Vespa 150 Skogsvrak!

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Hedge »

Och är dessutom en fyrtaktare...
KimT wrote:Verkar som att den kommer ifrån en gräsklippare
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by marre »

Frän sidventilare :) men inte på en vespa :|
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Ola Lång »

Kasta inte bort din fina gräsklipparmotor! Det sitter ducatitändning på den och om man vill kan man konvertera
över det på lämplig vespa för racing eller så senare. Ett MYCKET lätt å bra svänghjul är det dessutom (välbalanserat utan plastfläkt).
Motorn är en licensbyggd variant av tecumseh som är amerikanska 4taktare av äldre modell ( sidventil) . Dom är väl snäppet sämre än birger strutton......
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Haha, jag som hatar fyrtakt. Men lägger väl den på bra att ha-högen så länge. Tack för svar! :)
johansjogren
Entusiast
Entusiast
Posts: 229
Joined: Thu 08 Jan 2009, 12:58
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by johansjogren »

http://www.tradera.com/Vespa-motor-150c ... _135422772" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske kan vara nåt? Borde väl gå att komplettera skulle jag tro..
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Johnny Sthlm »

Hatar fyrtakt?
Jag hoppas du vet hur din motor fungerar i bubblan?

Eftersom du ändå inte har några visioner med vespan. Konvertera din "geting" till nåt kul så som Patrik gjort, sätt i nån herrejösses maskin eller din stratton kopia, du kan ju få ett kul bygge, skit i att den inte går att besiktiga, du bor ju ändå på en landsväg.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
patrikh
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Tue 07 Dec 2010, 15:11

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by patrikh »

Kanske motor från en modern scooter? Blir ju kanske inte helt korrekt med det patinerade stuket, men det borde gå att maskera och "åldra" delarna så att det smälter in mer.

Få tag på en krockad sån här eller något liknande?: http://www.blocket.se/malmo/Gilera_Runn ... w=3&last=1" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Okej, jag var lite otydlig. När jag skriver att jag hatar fyrtakt syftar jag på mopeder och sådant skoj :) En luftkyld fyrcylindrig fyrtaktsstånka signerat VW är alltid mysigt :)

Jodå jag vet hur både två och fyrtakt fungerar :) Hade bara ingen aning om vad det var för motor jag hade fått. Men herrejössesmotor? Går det att slänga på en Sachs på en Vespasving? Det vore mycket intressant då en kompis är hejare på Sachsmotorer.

patrikh: Det är ett alternativ, men ljudet är ju halva upplevelsen i maskinerna jag brukar. Och ljudet från en "plastmopedsmotor" är väl ungefär lika upphetsande som en enögd Renault Megane är...
Det ska höras att det är något fränt som kommer åkande :)

johansjogren: Ja varför inte, ska bevaka och kika :)
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 81
Joined: Wed 30 Sep 2009, 23:49
Location: Stockholm, Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Johnny Sthlm »

[quote="Michos Miche"]Okej, jag var lite otydlig. När jag skriver att jag hatar fyrtakt syftar jag på mopeder och sådant skoj :) En luftkyld fyrcylindrig fyrtaktsstånka signerat VW är alltid mysigt :)

Jodå jag vet hur både två och fyrtakt fungerar :) Hade bara ingen aning om vad det var för motor jag hade fått. Men herrejössesmotor? Går det att slänga på en Sachs på en Vespasving? Det vore mycket intressant då en kompis är hejare på Sachsmotorer.

patrikh: Det är ett alternativ, men ljudet är ju halva upplevelsen i maskinerna jag brukar. Och ljudet från en "plastmopedsmotor" är väl ungefär lika upphetsande som en enögd Renault Megane är...
Det ska höras att det är något fränt som kommer åkande :)

Du kan inte slänga på något på en vespasving då svingen är integrerad i motorblocket.
Men du kan bygga en egen sving, som du sen sätter en motor på din hemmabyggda sving då finns det ju massa alternativ.
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Aha det är så det är! Gav ju bort svingen jag hade rätt fort så jag hade faktiskt ingen aning om hur det såg ut. Blir att åka förbi stans scooterfreak någon dag för att smida planer. Det mesta går ju att fixa :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by fritte »

att pilla in en annan motor i ett Vespachassi är en väg kantad av motgångar... Vespans sidomonterade motor med bakhjulet monterat direkt på drivaxeln, motorblocket o baksving kombinerat, passar bra i Vespachassit men det är den rätt ensam om... :mrgreen:
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Eller så väntar jag bara tills jag får tag i ett komplett paket att smälla ihop :) Eftersom jag ofta är ute och letar gamla grejer så är min förhoppning att jag ska springa över en 80-talare som jag kan få till ett bra price. Sen ska det bara vara att smälla över det som behövs :)
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Image

En donator har hittats! 80-talare som skall bärgas kommande vecka. Någon som spontant kan se vad det är för modell? Var mörkt när jag kikade, och detta blev den enda bilden. Fler bilder kommer om jag hinner kika på den imorrn efter jobbet. Kanske tar med mig den hem om ägaren är hemma och om Octavians skuff sväljer den :) Annars får folkapickisen rycka ut!

More to come!
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 57
Joined: Fri 05 Jan 2007, 20:19
Location: Sweden

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by benke »

Michos Miche wrote:Image

En donator har hittats! 80-talare som skall bärgas kommande vecka. Någon som spontant kan se vad det är för modell? Var mörkt när jag kikade, och detta blev den enda bilden. Fler bilder kommer om jag hinner kika på den imorrn efter jobbet. Kanske tar med mig den hem om ägaren är hemma och om Octavians skuff sväljer den :) Annars får folkapickisen rycka ut!

More to come!
Det där är sannolikt en 125:a smallframe automat, kan vara en 50 kubikare också. Det lär vara rätt svårt att hitta delar till automaten. Du borde nog satsa på ett largeframe 125:a eller 200 cc eller varför inte 150 cc, det kommer att passa betydligt bättre.

Benke
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Aha! Aja, bygger väl något kul av den annars så den får följa med hem ändå. Blir nog kul! :)
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Image

Idag var jag och köpte Vespan. Det är en 50 cc från 1992. Rätt komplett, saknar bakstötdämpare och lite småsaker.
Jag tar den som ett litet experiment. Tanken med den nu när det var en 50 cc är väl att få fart på den och åka på den som moped.
Blir väl att piffa till den så den ser lite roligare ut. En enkel tretonslackering bestående av Italiens flagga kanske tillkommer.

Ska hämtas imorgon när jag tar pickupen till jobbet. Har ju inte gett så mycket för den, så den kan nog vändas till vinst om jag skulle vilja sälja den som fullt fungerande sen. :)

Image

Image

Råttan får vänta vidare ett tag. Det löser sig! :)
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by vespaco »

Fixa i så fall motorn först på automaten innan du fixar resten. Vissa delar lär skall vara helt hopplösa att få och du blir nog inte glad om du fixat ramen tipptopp men inte får motorn i skick. Och då har du två ramar utan motor. Kanske dags att fundera på vad du vill ha i Touringen? Blir du alltför petig så står den nog ännu ganska länge utan någonting. Och det blir inte bättre av att skaffa flera icke/dåligt fungerande Vespor. Det brukar bara bli dyrare i längden.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by victor »

Det enda vettiga att göra med skogsvraket är att slänga i en PX-motor, antingen en trimmad 125a eller en 200 direkt. Prestandamässigt är de jämlika.

Dock kommer du att bli tvungen att hosta upp ca 5000 kr i vilket fall som helst, möjligen mer för en trimmad 125a.

Som jag ser det finns det inga alternativ. Du kan ju leta rätt på en billig gammal touringmotor men det blir varken kul eller tillförligtligt.

End of story.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by vespaco »

victor wrote:Du kan ju leta rätt på en billig gammal touringmotor men det blir varken kul eller tillförligtligt.
Tack för det. Våra mest pålitliga GL motorer är en VGLB och VLA, touringar som ni kallar dem. Som vi åkt ner (från Helsingfors/Stockholm) till Skåne med redan två gånger. Det enda problemet som uppstod under resan, var ett gammalt tändstift som började ta slut, annars var det bara att tuta och köra. Men det är klart, skall man vara framme inom några timmar med en medelhastighet på över 100 km/h så är en touringmotor inte nummer ett. Men då är det enda roliga att stirra på vägen (oftast tråkiga stora vägar) utan att hinna se omgivningen... Men var och en har roligt på sitt sätt.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by victor »

vespaco wrote:
victor wrote:Du kan ju leta rätt på en billig gammal touringmotor men det blir varken kul eller tillförligtligt.
Tack för det. Våra mest pålitliga GL motorer är en VGLB och VLA, touringar som ni kallar dem. Som vi åkt ner (från Helsingfors/Stockholm) till Skåne med redan två gånger. Det enda problemet som uppstod under resan, var ett gammalt tändstift som började ta slut, annars var det bara att tuta och köra. Men det är klart, skall man vara framme inom några timmar med en medelhastighet på över 100 km/h så är en touringmotor inte nummer ett. Men då är det enda roliga att stirra på vägen (oftast tråkiga stora vägar) utan att hinna se omgivningen... Men var och en har roligt på sitt sätt.
Jo det är klart, det går ju att få en SS motor någorlunda tillförlitlig också med lite god vilja och omvårdnad.

Men hittar du en touringmotor till salu är den till salu för att någon tröttnat på den, huttat den och slängt in en PX-motor istället.

Då kan man misstänka att det fanns en anledning till att motorn åkte ur i första hand, och den var nog inte dess absoluta tillförlitlighet.

Vidare kan den mycket väl vara orenoverad sedan 1958, något som säkerligen inte spelar tillförlitligheten i mun heller.

Vad gäller kul har jag aldrig så kul som när jag kör stadskörning eller ringvägar kring städer. Dock skulle jag aldrig roa mig om jag hade moppe-prestanda oavsett hur pittoreska skogsvägarna än vara månde, men var och går ju loss på olika saker ;)
Captain Slow
Lärling
Lärling
Posts: 282
Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
Location: Stenungsund

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Captain Slow »

Frågan är väl bara när man ser skicket på denna hoj, är hur fort man vågar köra med den :)

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by vespaco »

victor wrote:Men hittar du en touringmotor till salu är den till salu för att någon tröttnat på den, huttat den och slängt in en PX-motor istället.

Då kan man misstänka att det fanns en anledning till att motorn åkte ur i första hand, och den var nog inte dess absoluta tillförlitlighet.
Jag skulle misstänka att det berättar en hel del om säljaren. Ett alternativ är att han/hon är en klåpare/okunnig som inte lyckades och puttade/lät putta i en maskin som fungerade (då). "Dieseln jag använde var prima, men den ville inte"/"Motorn är orörd och har kört över 2000 mil och nu är den konstigt slö"/"Tog bort cylinderkåpan, motorn skar och nu går den dåligt fast jag böt oljan i växellådan". Annat säljaralternativ: en som tror livet är för att fort komma fram. Det har man Ducatis till. :wink:

Båda våra Touringar var typ "motorn orörd". Efter ordentlig motorrenovering så är problemen borta.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by victor »

vespaco wrote: Båda våra Touringar var typ "motorn orörd". Efter ordentlig motorrenovering så är problemen borta.
Må vara hänt, men jag skulle ändå aldrig rekommendera någon (speciellt inte någon som helt saknar Vespa-erfarenhet) att köpa en över femtio år gammal motor med så gott som obefintliga trimningsmöjligheter när det går att köpa driftsäkra, nya motorer med elektronisk tändning, 12V elsystem, separat oljesmörjning för den som så önskar och med i praktiken obegränsade reservdelstillgångar för en oöverskådlig framtid och moderna trimkit som nästan är bolt-on...
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by victor »

@Vespaco: ta det inte personligt, jag säger inte att era restaurerade motorer i era touringar inte skulle fungera - enbart att jag utifrån min körstil och värderingar inte kan rekommendera en nybliven Vespaägare en touringmotor som utbytesmotor.

D v s touringmotorn är inte på något sätt dålig men en modern PX-motor är så pass mycket bättre och erbjuder så pass många mer möjligheter att jag inte finner någon anledning till att rekommendera något annat :)
User avatar
Michos Miche
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 65
Joined: Tue 12 Apr 2011, 18:22
Location: Hedemora, Södra Dalarna

Re: Vespa 150 Skogsvrak!

Post by Michos Miche »

Eftersom jag är jag, betyder det att jag inte brukar ha några större svårigheter att fixa fram grejer. Jag har en massa olika projekt i luften, och det här får väl ligga lite på is tills grejerna väl kommer.

Ni som fortfarande tvivlar på detta projekt, kolla in det här projektet som en annan snubbe har: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=82" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply