Hjälp nu!!!!!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
steek
Nybörjare
Nybörjare

Hjälp nu!!!!!

Post by steek »

Har precis köpt en ny vespa primavera 67. Vespan dog under mig. Står fast i Lönashult 4 mil sydväst om Växjö, Freadg 3/9 kl 16.15. Jag behöver teknisk rådgivning: Svag orange gnista, startar ej på startgas. Bensin ok från tank till förgasare men motorn tänder absolut inte. Några bra idéer. Ring mig direkt i skogen på 0709541404. Tack på förhand / Staffan. SMSa mig det finns mkt lite täckning.
Woodstock

Re: Hjälp nu!!!!!

Post by Woodstock »

steek wrote:Har precis köpt en ny vespa primavera 67. Vespan dog under mig. Står fast i Lönashult 4 mil sydväst om Växjö, Freadg 3/9 kl 16.15. Jag behöver teknisk rådgivning: Svag orange gnista, startar ej på startgas. Bensin ok från tank till förgasare men motorn tänder absolut inte. Några bra idéer. Ring mig direkt i skogen på 0709541404. Tack på förhand / Staffan.
Har du en bit fint sandpapper eller dylikt, prova att dra detta mellan brytarspetsarna ett par gånger och gör likadant på tändstiftets elektroder. Prova också att knacka ihop elektrodavståndet (d v s under 0,60 mm som är normalt) på tändstiftet och ställ likaså ihop brytaravståndet något (d v s under 0,40 mm som är normalt). Kanske kan detta ge bättre gnista om du har tur. Hoppas det löser sig!

EDIT: Jag skickade ett sms med ovanstående eftersom det inte går att nå dig telefonledes.

Mvh

/ Fredrik
Last edited by Woodstock on Fri 03 Sep 2010, 16:56, edited 1 time in total.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Tror att svänghjulet har släppt från konan.
Inge bra i skogen...
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Woodstock

Post by Woodstock »

Vespalun wrote:Tror att svänghjulet har släppt från konan.
Inge bra i skogen...
Jag tipsade även om krysskilen plus kablar från extern spole i sms:et också.

Mvh

/ Fredrik
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Försökte att ringa men utan resultat, fick ett meddelane om att "inget eurovice knutet till detta abonemang"!?!?!?
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
steek
Nybörjare
Nybörjare

Info om haverist

Post by steek »

För er info,

Tack för råd. Vi har fått info om att vår haverist lyckades lifta genom de smålänska skogarna till tåget. Han blev även av med mobilen på kuppen. Imorgon ska han ge sig på det igen så den tekniska expertisen är inte bortkastad. Denna gång med bil och lite verktyg.

Sambandscentralen
steek
Nybörjare
Nybörjare

Post by steek »

Haveristen talar härmed för första gången för egen maskin i denna tråd. Släkten fick rycka ut och fixa sambandet ett tag. Ber att få återkomma imorn med mer story. För jag är helt slut efter gårdagens och förrgårdagens spektakel och dagens 100-milskörning för att rädda vespan från dom småländska kobolderna. Ska iaf göra ett försök att masa mig över bron för att kolla in Voladoras. Gonatt...

edit: Stort tack för er uppslutning!!!!
steek
Nybörjare
Nybörjare

Post by steek »

Efter ett år på forumet och efter att ha använt sökfunktionen och i många fall hittat intressanta tankar om dom problem som dykt upp, men där tråden slutat i tomma intet och man undrar hur det gick sen...., så kanske man skulle avsluta den enda tråd man påbörjat... :roll:

Så till slut då. Cylindern hade skurit. Kolvringarna var fastbrända i kolven men intakta så chansade på att bara byta det nödvändigaste istället för att klyva motorn och göra en noggrann rengöring. Det har funkat än så länge dvs ca 100 mil. Anledningen till haveriet vill jag knappast berätta men man vet ju inte.. det kanske kommer fler som undrar vad den där svarta plastkåpan som verkar passa över cylindern är till för. Kylning. Killen som jag köpte vespan av undrade om jag behövde den och jag tänkte väl att tja varför inte. Så den fick åka plastpåse. Trelleborg - Lönashult ca 20 mil...
Idén var att köra Trelleborg - Stockholm. Stanna o bo på hotell typ ganska improviserat. Jag hade 2,5 dag på mig för att komma upp o ansluta till Mods vs Rockers. Vespan hade jag haft span på i 2 månader och det var precis den jag ville ha. Så samma dag som jag tog mc-kortet hade jag på vinst och förlust beställt en flygbiljett ner till Sturup för att träffa säljaren. Flyget skulle gå kl 13 nånting. Kl 11 satt jag fortfarande på en Mcdo en bra bit norr om stan i väntan på att en annan uppkörare skulle bli klar så att vi kunde åka tillbaka till Barkarby. Jag var klar och hade fått godkänt så jag var väldigt nöjd och tänkte inte så mycket på klockan. Well tillbaks till skolan, hämta bilen, hem och hämta ryggsäcken (packad kvällen innan med 1 par kallingar och tandborsten). Sen iväg. Kom 200m sen dog bilen mitt på Västerbron. Ånej inte prince of darkness igen (i mitt fall Lucas bränslepump)! Kl 12:40. Ingen stannar. Ringer polisen och säger att jag blockerar 1 av 2 körfält. Dom skickar bärgare. Just då svänger en kille in och frågar om jag vill bli bogserad. Sätter mig i bilen och ser att jag har noll soppa kvar.... Som tur var hade vi kommit överens om att han skulle bogsera mig till en mack på Lindhagensplan. Ingen tid att förlora, bara att hoppas det är soppatorsk. Netop! Tokkör ut till Bromma, parkerar o springer in i avgångshallen där jag hinner höra mitt namn ropas ut. In i planet o rasar ihop. Fortfarande 2h efter var jag helt groggy av allt men då på plats för provkörning norr om Trelleborg. En helt perfekt och solig septemberdag med Skåneslätten framför sig. Inte tänkte jag på någon liten sketen svart plastkåpa...
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Grym story!
Vilken dag!

Första gången jag skulle köra hem en v50 så nöp den, som tur var gick den igång igen och det var inom Stockholm ändå. Förre ägaren hade ställt tändningen så att den startade men inte mer :)
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply