. Till slut dök den rätta vespan upp. För några dagar sen köpte jag den och nu är jag stolt ägare till en Vespa Touring 150 cc från 1961, en av de 100 sista med ramnummer VGLA1T.

Vespan är i skönt patinerat originalutförande, dvs varken renoverad eller omlackerad. Den startar alltid direkt på första kicken och går som ett spjut. Här följer några bilder på vespan:
Attachments
höger.gif
höger.gif (205.08 KiB) Viewed 11978 times
bak.gif
bak.gif (193.56 KiB) Viewed 11978 times
fram.gif
fram.gif (213.07 KiB) Viewed 11978 times
/Micke
Vespa Touring -61, VGLA1T
Vespa 50R -80, V5A1T
Fredde
Entusiast
Entusiast

Re: Vespa Touring -61

Post by Fredde »

Va najs!
Nu finns ju risken att någon hoppar på mig men just precis så där ska en gammal vespa se ut, det ska synas att den är gammal att den är använd att den har levt ett liv! Kan ju bero på att jag är partisk i frågan och min sen nästan precis lika dan ut;-) Men mina skattekvitton är tyvärr placerade över varann... men inkörningsintruktions lappen är i alla fall kvar;-)
Men en Tok renoverad är ju snygg dem med just för att dom är så fina men, en orginalare är en orginalare...men jag har fuskat med motorn, orginalet ligger på en hylla i garaget och en Px driver min framåt.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Grattis till en fin Vespa. Den skall du absolut bevara som den är. Härligt skick.

/Hans

Vespa 50 (100 cc)
Vespa GS VS5
Vespa GS 160
Vespa SS 180
Lambretta TV 175 (Mugello 186)
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Modellen är toppen!

Jag har flera olika - men jag kanske gillar Touringen allra mest!
1961 kom VGLB - den fyrväxlade - men Din VGLA går precis lika bra - det är nästan endast utväxlingen - tre växlar - som är olika.
Använder Du batteri till Din?
VGLB är batterilös som Du kanske vet.

KUL och GRATTIS!!!

Erling
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Gutta »

Den är läcker i det skicket.
Är det den som var till salu i Eksjö?
Touring -60
Rally180 -73
MickeF
Drömmare
Drömmare

Post by MickeF »

Tack för alla glada och trevliga kommentarer det är verkligen roligt och uppmuntrande att läsa dem.

Erling: Nej det är inget batteri i min vespa. Den är ju såpass sent i VGLA serien och det kanske försvann redan innan VGLB modellen kom.

Gutta: Ja, jag såg att det var en annons på en Touring i Eksjö också, men min kommer från Sollefteå.

Även om ett patinerat skick är trevligt så är en dålig sadel inte så kul. Mitt sadelöverdraget var i såpass dåligt skick att jag omedelbart beställde ett nytt. Idag kom paketet med posten och jag bytte direkt. Resultatet blev väldigt lyckat om jag får säga det själv.

Bild före och bild efter.
Attachments
gammal-sadel.gif
gammal-sadel.gif (140.56 KiB) Viewed 11891 times
springs.gif
springs.gif (160.13 KiB) Viewed 11891 times
ny-sadel.gif
ny-sadel.gif (218.77 KiB) Viewed 11891 times
/Micke
Vespa 50R -80, V5A1T
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Visst är den fin! Grattis till en skön Vespa.

Batteri borde nog inte VGLA ha, däremot hade VGL det. Har jag förstått.

Klart man skall sitta bekvämt i en bra sadel! Om det gamla överdraget är orginal så spara det som minne/bevis hur det skall se ut.
Erling
Lärling
Lärling

Post by Erling »

Tänk så olika det kanske kan vara mellan Finland och Sverige vad gäller import!

Min VGLA - som var min första splitternya - hade batteri som standard, och min VGL saknade batteri!

Spelar mindre roll - det viktiga är att MickeF har en fungerande version som han kan gasa på med och trivas!

Erling
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Gutta »

Snyggt med sadeln, jag har själv en touring med dålig sadel.
Var det svårt att få dit det nya överdraget?
Touring -60
Rally180 -73
MickeF
Drömmare
Drömmare

Post by MickeF »

Gutta: Det var ganska lätt att få på det nya sadelöverdraget. Här följer en liten beskrivning och en bild.

Bakom nitarna på insidan av överdraget sitter metalltungor som skall böjas runt sadelstommens ram. Det är två nitar på varje sida av överdraget. Passagerarhandtaget måste dock lossas ur sadelstommen och träs igenom de två hålen på överdragets baksida innan det kan sättas på plats. Jag köpte ett överdrag med 24 cm mellan hålen för passagerarhandtaget.

Det fanns också överdrag med tre nitar per sida och det fanns överdrag med 18 cm mellan hålen. Jag valde det som mest liknade det som satt på vespan när jag köpte den, men vad som är rätt är svårt att säga.

Jag har tyvärr ingen bild på överdragets insida där man ser metalltungorna men jag har i alla fall ytterligare en bild på vespan med den nya sadeln monterad. Håll tillgodo :)
Attachments
sadel-och-bonpall.gif
sadel-och-bonpall.gif (224.7 KiB) Viewed 11847 times
/Micke
Vespa 50R -80, V5A1T
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

som sagt härligt originalskick, har själv en likadan. Har du bytt även bönpallsöverdraget? var fick du tag i sadelöverdraget, det finns ju en uppsjö av modeller kanske du minns beställningsnummret?

benke

MickeF wrote:Gutta: Det var ganska lätt att få på det nya sadelöverdraget. Här följer en liten beskrivning och en bild.

Bakom nitarna på insidan av överdraget sitter metalltungor som skall böjas runt sadelstommens ram. Det är två nitar på varje sida av överdraget. Passagerarhandtaget måste dock lossas ur sadelstommen och träs igenom de två hålen på överdragets baksida innan det kan sättas på plats. Jag köpte ett överdrag med 24 cm mellan hålen för passagerarhandtaget.

Det fanns också överdrag med tre nitar per sida och det fanns överdrag med 18 cm mellan hålen. Jag valde det som mest liknade det som satt på vespan när jag köpte den, men vad som är rätt är svårt att säga.

Jag har tyvärr ingen bild på överdragets insida där man ser metalltungorna men jag har i alla fall ytterligare en bild på vespan med den nya sadeln monterad. Håll tillgodo :)
MickeF
Drömmare
Drömmare

Post by MickeF »

Benke: Om det jag köpte var det bästa är svårt att säga, det finns ju en uppsjö som du skriver, t.ex. på EM-scooters, BD-scooters, Get Hip och SIP-scootershop m.m. men jag valde till slut artikel nummer 50-7901743 på Get Hip.

Här är en länk till det överdraget. Där finns bilder från olika håll, bl.a. kan man se insidan och metalltungorna som den skall fästas med i stommen.
http://shop.gethip.se/se/produker/ram-k ... ing-gl.php" onclick="window.open(this.href);return false;
/Micke
Vespa 50R -80, V5A1T
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om man vill att det skall se orginal ut så gäller just två nitar per sida. Och färgen kallas blå fast den ser svart ut.

Det finns någonstans anvisningar hur man skall gå tillväga med det nya överdraget, men kommer inte ihåg var. Men kruxet var att man först trädde handtaget genom hålen precis som Micke gjorde. Jag hade extra problem då handtagsbultarna var borta och de ersattes med nya (låga) kupolbultar som skulle skruvas fast med muttrar. Usch vilket petande... Dessutom missade jag med att inte dra överdraget tillräckligt hårt fast så "skinnet" knölade sig aningen vid nitarna när man satt. Vilket jag märkte först då nitarna hade börjat äta sig igenom sadelöverdraget. Skaffade ett nytt överdrag som nu sitter hårt fast över sadelstommen.

Jag tycker att sadeln är verkligen skön att sitta i.
Post Reply