Vill ine ta varv/orkes lös

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Vill ine ta varv/orkes lös

Post by Il Bastardino »

Har stoppat i en ny motor för ca. en månad sen och den har gått kanon sen dess. När jag skulle starta den idag hade jag dock glömt stänga av soppakranen. Körde en rullstart och den går i gång men det sprutar bensin ur avgasröret. Den går sedan fint å tomgång men när jag lägger i en växel och ska köra iväg orkar den inte varva och dör nästan, lägger i friläge och den varvar åter.

Som sagt den har fin tomgång och svarar på gaspådrag som den ska så länge man har neutralväxel, man kan köra lite på ettan och tvåan men den saknar ork och vill inte ta varv. Vad kan ge dessa symptom. Vill gärna tro att de är kopplat till den glömda soppakranen då den gick fint senast i onsdags då jag körde den. Kan en överfylld förgasare ha rör upp smuts från koppen och satt igen huvdmunstycket så att den får för lite bensin.
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Re: Vill ine ta varv/orkes lös

Post by Johnny L »

Il Bastardino wrote:Har stoppat i en ny motor för ca. en månad sen och den har gått kanon sen dess. När jag skulle starta den idag hade jag dock glömt stänga av soppakranen. Körde en rullstart och den går i gång men det sprutar bensin ur avgasröret. Den går sedan fint å tomgång men när jag lägger i en växel och ska köra iväg orkar den inte varva och dör nästan, lägger i friläge och den varvar åter.

Som sagt den har fin tomgång och svarar på gaspådrag som den ska så länge man har neutralväxel, man kan köra lite på ettan och tvåan men den saknar ork och vill inte ta varv. Vad kan ge dessa symptom. Vill gärna tro att de är kopplat till den glömda soppakranen då den gick fint senast i onsdags då jag körde den. Kan en överfylld förgasare ha rör upp smuts från koppen och satt igen huvdmunstycket så att den får för lite bensin.
Du tror rätt i att det är relaterat till den glömda kranen.
Vevhuset har fyllts med bensin och vid startförsöket pajade antagligen en packbox.
Se denna tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... ta+packbox" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Johnny L wrote: Se denna tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... ta+packbox" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast nu ser jag att packbox inte alls visade sig vara felet i tråden jag länkade ovan. Bara nämndes som en trolig förklaring.
Nåja, du hittar säkert nån matnyttig info när du nu söker själv på forumet

Lycka till!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Hej, tack för tipset, är det inte packboxarna så kan det ju vara så att det är samma sak som hänt mig d.v.s att svänghjulet släppte.

Hade dock turen att få en liten pratstund med en av killarna från vespaservice senare på lördagskvällen, och han menade att om det var packboxarna så skulle den gå bättre med choke. I mitt fall dog motorn direkt när jag drog ut choken. Så jag håller tummarna för att det är något annat. Har inte hunnit kolla den något mer men har samlat på mig följande tänkbara orsaker för vad som kan ha gått snett av att bensin pressats ut ur ett överfullt vevhus/cylinder.

1. Topplocket har släppt.
2. Packboxarna.
3. Kolvringarna.
4. Svänghjulet har flyttat sig.

För alternativ ett borde väl gälla samma som för packboxarna, d.v.s att den skulle gå bättre med choke. För altenativ 1 och 2 borde väl tomgången också ha tendenser att rusa. Det känns också som att det skall till en del kraft för att alla dessa saker ska inträffa, förutom möjligen packboxarna då. Innan jag rullstartade kickade jag ett par gånger utan att det var trögare än vanligt jag upplevde inte heller att det var något stopp eller liknande vid rullstarten som beskrivet i den andra tråden, utan upptäckte först efter att den gått igång att jag lämnat ett långt spår av bensin efter mig.

Undrar om en annan tänkbar orsak kan vara att det ligger kvar bensin i ljuddämparen och att den därmed är delvis tilltäppt eller om något liknande kan ha hänt i förgasaren och att bensinen där blockerar lufttillförseln. Tycker att känslan var att den fick för lite luft.
Il Bastardino
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Il Bastardino »

Då var de fixat, det var svänghjulet som flyttat sig.
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Il Bastardino wrote:Då var de fixat, det var svänghjulet som flyttat sig.
Skönt när det är enkelt.
Grattis! :)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply