Captain Slow wrote:En tanke som kanske inte alls är möjlig, men jag såg tidigare i din tråd att du haft problem med nocken för brytaren. Jag vet inte riktigt hur den sitter men om den skulle kunna ha flyttat sig så skulle nog tändningen kunna bli lite lattjo. Som sagt bara ett långskott.
/ Tomas
Man kan inte göra mål om man inte skjuter !
Men i det här fallet tror jag inte det är problemet... nocken har ju sitt spår för kilen och sitter rakt över spåret i vevaxeln...
Tänkte att den satt med en kil. Som det stod så var den tydligen svår att få tag i och att du skulle fila till en själv.
Så det var därför tanken var att den kanske blev för låg och nocken kunde vrida sig lite.
Det är bara att klura vidare. Jag skjuter igen om jag får en annan ljus idé.
Lycka till och håll oss uppdaterade.
Uppdateringen är att det egentligen inte har hänt någonting... har inte haft så mycket tid och den lilla tid jag har spenderat med vespan har inte givit mig någon gnista...
Har som sagt provat ny tändspole med det hjälpte inte... Ska man behöva ge sig på en ny kondensator igen?
Det är säkert något litet skitfel någonstans...
En tanke bara. Säg nu att tändinställningen inte är bra, då borde jag väl ändå kunna få gnista på stiftet? Bara det att den kommer vid fel tillfälle?
Tänker jag rätt där?
Tänk så trevligt det vore att få grej på det här till semestern om en vecka...
Ibland händer saker som inte borde hända
Kan det vara så att din "dödar" knapp bråkar med dej?
Kan var så att kabeln är skadad och jordar någonstans på vägen till styret.
Prova att lägga loss den i kopplingspunkten vid motorn.
Vespalun wrote:Ibland händer saker som inte borde hända
Kan det vara så att din "dödar" knapp bråkar med dej?
Kan var så att kabeln är skadad och jordar någonstans på vägen till styret.
Prova att lägga loss den i kopplingspunkten vid motorn.
Tack för tipset!
Inte fel att prova... eftersom el är en av många saker jag inte är bra på... skulle du möjligen kunna vara lite mer specifik?
Är det i kopplingsdosan ovanpå motorn du menar att jag ska skruva loss en kabel? ...och vilken färg bör den ha tro?
Som jag förstår det har jag originalfärgerna på alla kablar...
Snider wrote:Är det i kopplingsdosan ovanpå motorn du menar att jag ska skruva loss en kabel? ...och vilken färg bör den ha tro?
Som jag förstår det har jag originalfärgerna på alla kablar...
Du kan koppla loss alla kablar som går vidare till ramen. De är bara lyse, tuta och dödare, vespan fungerar utmärkt utan att dom är kopplade. Om du tar bort dom så har du direkt uteslutit fel som ligger utanför elsystemet i motorn.
Snider wrote:Är det i kopplingsdosan ovanpå motorn du menar att jag ska skruva loss en kabel? ...och vilken färg bör den ha tro?
Som jag förstår det har jag originalfärgerna på alla kablar...
Du kan koppla loss alla kablar som går vidare till ramen. De är bara lyse, tuta och dödare, vespan fungerar utmärkt utan att dom är kopplade. Om du tar bort dom så har du direkt uteslutit fel som ligger utanför elsystemet i motorn.
//Anders
Tackar för tipset...
Provade att koppla loss kablarna enligt ovan. Får bara en liten svag gnista vid varannan / var tredje kick ungefär... (alltså troligtvis ingen skillnad)
mysteriet tätnar....
Snider wrote:En tanke bara. Säg nu att tändinställningen inte är bra, då borde jag väl ändå kunna få gnista på stiftet? Bara det att den kommer vid fel tillfälle?
Helt rätt. Tändinställningen påverkar inte gnistans styrka utan hur motorn går när du väl fått igång den.
Om du har dålig gnista så är steg 1 att kolla brytarspetsarna och kondensatorn. Kolla också att inte någon kabel har trasig isolering, det kan leda till att kabeln jordar och släcker gnistan.
Snider wrote:En tanke bara. Säg nu att tändinställningen inte är bra, då borde jag väl ändå kunna få gnista på stiftet? Bara det att den kommer vid fel tillfälle?
Helt rätt. Tändinställningen påverkar inte gnistans styrka utan hur motorn går när du väl fått igång den.
Stämmer inte helt, då svänghjulsmagneterna passerar tändspolen finns ett läge där effekten är högst, där är tändningsögonblicket placerat.
Jag har trubbel med elen, får ingen ordning på bakljus/bromsljus... helt enkelt gul/blå kabel.
Men först och främst, om jag mäter kablarna som kommer från "ljusspolen" (heter det så) alltså de som kommer direkt upp i kopplingsdosan från motorn som ska betjäna denna belysning, bör det då inte visa stabil 6v på min gamla rally? Multimetern fladdarar mellan 0 och 18V. Mäter jag som en klåpare, så ska det väl inte vara?
Sen tror jag mig även ha lite knas med jordfel eller nått på andra sidan kopplingsdosan så att säga... men det blir upp till mig själv att reda ut antar jag...