Bensin E10 och våra scootrar
- Micool1972
- Entusiast
- Posts: 192
- Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
- Location: Lund Sweden
Bensin E10 och våra scootrar
Nu börjar det snackas om den nya bensinen E10 som ska ersätta 95 oktanig.
Kommer våra plåtscootrar att klara den eller hur gör vi då?
//Michaele
Kommer våra plåtscootrar att klara den eller hur gör vi då?
//Michaele
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Lustigt, jag undrade precis samma sak efter att ha läst om det i Sydsvenskan nyss, men du hann före!
Som jag förstår det kommer E10 att innehålla max 10 procent etanol, vilket det redan finns 5 procent av i dagens 95- och 98-oktaniga bensin, så ökningen är ju inte särskilt stor egentligen.
Några artiklar:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml
http://www.sydsvenskan.se/bil/article14 ... nslet.html
http://www.bilsweden.se/web/Dramatisk_s ... lar_1.aspx
Mvh
/ Fredrik

Som jag förstår det kommer E10 att innehålla max 10 procent etanol, vilket det redan finns 5 procent av i dagens 95- och 98-oktaniga bensin, så ökningen är ju inte särskilt stor egentligen.
Några artiklar:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml
http://www.sydsvenskan.se/bil/article14 ... nslet.html
http://www.bilsweden.se/web/Dramatisk_s ... lar_1.aspx
Mvh
/ Fredrik
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Lustigt, även jag tänkte på just detta idag. Såhär skriver MHRF http://www.mhrf.se/e10
Min slutsats av detta blev att man antingen ska gå över till 98 oktan, även på otrimmade bruksscootrar, eller kolla upp förgasarbestyckningen när man börjat tanka E10, så att maskinen inte plötsligt börjar gå för magert.
Dessutom en fundering, om det här att blanda olja i tanken. Etanol är ju inte blandbar med vanlig mineralolja. Hur är det då med E10, påverkar den ökade etanolinblandningen blandbarheten på något vis?
/jens
PS Micool: Har tipsat vår gemensamme vän, redaktören för Scooteristen, att ämnet E10 bör vara värt åtminstone en notis i nästa nummer.
Min slutsats av detta blev att man antingen ska gå över till 98 oktan, även på otrimmade bruksscootrar, eller kolla upp förgasarbestyckningen när man börjat tanka E10, så att maskinen inte plötsligt börjar gå för magert.
Dessutom en fundering, om det här att blanda olja i tanken. Etanol är ju inte blandbar med vanlig mineralolja. Hur är det då med E10, påverkar den ökade etanolinblandningen blandbarheten på något vis?
/jens
PS Micool: Har tipsat vår gemensamme vän, redaktören för Scooteristen, att ämnet E10 bör vara värt åtminstone en notis i nästa nummer.
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Har kollat upp det här med etanolfri bensin tidigare, och kom då fram till att Shells V-power inte har någon etanol, och OKQ8 påstår också att deras 98 oktan inte har 5% inbandning. Övriga företag har 5% i såväl 95 som 98 oktan, men med undantag för deras sjömackar. Tydligen går etanol och hög luftfuktighet inte så bra ihop, så det är etanolfritt på bensinsationer för båtar.
Jag kör på etanolfritt för att det känns bra för min högkomperssionsmotor, den vattenkylda 4-takts leader 125-motorn ger ju som mest effekt vid 9000 varv, så jag tänker att den mår nog bra av lite högre oktan för att inte misstända vid den höga kompressionen. Sen finns det ju många som hävdar att etanol inte är snällt mot packningarna.
Jag kör på etanolfritt för att det känns bra för min högkomperssionsmotor, den vattenkylda 4-takts leader 125-motorn ger ju som mest effekt vid 9000 varv, så jag tänker att den mår nog bra av lite högre oktan för att inte misstända vid den höga kompressionen. Sen finns det ju många som hävdar att etanol inte är snällt mot packningarna.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Det är bara att läsa databladen så ser man om de blandar i etanol eller inte.. De få jag orkat slå upp så har Preem, Statoil och OKQ8 ingen etanol i sin 98-oktaniga bensin medans Shell har det men istället så har de v-power på vissa mackar. 

Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Re: Bensin E10 och våra scootrar
...funderar på om jag skall översätta en 2sidors artikel ifrån senaste tyska Vespa klubbens medlemstidning... det är lite "panik" stämning i mina hemma trakter för att E10 kommer att föras in under våren 2011...
Enl Piaggio själv fungerar den med moderna scootrar efter 2000 - mest då 4-takt...
Men de avråder ifrån att köra det på scootrar byggd innan 2000 och speciellt veteran scootrar.
Sedan finns det även funderingar på hur det nya drivmedlet kan påverka de äldsta original lackarna... ??!
och det skrivs om korrosion och kemiska reaktioner i de gamla motorblockarna...
- deras tips är att köra på SuperPlus = 98 oktan
...
/Tobias
Enl Piaggio själv fungerar den med moderna scootrar efter 2000 - mest då 4-takt...
Men de avråder ifrån att köra det på scootrar byggd innan 2000 och speciellt veteran scootrar.
Sedan finns det även funderingar på hur det nya drivmedlet kan påverka de äldsta original lackarna... ??!
och det skrivs om korrosion och kemiska reaktioner i de gamla motorblockarna...
- deras tips är att köra på SuperPlus = 98 oktan
...
/Tobias
"Blech und Freude Rollerjungen"
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Quote; "De få jag orkat slå upp så har Preem, Statoil och OKQ8 ingen etanol i sin 98-oktaniga"
Statoil och Preem har 5% etanol i sin 98 oktan, förutom på sjömackarna.
OKQ8 säger sig inte blanda etanol i sin 98, och Shell påstår att deras V-power inte innehåller etanol.
Statoil och Preem har 5% etanol i sin 98 oktan, förutom på sjömackarna.
OKQ8 säger sig inte blanda etanol i sin 98, och Shell påstår att deras V-power inte innehåller etanol.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Nej du har fel.mejiro wrote:Quote; "De få jag orkat slå upp så har Preem, Statoil och OKQ8 ingen etanol i sin 98-oktaniga"
Statoil och Preem har 5% etanol i sin 98 oktan, förutom på sjömackarna.
OKQ8 säger sig inte blanda etanol i sin 98, och Shell påstår att deras V-power inte innehåller etanol.
Vad är det som är så svårt att utläsa av nedanstående??
Börjar med Preem: http://preem.se/templates/ProductInform ... _9516.aspx
"Bensin 98
Standard 98-oktanig bensin. Innehåller ingen etanol"
Statoil: http://www.statoil.se/file_archive/07pr ... Bensin.pdf
"Bensin 98 innehåller ingen etanol."
OKQ8: http://www.okq8.se/servlet/ContentViewe ... eId@100910
"i OKQ8 Bensin 98 MK1 finns ingen inblandad etanol."
Men de kanske blåljuger i sina datablad men vad jag vet så ska datablad för en produkt stämma..
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Re: Bensin E10 och våra scootrar
...det är 5% i 95'an
det verkar vara en europäiskt grej - hela europa blandar in 5% i 95'an och nu skall det bli mer men bara i 95..
så tanka 98 eller högre och du är safe - än så länge...
det verkar vara en europäiskt grej - hela europa blandar in 5% i 95'an och nu skall det bli mer men bara i 95..
så tanka 98 eller högre och du är safe - än så länge...
"Blech und Freude Rollerjungen"
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Fan, helt otroligt vad du är dumdryg mot allt och alla alltid. Det tyder på något...marre wrote:Nej du har fel.
Vad är det som är så svårt att utläsa av nedanstående??

Re: Bensin E10 och våra scootrar
Hur kommer det sig att så fort jag presenterar lite fakta så kallas jag för dryg, först avfärdades det jag skrev och då letade jag upp fakta direkt från deras hemsidor. Inte så himla farligt tycker jag..
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Re: Bensin E10 och våra scootrar
bry dej inte om det där,han e sån....marre wrote:Hur kommer det sig att så fort jag presenterar lite fakta så kallas jag för dryg, först avfärdades det jag skrev och då letade jag upp fakta direkt från deras hemsidor. Inte så himla farligt tycker jag..
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Pratade med marknadschefen på ett ledande bensinbolag på en privat fest förra året och enligt honom hade de 5% etanol i all sin bensin förutom i den de levererar till marina tappställen. Etanolen tar upp vatten, så det går inte att ha etanol i båtmotorer.
Det här med etanolinblandning har blivit väldigt infekterat efter att Tyskland införde E10. Bilisterna där är skeptiska och många skyr E10 som pesten, vilket leder till att bensinbolagen inte får sålt den. Kan tänka mig att de svenska bolagen inte vill ha samma diskussion i Sverige när E10 introduceras, och att de därför tydligt vill lansera 98 som etanolfri bensin.
Har då 98 etanol eller inte? Jag hoppas att bolagen inte ljuger på sina hemsidor, men skulle inte våga garantera att 98 är etanolfri hos något bolag. Den enda information de är skyldiga att publicera är säkerhetsbladet, och där framgår t.ex. av Preems kombinerade blad för MkI 95/98 oktan att det finns < 5% etanol i bensinen.
Det här med etanolinblandning har blivit väldigt infekterat efter att Tyskland införde E10. Bilisterna där är skeptiska och många skyr E10 som pesten, vilket leder till att bensinbolagen inte får sålt den. Kan tänka mig att de svenska bolagen inte vill ha samma diskussion i Sverige när E10 introduceras, och att de därför tydligt vill lansera 98 som etanolfri bensin.
Har då 98 etanol eller inte? Jag hoppas att bolagen inte ljuger på sina hemsidor, men skulle inte våga garantera att 98 är etanolfri hos något bolag. Den enda information de är skyldiga att publicera är säkerhetsbladet, och där framgår t.ex. av Preems kombinerade blad för MkI 95/98 oktan att det finns < 5% etanol i bensinen.
Last edited by mejiro on Sun 27 Mar 2011, 11:55, edited 1 time in total.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Re: Bensin E10 och våra scootrar
...enligt vad jag förstår så löser Ethanolen ut mjukmedlen som finns i vanliga gummidelar som tex packningar, tätringar, pump membraner, oilseals, bensinslangar vilket leder att de bli oelastiska, spröda och otäta.
Det verkar som delar producerade i början av 2000-talet klarar av Ethanolens påfrestningar.
...

Det verkar som delar producerade i början av 2000-talet klarar av Ethanolens påfrestningar.
...

"Blech und Freude Rollerjungen"
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Från mina inhopp i scootersvängen vet jag att det under en period byttes MÅNGA flottörer och flottörnålar på Vespor. De äldre förstördes av den "nya" bensinen.tysken wrote:...enligt vad jag förstår så löser Ethanolen ut mjukmedlen som finns i vanliga gummidelar som tex packningar, tätringar, pump membraner, oilseals, bensinslangar vilket leder att de bli oelastiska, spröda och otäta.
Det verkar som delar producerade i början av 2000-talet klarar av Ethanolens påfrestningar.
...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Hittade följande på MHRF's hemsida:
Bränsle 95 oktan E10
Det skrivs en hel del om E10 både i Sverige och internationellt. Det politiska skälet till en större inblandning av etanol i bensinen är miljöaspekten och syftar till minskade koldioxidutsläpp. MHRF konstaterar att ju högre inblandning desto större konsekvens får det på många av de historiska fordonen. Att Sverige kommer att införa E10, som redan finns i t.ex. Tyskland, Frankrike och Finland beror på EU-parlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG av den 23 april 2009 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor.
FÖRBRUKNING/MILJÖN
En högre inblandning av etanol i bensinen innebär lägre energiinnehåll vilket i sin tur innebär högre förbrukning. Det innebär att vi kommer få tanka lite oftare. Tanken är att den högre inblandningen av etanol i E10-bränslet ska minska koldioxidutsläppet.
KONSEKVENS HISTORISKA FORDON
1) På moderna fordon med lambda och styrcensorer innebär det endast en ökad bränsleförbrukning vid konstant luftförhållande då energivärdet i E10 är lägre vilket resulterar i högre bränsleförbrukning med uppskattningsvis 4-5% vid jämförelse mellan E10 och bränsle utan inblandning. Då vi redan idag på 95 oktan har 5 procents inblandning blir ökning ca 2,5%
2) På äldre fordon med ointelligenta system så blir bränsleblandningen magrare vilket kan leda till sämre kylning och höjd temperatur i motorn. Körbarheten kan påverkas med misständningar och att fordonet blir svårstartat framförallt vid lägre temperaturer. Vid belastning ökar risken för spikning, p.g.a den magrare bränsleblandningen. Normalt har dessa förhållanden inga eller ringa inverkan på det enskilda fordonet då det oftast kör på sommaren med lågt varvtal och ringa belastning.
3) Materialen i de äldre fordonen är inte konstruerade för dagens och kommande bensininblandningar. Det rör sig om membranen i bränslepumpar, bränsleslangar och packningar. Dessa kan helt enkelt komma att lösas upp. Det kan medföra en ökad risk för brand.
4) I fordon som står länge med ”gammal” bensin ökar problemet då E10 binder mer vatten Detta kan leda till att fordonet blir svårt att starta och korrosion på aluminiumdetaljer.
5) Körbarheten kan påverkas, gummiprodukter lösas upp och att ägaren får räkna med ökade kostnader om inte annat för att bränslekonsumtionen ökar
6) Ökad risk för brand.
ÅTGÄRDER ATT VIDTA FÖR FORDONSÄGAREN
1) Kontrollera regelbundet gummisdetaljerna. Byt i förebyggande syfte
2) Bestycka om förgasaren för att möta det lägre energivärdet och den ökade bränsleförbrukningen så att rätt bränsle luft förhållande består
3) Undvik alla typer av Hokus Pokus och undermedel.
ALTERNATIVET 98 OKTAN E5
98 oktan kommer att finnas kvar. Här kan etanolblandningen uppgå till som mest fem procent. Det är en mix som de flesta fordon ska klara och den lösning som många i Finland uppenbarligen valt. I Finlands anses bilpark vara så gammal att bensin som innehåller max. 5 volymprocent etanol ska finnas tillgänglig många år framöver. Den dras inte bort från marknaden år 2013 trots att sådana uppgifter förekommit. I Finland har försäljningen av den 98-oktaniga fyrdubblats sedan årsskiftet, från ca 7% till 27% av bensinhandeln.
DIESEL
Även dieselbränslet berörs och från och med 1 maj tillåts att blanda in upp till sju procent av biobränslet FAME (Fatty Acid Methyl Ester, till exempel RME). Bil Sweden bedömer att alla dieselpersonbilar klarar denna inblandning.
INFO FRÅN BILSWEDEN
Bil Sweden har sammanställt en lista över de bilmodeller som klarar av att köras på E10-bränslet utan risk för skador. Den avser givetvis modernare fordon. Bland nyare bilmodeller är täckningen god och Bil Sweden uppger själva att listan omfattar 99 procent av alla de nya bilar som säljs i Sverige. Däremot kan äldre modeller saknas och då är det bilhandlaren eller generalagenten som ska svara på vad som gäller
Du hittar listan på http://www.bilsweden.se/web/Dramatisk_s ... lar_1.aspx
OM MOTORCYKLAR
Motsvarande information föreligger inte idag samlat på mc sidan. I dags läget är det en tillverkare som lämnat motsvarande uppgifter.
VAD SÄGER PETROLEUMBRANSCHEN?
Svenska Petroleuminstitutets VD Ulf Svahn dementerar uppgifterna från Bil Sweden om att E10 skulle införas redan från den 1 maj i år. Till att börja med krävs det ett riksdagsbeslut om att införa E10 och något sådant har ännu inte tagits. Att få klarlagt vilka bilmotorer som klarar E10 är naturligtvis en viktig pusselbit inför lanseringen av E10, säger Ulf Svahn. Men det är bränslebolagen som bestämmer när detta kan ske och det kommer inte att bli den 1:a maj.
Jan Tägt, Generalsekreterare MHRF
Bränsle 95 oktan E10
Det skrivs en hel del om E10 både i Sverige och internationellt. Det politiska skälet till en större inblandning av etanol i bensinen är miljöaspekten och syftar till minskade koldioxidutsläpp. MHRF konstaterar att ju högre inblandning desto större konsekvens får det på många av de historiska fordonen. Att Sverige kommer att införa E10, som redan finns i t.ex. Tyskland, Frankrike och Finland beror på EU-parlamentets och rådets direktiv 2009/28/EG av den 23 april 2009 om främjande av användningen av energi från förnybara energikällor.
FÖRBRUKNING/MILJÖN
En högre inblandning av etanol i bensinen innebär lägre energiinnehåll vilket i sin tur innebär högre förbrukning. Det innebär att vi kommer få tanka lite oftare. Tanken är att den högre inblandningen av etanol i E10-bränslet ska minska koldioxidutsläppet.
KONSEKVENS HISTORISKA FORDON
1) På moderna fordon med lambda och styrcensorer innebär det endast en ökad bränsleförbrukning vid konstant luftförhållande då energivärdet i E10 är lägre vilket resulterar i högre bränsleförbrukning med uppskattningsvis 4-5% vid jämförelse mellan E10 och bränsle utan inblandning. Då vi redan idag på 95 oktan har 5 procents inblandning blir ökning ca 2,5%
2) På äldre fordon med ointelligenta system så blir bränsleblandningen magrare vilket kan leda till sämre kylning och höjd temperatur i motorn. Körbarheten kan påverkas med misständningar och att fordonet blir svårstartat framförallt vid lägre temperaturer. Vid belastning ökar risken för spikning, p.g.a den magrare bränsleblandningen. Normalt har dessa förhållanden inga eller ringa inverkan på det enskilda fordonet då det oftast kör på sommaren med lågt varvtal och ringa belastning.
3) Materialen i de äldre fordonen är inte konstruerade för dagens och kommande bensininblandningar. Det rör sig om membranen i bränslepumpar, bränsleslangar och packningar. Dessa kan helt enkelt komma att lösas upp. Det kan medföra en ökad risk för brand.
4) I fordon som står länge med ”gammal” bensin ökar problemet då E10 binder mer vatten Detta kan leda till att fordonet blir svårt att starta och korrosion på aluminiumdetaljer.
5) Körbarheten kan påverkas, gummiprodukter lösas upp och att ägaren får räkna med ökade kostnader om inte annat för att bränslekonsumtionen ökar
6) Ökad risk för brand.
ÅTGÄRDER ATT VIDTA FÖR FORDONSÄGAREN
1) Kontrollera regelbundet gummisdetaljerna. Byt i förebyggande syfte
2) Bestycka om förgasaren för att möta det lägre energivärdet och den ökade bränsleförbrukningen så att rätt bränsle luft förhållande består
3) Undvik alla typer av Hokus Pokus och undermedel.
ALTERNATIVET 98 OKTAN E5
98 oktan kommer att finnas kvar. Här kan etanolblandningen uppgå till som mest fem procent. Det är en mix som de flesta fordon ska klara och den lösning som många i Finland uppenbarligen valt. I Finlands anses bilpark vara så gammal att bensin som innehåller max. 5 volymprocent etanol ska finnas tillgänglig många år framöver. Den dras inte bort från marknaden år 2013 trots att sådana uppgifter förekommit. I Finland har försäljningen av den 98-oktaniga fyrdubblats sedan årsskiftet, från ca 7% till 27% av bensinhandeln.
DIESEL
Även dieselbränslet berörs och från och med 1 maj tillåts att blanda in upp till sju procent av biobränslet FAME (Fatty Acid Methyl Ester, till exempel RME). Bil Sweden bedömer att alla dieselpersonbilar klarar denna inblandning.
INFO FRÅN BILSWEDEN
Bil Sweden har sammanställt en lista över de bilmodeller som klarar av att köras på E10-bränslet utan risk för skador. Den avser givetvis modernare fordon. Bland nyare bilmodeller är täckningen god och Bil Sweden uppger själva att listan omfattar 99 procent av alla de nya bilar som säljs i Sverige. Däremot kan äldre modeller saknas och då är det bilhandlaren eller generalagenten som ska svara på vad som gäller
Du hittar listan på http://www.bilsweden.se/web/Dramatisk_s ... lar_1.aspx
OM MOTORCYKLAR
Motsvarande information föreligger inte idag samlat på mc sidan. I dags läget är det en tillverkare som lämnat motsvarande uppgifter.
VAD SÄGER PETROLEUMBRANSCHEN?
Svenska Petroleuminstitutets VD Ulf Svahn dementerar uppgifterna från Bil Sweden om att E10 skulle införas redan från den 1 maj i år. Till att börja med krävs det ett riksdagsbeslut om att införa E10 och något sådant har ännu inte tagits. Att få klarlagt vilka bilmotorer som klarar E10 är naturligtvis en viktig pusselbit inför lanseringen av E10, säger Ulf Svahn. Men det är bränslebolagen som bestämmer när detta kan ske och det kommer inte att bli den 1:a maj.
Jan Tägt, Generalsekreterare MHRF
"Blech und Freude Rollerjungen"
Re: Bensin E10 och våra scootrar
En artikel i Sydsvenskan nätupplaga i dag
Nya bensinen och dieseln dröjer
Text: Lasse Holmström
Publicerad 30 mars 2011 13.06 Uppdaterad 30 mars 2011 13.20
Bil & Trafik.
Omdiskuterade E10 och B7 dröjer i Sverige.
– Det kommer tidigast i höst, men förmodligen inte förrän 2012, säger de stora bensinbolagen.
MALMÖ. Den 17 mars tog riksdagen den nya drivmedelslagen som öppnar för införande av nya E10 med tio procent etanol i 95-oktanig bensin och dieseln B7 med sju procent biodiesel.
Den 1 maj börjar den nya lagen gälla – men de stora bensinbolagen tror det dröjer ett bra tag innan de nya bränslena finns på svenska bensinstationer.
SPI, Svenska petroleuminstitutet, ska ta fram ny standard.
Bensinbolagens depåer och mackarna måste ställas om.
Och inte minst vill man undvika reaktioner och protester mot framför allt E10 som det blivit i Tyskland och Finland, de enda europeiska länder som hittills ersatt 95 oktanig bensin med E10 enligt det europeiska bränsledirektivet.
– Först när vi känner oss trygga med vår kartläggning och har betryggande planer för en lansering är vi beredda att trycka på knappen. Mot den bakgrunden är jag inte säker på att vi talar om ett införande under 2011, säger Göran Lindblå, arbetande styrelseordförande på OKQ8.
Sydsvenskan ställde fyra frågor om E10 till de fyra stora oljebolagen, Statoil, OKQ8, Preem och St1, som tagit över Shell.
När införs E10 vid pump i Sverige?
Statoil, Tove Grönqvist, kommunikatör: Ny standard beräknas komma i höst. En introduktion av E10 kräver god planering av alla steg i logistikkedjan.
OKQ8, Göran Lindblå, ordförande: Jag är inte säker på att vi talar om ett införande under 2011. Vi har en arbetsgrupp med olika kompetenser som försöker bena ut möjligheter och risker för att vi ska få ett så bra beslutsunderlag som möjligt.
Preem, Thomas Ögren, presschef: Tror mer på 2012 än 2011.
St1, Jonas Sidenå, vd St1 Energy: Tidigast under hösten 2011, troligast våren 2012.
Ska dagens 95 oktan finnas kvar för de bilar som inte klarar E10?
Statoil: Alternativ bensinkvalitet, som innehåller max fem procent etanol som idag, kommer att finnas på merparten av våra stationer.
OKQ8: Om några månader vet vi mer.
Preem: Diskuteras. Kan variera över landet utifrån behov.
St1: Går inte att svara ja eller nej i dagsläget.
Kommer det att finnas listor eller annan information på mackarna om vilka bilar som klarar och inte klarar E10?
Statoil: Tydlig information kommer att gå ut till våra kunder och finnas på station i god tid innan vi genomför någon förändring.
OKQ8: Vi känner stor ödmjukhet inför utmaning och försöker se vad som gick snett vid lanseringarna i Tyskland och Finland.
Preem: De listorna bör nog komma från motorbranschen (Bil Sweden).
St1: Vi har inhämtat uppgifter från biltillverkarna via SPI och Bil Sweden. Denna info kommer att läggas ut på vår hemsida när det blir aktuellt med produktinförandet.
Hur gör ni med dieseln B7?
Statoil: Avvaktar ny standard och beskattning.
OKQ8: Om några månader vet vi mer.
Preem: Det finns fortfarande oklarheter om hur beskattningen blir. Vi avvaktar beslut från regeringen.
St1: Vi förbereder en introduktion. Tidplanen är inte fastställd, men troligt är efter sommaren.
Inget av bolagen kan säga vad priset på nya E10 och B7 blir i förhållande till dagens pris på 95 oktan och diesel, eftersom inköpspriserna på bensin, diesel och etanol skiftar.
Däremot anger man att förbrukningen stiger med någon procent, men samtidigt minskar koldioxidutsläppen eftersom etanol och biodiesel är förnybara bränslen. Vilket är avsikten med de nya bränslena.
På http://www.bilsweden.se" onclick="window.open(this.href);return false; finns en lista på vilka bilmodeller som går att köra på E10.
Nya bensinen och dieseln dröjer
Text: Lasse Holmström
Publicerad 30 mars 2011 13.06 Uppdaterad 30 mars 2011 13.20
Bil & Trafik.
Omdiskuterade E10 och B7 dröjer i Sverige.
– Det kommer tidigast i höst, men förmodligen inte förrän 2012, säger de stora bensinbolagen.
MALMÖ. Den 17 mars tog riksdagen den nya drivmedelslagen som öppnar för införande av nya E10 med tio procent etanol i 95-oktanig bensin och dieseln B7 med sju procent biodiesel.
Den 1 maj börjar den nya lagen gälla – men de stora bensinbolagen tror det dröjer ett bra tag innan de nya bränslena finns på svenska bensinstationer.
SPI, Svenska petroleuminstitutet, ska ta fram ny standard.
Bensinbolagens depåer och mackarna måste ställas om.
Och inte minst vill man undvika reaktioner och protester mot framför allt E10 som det blivit i Tyskland och Finland, de enda europeiska länder som hittills ersatt 95 oktanig bensin med E10 enligt det europeiska bränsledirektivet.
– Först när vi känner oss trygga med vår kartläggning och har betryggande planer för en lansering är vi beredda att trycka på knappen. Mot den bakgrunden är jag inte säker på att vi talar om ett införande under 2011, säger Göran Lindblå, arbetande styrelseordförande på OKQ8.
Sydsvenskan ställde fyra frågor om E10 till de fyra stora oljebolagen, Statoil, OKQ8, Preem och St1, som tagit över Shell.
När införs E10 vid pump i Sverige?
Statoil, Tove Grönqvist, kommunikatör: Ny standard beräknas komma i höst. En introduktion av E10 kräver god planering av alla steg i logistikkedjan.
OKQ8, Göran Lindblå, ordförande: Jag är inte säker på att vi talar om ett införande under 2011. Vi har en arbetsgrupp med olika kompetenser som försöker bena ut möjligheter och risker för att vi ska få ett så bra beslutsunderlag som möjligt.
Preem, Thomas Ögren, presschef: Tror mer på 2012 än 2011.
St1, Jonas Sidenå, vd St1 Energy: Tidigast under hösten 2011, troligast våren 2012.
Ska dagens 95 oktan finnas kvar för de bilar som inte klarar E10?
Statoil: Alternativ bensinkvalitet, som innehåller max fem procent etanol som idag, kommer att finnas på merparten av våra stationer.
OKQ8: Om några månader vet vi mer.
Preem: Diskuteras. Kan variera över landet utifrån behov.
St1: Går inte att svara ja eller nej i dagsläget.
Kommer det att finnas listor eller annan information på mackarna om vilka bilar som klarar och inte klarar E10?
Statoil: Tydlig information kommer att gå ut till våra kunder och finnas på station i god tid innan vi genomför någon förändring.
OKQ8: Vi känner stor ödmjukhet inför utmaning och försöker se vad som gick snett vid lanseringarna i Tyskland och Finland.
Preem: De listorna bör nog komma från motorbranschen (Bil Sweden).
St1: Vi har inhämtat uppgifter från biltillverkarna via SPI och Bil Sweden. Denna info kommer att läggas ut på vår hemsida när det blir aktuellt med produktinförandet.
Hur gör ni med dieseln B7?
Statoil: Avvaktar ny standard och beskattning.
OKQ8: Om några månader vet vi mer.
Preem: Det finns fortfarande oklarheter om hur beskattningen blir. Vi avvaktar beslut från regeringen.
St1: Vi förbereder en introduktion. Tidplanen är inte fastställd, men troligt är efter sommaren.
Inget av bolagen kan säga vad priset på nya E10 och B7 blir i förhållande till dagens pris på 95 oktan och diesel, eftersom inköpspriserna på bensin, diesel och etanol skiftar.
Däremot anger man att förbrukningen stiger med någon procent, men samtidigt minskar koldioxidutsläppen eftersom etanol och biodiesel är förnybara bränslen. Vilket är avsikten med de nya bränslena.
På http://www.bilsweden.se" onclick="window.open(this.href);return false; finns en lista på vilka bilmodeller som går att köra på E10.
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Det är det kaxiga och dryga sättet du lägger fram det på. Jag hann läsa ditt spydiga inlägg (som ganska snabbt raderades av moderator), riktat till mig, i Dagens scooterbild för några månader sedan. Den gången skulle jag kunna ha kontrat med ett inlägg som troligtvis hade fått dig att rodna upp över öronen, men jag lät bli.marre wrote:Hur kommer det sig att så fort jag presenterar lite fakta så kallas jag för dryg, först avfärdades det jag skrev och då letade jag upp fakta direkt från deras hemsidor. Inte så himla farligt tycker jag..
Ursäkta? Så lät det minsann inte när du ville ha en bild på Öresundsbron som jag har tagit. Du fick den av mig i bearbetad originalstorlek, men själv fick jag inte så mycket som ett tack. Så vem är det som är "sån" kan man undra?blizzy wrote:bry dej inte om det där,han e sån....
Jag ber er övriga om ursäkt för off-topic.
/ F.
Re: Bensin E10 och våra scootrar
det va precis det här jag menade,inga fler comments om det,tackWoodstock wrote:Det är det kaxiga och dryga sättet du lägger fram det på. Jag hann läsa ditt spydiga inlägg (som ganska snabbt raderades av moderator), riktat till mig, i Dagens scooterbild för några månader sedan. Den gången skulle jag kunna ha kontrat med ett inlägg som troligtvis hade fått dig att rodna upp över öronen, men jag lät bli.marre wrote:Hur kommer det sig att så fort jag presenterar lite fakta så kallas jag för dryg, först avfärdades det jag skrev och då letade jag upp fakta direkt från deras hemsidor. Inte så himla farligt tycker jag..
Ursäkta? Så lät det minsann inte när du ville ha en bild på Öresundsbron som jag har tagit. Du fick den av mig i bearbetad originalstorlek, men själv fick jag inte så mycket som ett tack. Så vem är det som är "sån" kan man undra?blizzy wrote:bry dej inte om det där,han e sån....
Jag ber er övriga om ursäkt för off-topic.
/ F.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Hur är det med etanolhalten i alkylatbensin? Kommer man att öka andelen etanol där med?
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Lite info om E10 till Piaggios 2-taktare från Vespas tyska hemsida;
Motorräder mit 2 Takt Motoren
Bei der Verwendung der E10 Kraftstoff bei 2Takt Motoren haben wir festgestellt dass Probleme bei der Vergasung auftreten könnten, deswegen raten wir die Nutzung des E10 Kraftstoff ab.
Grundsätzlich bestehen motorseitig bei den Fahrzeugen mit Einspritzanlage und elektronischer Zündung keinerlei Probleme bei einem Alkohol-Anteil bis ca. 10%, mit der Ausnahme, dass durch den geringeren Energiewert von Ethanol evtl. die Maximalleistung etwas sinkt. Probleme können jedoch durch die schmutzlösende Eigenschaft und dem Entfetten durch Alkohol entstehen. Das bedeutet, dass auf jeden Fall vor dem erstmaligen Betanken ein neuer Kraftstofffilter eingebaut und die Kraftstoffpumpe gereinigt werden sollte. Desweiteren ist nicht auszuschließen, dass Dichtungen an Tank, Vergaser (wo verbaut) und Motor, sowie die Kraftstoffleitung durch die Beimischung aushärten und brechen können. Bei Vergasermodellen besteht die Möglichkeit, dass die Membranen durch den Alkoholanteil aufquellen können. Ob jedoch die bei Ihrem Fahrzeug verwendeten Dichtungen und Leitungen durch den neuen Kraftstoff beschädigt werden, können wir aus Mangel an Erfahrung zu diesem Zeitpunkt leider nicht beantworten. Bis uns konkrete Ergebnisse über das Verhalten unserer Fahrzeuge mit dem neuen Kraftstoff vorliegen, empfehlen wir weiterhin dieVerwendung des Kraftstoffes mit maximal fünfprozentiger Beimischung (aktuell Super bleifrei 95, in Zukunft z. B. Super Plus 98). Eine entsprechende Stellungnahme zu diesem Thema werden wir demnächst veröffentlichen.
I korthet kan Piaggio i nuläget inte rekommendera E10 till deras 2-taktsmotorer, utan hänvisar till vanliga 95 oktan och för framtiden till 98 oktan.
Motorräder mit 2 Takt Motoren
Bei der Verwendung der E10 Kraftstoff bei 2Takt Motoren haben wir festgestellt dass Probleme bei der Vergasung auftreten könnten, deswegen raten wir die Nutzung des E10 Kraftstoff ab.
Grundsätzlich bestehen motorseitig bei den Fahrzeugen mit Einspritzanlage und elektronischer Zündung keinerlei Probleme bei einem Alkohol-Anteil bis ca. 10%, mit der Ausnahme, dass durch den geringeren Energiewert von Ethanol evtl. die Maximalleistung etwas sinkt. Probleme können jedoch durch die schmutzlösende Eigenschaft und dem Entfetten durch Alkohol entstehen. Das bedeutet, dass auf jeden Fall vor dem erstmaligen Betanken ein neuer Kraftstofffilter eingebaut und die Kraftstoffpumpe gereinigt werden sollte. Desweiteren ist nicht auszuschließen, dass Dichtungen an Tank, Vergaser (wo verbaut) und Motor, sowie die Kraftstoffleitung durch die Beimischung aushärten und brechen können. Bei Vergasermodellen besteht die Möglichkeit, dass die Membranen durch den Alkoholanteil aufquellen können. Ob jedoch die bei Ihrem Fahrzeug verwendeten Dichtungen und Leitungen durch den neuen Kraftstoff beschädigt werden, können wir aus Mangel an Erfahrung zu diesem Zeitpunkt leider nicht beantworten. Bis uns konkrete Ergebnisse über das Verhalten unserer Fahrzeuge mit dem neuen Kraftstoff vorliegen, empfehlen wir weiterhin dieVerwendung des Kraftstoffes mit maximal fünfprozentiger Beimischung (aktuell Super bleifrei 95, in Zukunft z. B. Super Plus 98). Eine entsprechende Stellungnahme zu diesem Thema werden wir demnächst veröffentlichen.
I korthet kan Piaggio i nuläget inte rekommendera E10 till deras 2-taktsmotorer, utan hänvisar till vanliga 95 oktan och för framtiden till 98 oktan.
_________________________
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
Vespa GTS 300 Super 2013
BMW R1200R 2012
-
- Nybörjare
- Posts: 20
- Joined: Tue 21 Jun 2011, 18:45
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Nedan information har jag hittat när jag sökt:
Statoil
Blyfri 95 innehåller <5% Etanol (hoppas priset går ner när de ökar till <10%)
Blyfri 98 innehåller inte Etanol (kör jag om jag kan)
Shell / St1
Blyfri 95 innehåller <5% Etanol (hoppas priset går ner när de ökar till <10%)
Blyfri 98 innehåller inte Etanol (enbart fåtal stora stationer)
V-power innehåller <5% Etanol (ingen info om alla kommer ökas till <10%)
Kör 98 då scootern ej drar lika mycket som med 95, så den ringa kostnadsökning spar jag in på den lägre förbrukningen. Samt scootern går inte lika bludrigt när den är kall.
Statoil
Blyfri 95 innehåller <5% Etanol (hoppas priset går ner när de ökar till <10%)
Blyfri 98 innehåller inte Etanol (kör jag om jag kan)
Shell / St1
Blyfri 95 innehåller <5% Etanol (hoppas priset går ner när de ökar till <10%)
Blyfri 98 innehåller inte Etanol (enbart fåtal stora stationer)
V-power innehåller <5% Etanol (ingen info om alla kommer ökas till <10%)
Kör 98 då scootern ej drar lika mycket som med 95, så den ringa kostnadsökning spar jag in på den lägre förbrukningen. Samt scootern går inte lika bludrigt när den är kall.
-
- Nybörjare
- Posts: 20
- Joined: Tue 21 Jun 2011, 18:45
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Nedan hittar du informationen jag fann.
http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open
In Sweden, Shell V-Power was previously 99 RON, but is now been re-branded under the new owner St1 from June 2011 to "Shell V-Power E5" making it 98 RON with a mix of 5% ethanol
// Micke
http://www.st1.se/st1/main.nsf/pages/V_Power?open
In Sweden, Shell V-Power was previously 99 RON, but is now been re-branded under the new owner St1 from June 2011 to "Shell V-Power E5" making it 98 RON with a mix of 5% ethanol
// Micke
Re: Bensin E10 och våra scootrar
Aha... 
Leif

Leif