Hur är det egentligen - när man gör en plug chop (vad den svenska termen är har jag ingen aning om) är det då bäst att köra med ett nytt stift eller ett som fått gå lite?
Har hittat lite olika uppgifter på nätet nämligen. Enligt vissa sidor bör man ha ett nytt eftersom det då är ofärgat innan man testar och därför lättare att läsa, men enligt andra är nya missvisande eftersom de inte tar åt sig färgen ordentligt förrän de fått gå ett tag.
Orsaken till att jag frågar är att jag håller på och laborerar med bestyckningen till min nyligen snälltrimmande Lambretta (casa 186-kit, Varitotronic, Casa Ancilloti-blås och originalfuggen). Har inte vågat mig ut på någon längre provtur ännu, eftersom jag inte känner mig riktigt klar med bestyckningen, men har kört en del kortare turer i stan och hela tiden hållit koll på stiftet som sedan senaste ombestyckningen (innan vilken den tenderade att fyrtakta) varit fint chokladbrunt.
Idag satte jag i ett nytt stift och drog ut för att göra en ordentlig plug chop, men enligt vad den gav så går den rejält för magert.
Så vad säger er erfarenhet? Kan dagens resultat bero på att stiftet var nytt och jag bör göra om det när jag kört ett par mil med det eller skall jag lita på dagens test och gå upp i storlek?
Plug chop - med nytt stift eller ej?
Plug chop - med nytt stift eller ej?
Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Re: Plug chop - med nytt stift eller ej?
Hur gick det sedan?
Re: Plug chop - med nytt stift eller ej?
Hmmm - testade fram och tillbaka med både större och mindre storlekat under ganska lång tid så kommer knappt ihåg i vilket stadium jag var när jag skrev första inlägget i den här tråden förra sommaren. Kommer inte heller ihåg på rak arm vilken storlek jag landade på i huvudmunstycke, men TROR det blev 118.
Nu går den hur som helst fint och sedan har förra sommaren har den varit med på ett helt gäng längre turer då jag pressat den relativt hårt så gott som problemfritt (eller i alla fall så gott som fritt från förgasarrelaterade problem
). Har fortfarande en tendens att bluddralite på visst gaspådrag, men får man väl leva med. Är ju nästan omöjligt att få klockren kalibrering genom hela registret på originalförgasare med fasta munstycken.
Vad gäller huruvida en plug chop görs bäst med nytt eller inkört stift har jag inte blivit så mycket klokare dock. Det verkar finnas lika många åsikter om det som det finns folk som kör trimmade scootrar.
Nu går den hur som helst fint och sedan har förra sommaren har den varit med på ett helt gäng längre turer då jag pressat den relativt hårt så gott som problemfritt (eller i alla fall så gott som fritt från förgasarrelaterade problem

Vad gäller huruvida en plug chop görs bäst med nytt eller inkört stift har jag inte blivit så mycket klokare dock. Det verkar finnas lika många åsikter om det som det finns folk som kör trimmade scootrar.

Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)