Hej!
Har ett flertal gånger tagit ur motorn ur min primavera -68 även för att göra enklare reparationer/byten pga att det är väldigt dåligt med plats, senaste gångerna har jag dock gjort annorlunda och tycker att det fungerade bra så jag tänkte dela med mig av den erfarenheten.
Givetvis underlättar det om man har en höj och sänkbar lyft (som jag har på bilderna) men det fungerar även om man lyfter upp bakskärmen på en trälåda, stol eller dyligt,
gjorde så innan jag skaffade lyften (kan vara lite vingligt beroende på vad man använder), man får dock inte samma arbetshöjd men mer utrymme för att skruva.
Man börjar med att ta bort sadel, tank, förgasare och muttern som håller bakdämparen (bild)med vespan stående på markplan, men man behåller svingaxeln kvar för att låta motorn ”svänga” ut från ramen då man lyfter denna, obs!bäst att göra detta i denna ordning dvs innan man lyfter upp den på en stol eller dylikt eller pumpar upp liften pga annars så faller/svänger motorn ur ramen då man skruvar ur mutter för bakre dämparen och vespan riskerar att välta pga viktförändringen sker så snabbt.
Bilder:
1.Ta bort förgasare samt muttern för bakre dämparen
Spänn fast vespan på lyften, pumpa upp lyften.
2.motorn svänger nu långsamt ur ramen i takt med att lyften höjs ända tills att ljuddämparen tar i undersidan på fotsteget, redan här har man mer utrymme, (bild1)vill man ha mer utrymme måste ljuddämparen bort, är dock lite trångt så jag har valt att kapa av kröken för att sätta på en muff så att avgassystemet blir delbart och snabbt går att ta bort.(bild 2)
3.Motorn kan nu svänga fullt ut och det gör att insugröret som normalt ligger horisontellt nu är mera vertikalt och man får betydligt mer utrymme, självklart vid större arbeten så måste ändå motorn ur.(bild 3)
4.Då motorn skall tillbaka så gör man lättast i att bara sänka lyften långsamt samtidigt som man passar in bakre stötdämparen i sitt hål.
Fördelen med att ha kvar motorn i ramen är att man slipper återkoppla alla vajrar samt kablage samt injusteringar och att man nu får en bättre arbetsställning med bättre utrymme.
Hoppas att det inte är för mycket text, finns mer bilder men man kunde endast bifoga 3 bilder till inlägget.
Mvh Mattias
Underlätta arbete på motorn (PV/V50) med motorn kvar i ramen
Underlätta arbete på motorn (PV/V50) med motorn kvar i ramen
- Attachments
-
- Lite mer utrymme då motorn svänger ut ända tills att ljuddämparen tar i undersidan på vänster fotsteg
- bild 1.JPG (52.08 KiB) Viewed 18247 times
-
- satt på muff så att ljuddämparen blir delbar och endast sitter med en skruv, den som sitter i svingen, går snabbt att ta i sär.
- bild 2.JPG (48.25 KiB) Viewed 18247 times
-
- Med ljuddämparen borta kan motorn nu svänga fullt ut för att ge utrymme för reparation/service samtidigt som vajrar och kablage sitter kvar.
- bild 3.JPG (51.32 KiB) Viewed 18247 times
Mattias
Re: Underlätta arbete på motorn (PV/V50) med motorn kvar i r
Snyggt!
Det här var så bra att jag flyttar tråden till "Så funkar det".
Johan
Det här var så bra att jag flyttar tråden till "Så funkar det".
Johan
Ok!
Kul att du gillade idén.
Mvh Mattias
Kul att du gillade idén.
Mvh Mattias
Mattias
kul å se att det går framåt,har väntat......
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Tjena Blizzy!
Ja! det har tagit lite tid men nu är den färdig, äntligen..
Mvh Mattias
Ja! det har tagit lite tid men nu är den färdig, äntligen..
Mvh Mattias
Mattias
bilder 

Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Hej!
Ursäkta att det tagit lite tid, har semmester.
Här kommer några bilder, skall byta sadel idag alternativt till helgen
Mvh Mattias
Ursäkta att det tagit lite tid, har semmester.
Här kommer några bilder, skall byta sadel idag alternativt till helgen
Mvh Mattias
- Attachments
-
- förminskad1070786.JPG (35.75 KiB) Viewed 18050 times
-
- förminskad1070785.JPG (30.53 KiB) Viewed 18050 times
-
- förminskad1070782.JPG (33.4 KiB) Viewed 18050 times
Mattias