jaha då var det kanske dags för motorrenovering ändå..

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Snider
Entusiast
Entusiast

Re: jaha då var det kanske dags för motorrenovering ändå..

Post by Snider »

Captain Slow wrote:En tanke som kanske inte alls är möjlig, men jag såg tidigare i din tråd att du haft problem med nocken för brytaren. Jag vet inte riktigt hur den sitter men om den skulle kunna ha flyttat sig så skulle nog tändningen kunna bli lite lattjo. Som sagt bara ett långskott.

/ Tomas
Man kan inte göra mål om man inte skjuter !

Men i det här fallet tror jag inte det är problemet... nocken har ju sitt spår för kilen och sitter rakt över spåret i vevaxeln...
Vespa Rally 180 1971
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Tänkte att den satt med en kil. Som det stod så var den tydligen svår att få tag i och att du skulle fila till en själv.
Så det var därför tanken var att den kanske blev för låg och nocken kunde vrida sig lite.

Det är bara att klura vidare. Jag skjuter igen om jag får en annan ljus idé.
Lycka till och håll oss uppdaterade.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Uppdateringen är att det egentligen inte har hänt någonting... har inte haft så mycket tid och den lilla tid jag har spenderat med vespan har inte givit mig någon gnista...
Har som sagt provat ny tändspole med det hjälpte inte... Ska man behöva ge sig på en ny kondensator igen?

Det är säkert något litet skitfel någonstans...

En tanke bara. Säg nu att tändinställningen inte är bra, då borde jag väl ändå kunna få gnista på stiftet? Bara det att den kommer vid fel tillfälle?
Tänker jag rätt där?

Tänk så trevligt det vore att få grej på det här till semestern om en vecka...
Vespa Rally 180 1971
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Ibland händer saker som inte borde hända :D
Kan det vara så att din "dödar" knapp bråkar med dej?
Kan var så att kabeln är skadad och jordar någonstans på vägen till styret.
Prova att lägga loss den i kopplingspunkten vid motorn.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Vespalun wrote:Ibland händer saker som inte borde hända :D
Kan det vara så att din "dödar" knapp bråkar med dej?
Kan var så att kabeln är skadad och jordar någonstans på vägen till styret.
Prova att lägga loss den i kopplingspunkten vid motorn.

Tack för tipset!
Inte fel att prova... eftersom el är en av många saker jag inte är bra på... skulle du möjligen kunna vara lite mer specifik?

Är det i kopplingsdosan ovanpå motorn du menar att jag ska skruva loss en kabel? ...och vilken färg bör den ha tro?
Som jag förstår det har jag originalfärgerna på alla kablar...
Vespa Rally 180 1971
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Snider wrote:Är det i kopplingsdosan ovanpå motorn du menar att jag ska skruva loss en kabel? ...och vilken färg bör den ha tro?
Du kan koppla loss alla kablar som går vidare till ramen. De är bara lyse, tuta och dödare, vespan fungerar utmärkt utan att dom är kopplade. Om du tar bort dom så har du direkt uteslutit fel som ligger utanför elsystemet i motorn.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

anders2011 wrote:
Snider wrote:Är det i kopplingsdosan ovanpå motorn du menar att jag ska skruva loss en kabel? ...och vilken färg bör den ha tro?
Du kan koppla loss alla kablar som går vidare till ramen. De är bara lyse, tuta och dödare, vespan fungerar utmärkt utan att dom är kopplade. Om du tar bort dom så har du direkt uteslutit fel som ligger utanför elsystemet i motorn.

//Anders
Tackar för tipset...
Provade att koppla loss kablarna enligt ovan. Får bara en liten svag gnista vid varannan / var tredje kick ungefär... (alltså troligtvis ingen skillnad)
mysteriet tätnar....
Vespa Rally 180 1971
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Snider wrote:En tanke bara. Säg nu att tändinställningen inte är bra, då borde jag väl ändå kunna få gnista på stiftet? Bara det att den kommer vid fel tillfälle?
Helt rätt. Tändinställningen påverkar inte gnistans styrka utan hur motorn går när du väl fått igång den.

Om du har dålig gnista så är steg 1 att kolla brytarspetsarna och kondensatorn. Kolla också att inte någon kabel har trasig isolering, det kan leda till att kabeln jordar och släcker gnistan.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

anders2011 wrote:
Snider wrote:En tanke bara. Säg nu att tändinställningen inte är bra, då borde jag väl ändå kunna få gnista på stiftet? Bara det att den kommer vid fel tillfälle?
Helt rätt. Tändinställningen påverkar inte gnistans styrka utan hur motorn går när du väl fått igång den.
Stämmer inte helt, då svänghjulsmagneterna passerar tändspolen finns ett läge där effekten är högst, där är tändningsögonblicket placerat.
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Nytt år, nya problem, nya möjligheter....

Jag har trubbel med elen, får ingen ordning på bakljus/bromsljus... helt enkelt gul/blå kabel.
Men först och främst, om jag mäter kablarna som kommer från "ljusspolen" (heter det så) alltså de som kommer direkt upp i kopplingsdosan från motorn som ska betjäna denna belysning, bör det då inte visa stabil 6v på min gamla rally? Multimetern fladdarar mellan 0 och 18V. Mäter jag som en klåpare, så ska det väl inte vara?

Sen tror jag mig även ha lite knas med jordfel eller nått på andra sidan kopplingsdosan så att säga... men det blir upp till mig själv att reda ut antar jag...
Vespa Rally 180 1971
Post Reply