Mera glappande bakhjul GL150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Mera glappande bakhjul GL150

Post by Johnny L »

Hej ni!

Är spekulant på en blå GL150 -59 i Malmö (dumt att skriva här kanske, nu kommer nån på forumet att köpa den mitt framför ögonen på mig...).

Nackdelen med just detta exemplar är en besiktningstvåa pga glappande bakhjul.
Har läst Jor-El's tråd (http://www.scooterklubben.com/forum/top ... PIC_ID=514) och har efter kort undersökning av objektet kommit fram till att det i bästa fall "bara" behövs ny bromstrumma, i värsta fall nya lager och i värsta-värsta fall (peppar, peppar) även en ny utgående axel.

Nu till min fråga: Går det att få tag i bromstrumma och utgående axel till denna motor, eller ska man börja se sig om efter en PX-motor och kraftigt pruta priset på den aktuella Vespan?

mvh
// Johnny, Limhamn
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Dessa delar finns att få tag på utan problem.

VH/Calle
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Ok, följdfråga.
Nån som vet vilka modellers baktrumma som kan tänkas passa på GL 150 -59, eller det är unikt för just denna?

Har sökt runt på diverse webshoppar som verkar ha större delen av sina sortiment ute på webben, utan att lyckas hitta baktrumma till just denna modell?
På beedspeed verkar de t ex enbart sälja i princip en sort, vilken ska passa till PX/PE/Classic/Rally.

Anledningen till mina ansträngningar att hitta denna innan jag ens köpt vespan är dels att jag vill ha ett hum om var man hamnar i pris, dels verkligen ville försäkra mig om att det går att få tag på.

Fast nu när jag tänker efter så är det ju faktiskt calle som svarat att det går att få tag på utan problem, vilket enligt min lilla erfarenhet av forumet hittills borgar för hög trovärdighet.
=)

// Hiblopp
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hiblopp</i>
...och kraftigt pruta priset på den aktuella Vespan?

mvh
// Johnny, Limhamn
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det är klart att du ska pruta ordentligt på priset om det är fel på den, är det ett enkelt fel så får väl säljren fixa det själv om han vill få ut fullt pris. nu vet ju ingen hur illa det är....

Federico
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Sant.
Dock anges redan i annonsen att den fått anmärkning i besiktningen på bakhjulslager, samt att priset (10') inte känns så värst blodigt för en -59 i övrigt i hyfsat bruksskick? Säljaren sa att han fått prisuppgift på reparationen på max 2000 spänn, vet dock inte vem han har frågat. Han hade inte kunskaperna att meka själv sa han...

Annan detalj kring vespan: Kollade med vägverket och det visar sig att den varit avställd sen september -84. Märkligt.

mvh
// Johnny, Limhamn
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hiblopp</i>
<br />Sant.
Dock anges redan i annonsen att den fått anmärkning i besiktningen på bakhjulslager, samt att priset (10') inte känns så värst blodigt för en -59 i övrigt i hyfsat bruksskick? Säljaren sa att han fått prisuppgift på reparationen på max 2000 spänn, vet dock inte vem han har frågat. Han hade inte kunskaperna att meka själv sa han...

Annan detalj kring vespan: Kollade med vägverket och det visar sig att den varit avställd sen september -84. Märkligt.

mvh
// Johnny, Limhamn

behöver inte vara knas för att den varit avställd länge. men att säga ett "reparationspris" är inget man kan göra, en verkstad skulle nog ta 2000kr+ för enbart jobbet. å så tillkommer delar. det är nästan en förutsättning att meka själv, och det klarar man med hjälp av forumet!

Federico
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Hallå igen!

Vespan inköpt och EM-scooter förfrågade om baktrumma. De svarar att man behöver modifiera bromsskölden för att få den aktuella trumman att pasa, eftersom den till en -59:a inte längre tillverkas.

Är denna modifiering ett stort jobb, eller ska man försöka hitta en originaldel i Tyskland eller Italien istället?

// Johnny, Limhamn

PS. Medlemspengarna såklart på väg... DS
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Hallå igen!

Vespan inköpt och EM-scooter förfrågade om baktrumma. De svarar att man behöver modifiera bromsskölden för att få den aktuella trumman att pasa, eftersom den till en -59:a inte längre tillverkas.

Är denna modifiering ett stort jobb, eller ska man försöka hitta en originaldel i Tyskland eller Italien istället?

// Johnny, Limhamn

PS. Medlemspengarna såklart på väg... DS

säkert bara att slipa ner kanten lite, de gamla bromsköldara är ju "bakvända".

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Jag tror att http://www.vespaparts.dk/index.asp har en modifierad bromstrumma som passar 'bolt on'
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Uppdatering:
Efter närmare inspektion ser det ut som att det är bakaxeln som är mest sliten i sina splines, allra längst intill lagret. Delning av motor som gäller alltså, tur att man inte har tummen mitt i handen.
Vad jag förstått så ska denna motor vara hyfsat genomgången, men man har ju noll koll på vad som egentligen byttes. Jag börjar med packboxarna och bakhjulslagret, så får vi se om det stannar där. Nåt annat man bör byta när man ändå har det isär?

Nu velar jag kring om jag ska köpa allt från EM-scooter, eller om det kan löna sig att shoppa runt, t ex från SIP?
Smidigt att få allt på ett bräde, förutom baktrumman som behöver modifieras då, men den kanske man kan köpa separat från vespaparts i Danmark förstås.

Lite parentes:
Elsystemet är hemmasnickrat i en blandning av vit och brun "vanlig" tvåtrådig elkabel, kablarna har dessutom legat och skavt mellan bakhjulet och kopplingskåpan, så flera cm av kablarna är nakna, huh! Bara att kavla upp ärmarna och bygga nytt...

mvh
// Johnny, Limhamn
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<br />Uppdatering:
Efter närmare inspektion ser det ut som att det är bakaxeln som är mest sliten i sina splines, allra längst intill lagret. Delning av motor som gäller alltså, tur att man inte har tummen mitt i handen.
Vad jag förstått så ska denna motor vara hyfsat genomgången, men man har ju noll koll på vad som egentligen byttes. Jag börjar med packboxarna och bakhjulslagret, så får vi se om det stannar där. Nåt annat man bör byta när man ändå har det isär?

Nu velar jag kring om jag ska köpa allt från EM-scooter, eller om det kan löna sig att shoppa runt, t ex från SIP?
Smidigt att få allt på ett bräde, förutom baktrumman som behöver modifieras då, men den kanske man kan köpa separat från vespaparts i Danmark förstås.

Lite parentes:
Elsystemet är hemmasnickrat i en blandning av vit och brun "vanlig" tvåtrådig elkabel, kablarna har dessutom legat och skavt mellan bakhjulet och kopplingskåpan, så flera cm av kablarna är nakna, huh! Bara att kavla upp ärmarna och bygga nytt...

mvh
// Johnny, Limhamn

SIP är billigare, men hos EM vet de vilka delar som passar just GL (touring). Touring som den ser ut i Sverige finns inte i tyskland. Troligtvis passar delar som sitter på VBA/VBB (super) men endast delar inne i växellådan, inte baktrumman

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Smidigt att få allt på ett bräde, förutom baktrumman som behöver modifieras då, men den kanske man kan köpa separat från vespaparts i Danmark förstås.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du kan ju faktiskt köpa allt från Vespaparts, dom har bra priser och är ÅF för hela SIPs sortiment, dessutom för tillfället närmsta classic scooterbutik från Limhamn räknat.

Om du nu ändå skall bygga nytt elsystem så varför inte satsa på ett brytarlöst tändsystem och 12V reglerad spänning?
Bra ljus och nästintill underhållsfritt.

VH/Calle
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Re: Mera glappande bakhjul GL150

Post by franke »

Hej. Kan nån säga mig vilken trumma det är som passar efter modifikation och vilka modifikationer behövs ("slipa ner kanten på bromstrumman lite"?)?
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

har du kollat att allt är ok med den gamla trumman, tex att det sitter en bricka mellan muttern och trumman om det ska vara en, eller att bara dra åt den ordentligt?
Kan ju vara bakhjulslagret som är dåligt också. har inte provat själv men det finns avdragare som ev kan fungera för att dra ut lagret utan att splitta motorn, byte av axel känns som sista felkälla.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

Mitt problem är (till skillnad från trådstartarens) dåliga splines i bromstrumman (jag håller tummarna för att axelns duger). Jag mailade vespaparts.dk och han sa att han sålde Sprinttrummor som han modifierade själv, men att han inte skulle kunna göra en åt mig innan september/oktober. Vilken är skillnaden mellan en trumma från en Touring (VGLA1T 1960) och en Sprint? Vad behöver modifieras? Går det, som antytts i tråden, att slipa ner kanten av skölden istället?
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Hallå, trådstartaren här!

Jag har inte sett en Sprintbromstrumma själv, men på den modifierade jag köpte från Vespaparts är består den förändring jag tycker ser efterhandsgjord ut i ett fräst spår i kanten ytterst på insidan. Kanske 4-5mm brett och nästan lika djupt om jag minns.

Dock fick jag aldrig ordning på den motorn till slut (köpte en PX och tog motorn ifrån i stället), så bromstrumman ligger här tills jag får för mig att ge mig på originalmotorn igen (vilket känns som det kan dröja...
Bor du i närheten av Lund kan du få komma och se om det är nåt för dig, men pga konstant bestyr med småbarn och en massa andra projekt så tar jag inte på mig bestyret med att paketera och skicka den nånstans.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

Hej Johnny. Tack för erbjudandet, men jag bor i Göteborg. Jag brukar visserligen vara i Lund någon gång i månaden, men inte nu i semestertider.

Jag fick tag på en trumma som nästan passar (jag är inte säker på vilken modell den kommer från). Den till höger är den nya, den till vänster min gamla med usla splines.

Image

Problemet är att när jag drar åt muttern trycker trumman hårt mot skölden. Det borde kunna lösas genom att slipa ned den inre kanten (den bromsbackarna trycker mot) några millimeter. Är det vad som gjorts på din trumma Johnny?

Det kanske skulle vara enklare att modifiera bromsskölden? Men hur i såfall? Så här ser min sköld ut

Image

Skiljer den sig från skölden som passar till trumman? Finns det nya sköldar att köpa någonstans, jag har inte sett några i webbutikerna?
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

franke wrote: Det kanske skulle vara enklare att modifiera bromsskölden? Men hur i såfall? Så här ser min sköld ut

Skiljer den sig från skölden som passar till trumman? Finns det nya sköldar att köpa någonstans, jag har inte sett några i webbutikerna?
Skölden till Sprint skiljer sig dels på det sättet att kanten böjer inåt, mot motorn:
Dust cover rear SIP Artno 78482000.png
Dust cover rear SIP Artno 78482000.png (58.57 KiB) Viewed 6774 times
Dessutom har den fler/annorlunda placerade hål eftersom bromsbackarna fäster med två separata axlar på de nyare modellerna och passar således inte på din motor.
Möjligen att du kan vända din bromssköld bara? Funderade nog aldrig på det på min.

Ska se om jag får tillfälle att rota fram och fota min modifierade bromstrumma från Vespaparts vid tillfälle, men troligen inte i brådrasket.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

...och nej, jag hittar vid en snabbkoll inte heller den gamla bromsskölden hos SIP eller Scooter Center. Däremot ett konverteringskit från 8" till 10" som verkar innehålla den gamla bromsskölden som passar Touring original:
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... to+10.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
franke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by franke »

Tack för bilder och info!

Jag ska se om det går att vända på den och borra nya hål för skruvarna. Men det verkar som om trumman trycker mot själva plattan på skölden, inte (bara) kanten. Det är värt ett försök i alla fall. Annars återstår väl bara att slipa ned trummans innerkant, men det har jag inte verktyg för att göra själv.

Det är ju förresten trumman till höger som är min gamla, precis tvärt emot vad jag skrev.
Post Reply