Hej,
För några år sedan köpte jag en Vespa Touring 1959. Den hade då inte varit påställd på runt tio år men var i relativt gott skick.
Jag gjorde ren tanken så gott jag kunde för en provstart och jag fick den att gå en liten kort stund innan den dog. Troligen så kom det smuts ner från tanken in i förgasaren så att den stannade.
Hur som helst... Jag tänkte börja med att byta växelwirarna då en hade gått av. Först bytte jag bara själva wiren och det gick bra. Men så tänkte jag att jag skulle byta höljen också när jag ändå höll på då de gamla var rätt spruckna och fula, lika bra att göra det rätt på en gång. Jag skarvade ihop dem rätt fint med silvertejp och började dra igenom det nya höljet med hjälp av det gamla. Någonstans mitt på så tog det dock stopp och det gick inte att varken dra frammåt eller tillbaka. Jag antar att silvertejpen "korvat ihop sig" kring någon bygel eller liknande någonstans mitt inne i ramen. Jag försökte och försökte och blev bara argare så jag ställde in Vespan i garaget innan jag blev helt förbannad och hade sönder något.
...där har den stått sedan dess.
Nu är jag mer sugen än någonsin att få ordning på hojen så jag undrar om någon vet hur det ser ut på insidan, om det finns någon bygel eller liknande som det är
rimligt att den fastnat vid.
Jag undrar också om det finns någon i Stockholmstrakten, företag eller privatperson, som kan hjälpa mig med problemet då jag antar att jag måste skära upp ramen någonstans och sedan svetsa igen den och jag har ingen svets för det.
Alla tips uppskattas! Både på hjälp hur jag själv kan gå vidare och på eventuella kontakter som kan hjälpa mig.
///Mattias
Växelwire har fastnat inne i ramen vid byte.
Re: Växelwire har fastnat inne i ramen vid byte.
Här ska det varken skäras eller svetsas!
Du behöver antagligen lossa på styret så att du kan komma åt kabelingången till ramen under styret (scooterhelp har info om hur du gör detta).
Sedan får du lirka tillbaka det ursprungliga kabelhöljet så att du kan försöka dig på operationen igen (använd inte för mycket tejp, ett varv med silvertejp brukar räcka för mig). Jobba med styret av så har du bättre kontroll.
Vill du inte göra det själv kanske Vespa club Stockholm kan hjälpa dig.
C

Du behöver antagligen lossa på styret så att du kan komma åt kabelingången till ramen under styret (scooterhelp har info om hur du gör detta).
Sedan får du lirka tillbaka det ursprungliga kabelhöljet så att du kan försöka dig på operationen igen (använd inte för mycket tejp, ett varv med silvertejp brukar räcka för mig). Jobba med styret av så har du bättre kontroll.
Vill du inte göra det själv kanske Vespa club Stockholm kan hjälpa dig.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Re: Växelwire har fastnat inne i ramen vid byte.
Jag brukar köra med en "dubbellång" wire. Dra den genom både det gamla och nya höljet, sätt dit en skruvnippel och dra in det nya höljet när du drar ut det gamla. (Tipstack Erik Westberg/Mr EM). Funkar klockrent. Fast frågan är om det klarar ditt problem nu?
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Växelwire har fastnat inne i ramen vid byte.
Tack för hjälpen kring att jag inte behöver skära och svetsa och även tips på Vespa Club Stockholm. Jag kollar scooterhelp.
Jag tror inte att dubbellång wire funkar i det här fallet för det satt stenhårt. Jag har tänkt testa detta förut men det har inte blivit av.
Fler tips på någon som kan hjälpa mig med detta? Tyvärr har jag alldeles för mycket att ta tag i just nu så tid är en bristvara.....
Jag tror inte att dubbellång wire funkar i det här fallet för det satt stenhårt. Jag har tänkt testa detta förut men det har inte blivit av.
Fler tips på någon som kan hjälpa mig med detta? Tyvärr har jag alldeles för mycket att ta tag i just nu så tid är en bristvara.....
Re: Växelwire har fastnat inne i ramen vid byte.
http://www.scooterhelp.com/tips/body/60s.locks.html
Beskriver hur du lossar på styret, du kommer säkert behöva ta bort hastighetmätaren också, det gör du genom att först ta bort strålkastaren.
Jag måste tillägga att jag bara har gjort denna operation på en smallframe förut och antar att det är samma tillvägagångssätt på din modell.
C
Beskriver hur du lossar på styret, du kommer säkert behöva ta bort hastighetmätaren också, det gör du genom att först ta bort strålkastaren.
Jag måste tillägga att jag bara har gjort denna operation på en smallframe förut och antar att det är samma tillvägagångssätt på din modell.
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Re: Växelwire har fastnat inne i ramen vid byte.
Som alla säger; bort med styret först! Då kanske du kan lirka lös de fastnade vajrarna.
Ibland kan dom fastna i nivå med tutan (iaf på en touring -62). Så du kan ju försöka titta in under tutkåpan om du 'ser/känner något' (underifrån, behöver inte demontera tutan).
Om du sedan lyckas få ur vajrarna, så har iaf jag lyckats med att skjuta in nya från motorn och upp i styret, men då har dem som sagt fastnat innanför tutan, och man får mha en ståltråd hjälpa den rätt. Ett jäkla pyssel, och man skall vara på rätt humör
Ibland kan dom fastna i nivå med tutan (iaf på en touring -62). Så du kan ju försöka titta in under tutkåpan om du 'ser/känner något' (underifrån, behöver inte demontera tutan).
Om du sedan lyckas få ur vajrarna, så har iaf jag lyckats med att skjuta in nya från motorn och upp i styret, men då har dem som sagt fastnat innanför tutan, och man får mha en ståltråd hjälpa den rätt. Ett jäkla pyssel, och man skall vara på rätt humör

Re: Växelwire har fastnat inne i ramen vid byte.
Tack för tipset!
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Växelwire har fastnat inne i ramen vid byte.
Hej
Växelvajrarna går i ett separat metallrör som mynnar strax under nedre styrlagret och inuti det finns inga hakar. Däremot kan det kärva när det ska förbi styrlagret nere och uppe men tar du ur tutan ska du se detta - i värsta fall får man ta ur framgaffeln
Såhär ser det ut i tunneln, växelwireröret är det i övre högra hörnet. Jepp, det är en lagerkula som ramlat ner också

/HB
Växelvajrarna går i ett separat metallrör som mynnar strax under nedre styrlagret och inuti det finns inga hakar. Däremot kan det kärva när det ska förbi styrlagret nere och uppe men tar du ur tutan ska du se detta - i värsta fall får man ta ur framgaffeln
Såhär ser det ut i tunneln, växelwireröret är det i övre högra hörnet. Jepp, det är en lagerkula som ramlat ner också


/HB
MrMattias wrote:Hej,
För några år sedan köpte jag en Vespa Touring 1959. Den hade då inte varit påställd på runt tio år men var i relativt gott skick.
Jag gjorde ren tanken så gott jag kunde för en provstart och jag fick den att gå en liten kort stund innan den dog. Troligen så kom det smuts ner från tanken in i förgasaren så att den stannade.
Hur som helst... Jag tänkte börja med att byta växelwirarna då en hade gått av. Först bytte jag bara själva wiren och det gick bra. Men så tänkte jag att jag skulle byta höljen också när jag ändå höll på då de gamla var rätt spruckna och fula, lika bra att göra det rätt på en gång. Jag skarvade ihop dem rätt fint med silvertejp och började dra igenom det nya höljet med hjälp av det gamla. Någonstans mitt på så tog det dock stopp och det gick inte att varken dra frammåt eller tillbaka. Jag antar att silvertejpen "korvat ihop sig" kring någon bygel eller liknande någonstans mitt inne i ramen. Jag försökte och försökte och blev bara argare så jag ställde in Vespan i garaget innan jag blev helt förbannad och hade sönder något.
...där har den stått sedan dess.
Nu är jag mer sugen än någonsin att få ordning på hojen så jag undrar om någon vet hur det ser ut på insidan, om det finns någon bygel eller liknande som det är
rimligt att den fastnat vid.
Jag undrar också om det finns någon i Stockholmstrakten, företag eller privatperson, som kan hjälpa mig med problemet då jag antar att jag måste skära upp ramen någonstans och sedan svetsa igen den och jag har ingen svets för det.
Alla tips uppskattas! Både på hjälp hur jag själv kan gå vidare och på eventuella kontakter som kan hjälpa mig.
///Mattias