Hastighetsmätarproblem PX 200 -02

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fly72
Drömmare
Drömmare

Hastighetsmätarproblem PX 200 -02

Post by Fly72 »

Hej

Jag skulle bli uppriktigt tacksam om någon kunde tipsa mig om hur jag ska få ordning på hastighetsmätaren på min pärla. Jag har kontrollbesiktning den 15 juli och det börjar närma sig.

Problemet är följande. I min iver att smörja upp och göra i ordning råkade jag ta loss hastighetsmätarvajern från själva mätarhuset, d v s den vita plastgrejen med hakar togs loss från mätaren. Efter det att jag har satt tillbaka allt så funkar det bara ett tag. När jag sedan åter tar loss allt för att se vad som är fel så har vajern åkt ner i höljet och jag måste pilla upp den.

Vajern är inkopplad i framhjulet. Den snurrar när man vrider på hjulet. (Om jag inte drar upp den för långt, då snurrar den inte men det är bara att putta tillbaka den ner så driver hjulet igen). Jag funderar på om det är den lilla plastprylen - typ någon form av distans - som sitter runt vajern i höljet som strular på något sätt. Jag antar att dess funktion är att hålla vajern uppe och inte låta den åka ner i höljet.

När jag sätter på plasthöljet och hastighetsmätare ovanpå styret m.m. så trycker jag helt enkelt fast det ovanpå samtidigt som jag snurrar på hjulet. Sedan funkar allt i några hundra meter. Därefter är mätaren åter "död".

Tips mottages mycket tacksamt.

/Fly
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Hastighetsmätarproblem PX 200 -02

Post by Hedge »

Helt korrekt. Plastgrunkan ska förhindra att vajern glider ur mätaren. Den blir dock sliten med tiden, och då händer det som du beskriver.

Enklast är nog att byta hela vajern, om inte det går är ett tips att lossa vajern nere vid hjulet och låta någon stoppa vajern från att glida ner vid monteringen.
Fly72 wrote:Hej

Jag skulle bli uppriktigt tacksam om någon kunde tipsa mig om hur jag ska få ordning på hastighetsmätaren på min pärla. Jag har kontrollbesiktning den 15 juli och det börjar närma sig.

Problemet är följande. I min iver att smörja upp och göra i ordning råkade jag ta loss hastighetsmätarvajern från själva mätarhuset, d v s den vita plastgrejen med hakar togs loss från mätaren. Efter det att jag har satt tillbaka allt så funkar det bara ett tag. När jag sedan åter tar loss allt för att se vad som är fel så har vajern åkt ner i höljet och jag måste pilla upp den.

Vajern är inkopplad i framhjulet. Den snurrar när man vrider på hjulet. (Om jag inte drar upp den för långt, då snurrar den inte men det är bara att putta tillbaka den ner så driver hjulet igen). Jag funderar på om det är den lilla plastprylen - typ någon form av distans - som sitter runt vajern i höljet som strular på något sätt. Jag antar att dess funktion är att hålla vajern uppe och inte låta den åka ner i höljet.

När jag sätter på plasthöljet och hastighetsmätare ovanpå styret m.m. så trycker jag helt enkelt fast det ovanpå samtidigt som jag snurrar på hjulet. Sedan funkar allt i några hundra meter. Därefter är mätaren åter "död".

Tips mottages mycket tacksamt.

/Fly
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Fly72
Drömmare
Drömmare

Re: Hastighetsmätarproblem PX 200 -02

Post by Fly72 »

Tackar!! Jag har beställt en ny vajer men tyvärr lite sent. Semester kom i vägen. Besiktningen är på fredag. Jag köpte expresslim och duttade i lim plastgrunkan, lade i vajern, pressade och lät därefter härda i 24 h. I kväll satte jag ihop allt och tog en tur. Det verkar funka! Jag hoppas att det håller till besiktningen.

Tack för hjälpen!
Post Reply