Taskig Acceleration, slirande belt, flata rullvikter???

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Taskig Acceleration, slirande belt, flata rullvikter???

Post by vägkung »

Hej på er!

Jag har märkt de senaste dagarna att min GTS 300ie 2009 tappat i acceleration, förut fanns det ett visst "råmande härligt ljud" vid acceleration, och den kunde dra iväg bra, men nu är det segare :cry: .
Det känns inte som att jag tappat i toppfart.
Den har gått 250 mil, och jag har inte ställt ventilerna (som jag borde ha gjort enligt serviceprotokollet :oops: ).

Jag vill bara kolla med er vad ni tror att det beror på, vi börjar med remmen!
Om det nu är remmen som slirar (utsliten), borde inte motorns varv vara samma som tidigare, men den kan då inte dra iväg som förut?
Flata ytor på vikterna, hur påverkar det?
Ventilinställning (som jag ska göra), hur påverkar det?

Och när vi ändå är inne på det här med ventilerna, jag har läst på modenvespa.com att någon rekommenderade att man sänker bakänden på vespan för att komma åt bättre, men hur trångt är det om man inte gör det?
Rent tekniskt fixar jag att ställa ventilerna, men jag är lat av naturen :D så jag vill slippa så mycket som möjligt av krångel.

Ha en glad å trevlig midsommar på er, å ta det lugnt i trafiken
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Taskig Acceleration, slirande belt, flata rullvikter???

Post by Hedge »

Ställ för faderulingen inte ventilerna själv! Vi har redan sett ett exempel på ett helt omotiverat ras av en Piaggio fyrtaktare här på forumet, där man servat hojen själv. Betvivlar inte kompetensen hos den som utförde servicen, men detta ger såklart att maskingarantin inte gäller, och man får köpa in ett nytt topplock, ventiler packningar etc själv och montera. Inte billigt alls.

Vad gäller GTS 300ie, så har den dessutom väldigt fina toleranser. Missar du det minsta med moment i åtdragning, så blir det knas.

Låt bli detta, och lämna in den. Har du lagt ut såpass mycket pengar på en hoj, så är det mest ekonomiskt att låta proffs serva den under tiden maskingarantin gäller.
vägkung wrote:Hej på er!

Jag har märkt de senaste dagarna att min GTS 300ie 2009 tappat i acceleration, förut fanns det ett visst "råmande härligt ljud" vid acceleration, och den kunde dra iväg bra, men nu är det segare :cry: .
Det känns inte som att jag tappat i toppfart.
Den har gått 250 mil, och jag har inte ställt ventilerna (som jag borde ha gjort enligt serviceprotokollet :oops: ).

Jag vill bara kolla med er vad ni tror att det beror på, vi börjar med remmen!
Om det nu är remmen som slirar (utsliten), borde inte motorns varv vara samma som tidigare, men den kan då inte dra iväg som förut?
Flata ytor på vikterna, hur påverkar det?
Ventilinställning (som jag ska göra), hur påverkar det?

Och när vi ändå är inne på det här med ventilerna, jag har läst på modenvespa.com att någon rekommenderade att man sänker bakänden på vespan för att komma åt bättre, men hur trångt är det om man inte gör det?
Rent tekniskt fixar jag att ställa ventilerna, men jag är lat av naturen :D så jag vill slippa så mycket som möjligt av krångel.

Ha en glad å trevlig midsommar på er, å ta det lugnt i trafiken
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Hej,
Jag har svårt att tro att vikter eller rem är utslitet efter 250 mil. Jag körde närmare 1000 mil innan jag bytte rem, och då såg den gamla knappt sliten ut alls.
Är rem och/eller vikter slitna redan nu, har du något annat som är fel och då skulle jag gissa på variatorn.
Ventilinställningen kan påverka, men det borde inte märkas skillnad från, mer eller mindre, en dag till en annan. När jag justerade mina ventiler första gången var de inte ställda korrekt. På min LX 125 ska det vara 0.10 mm på insug och 0.15 mm på avgas. Efter 100 mil (jag har för mig att det var då man justerade första gången) var insug på 0.15-0.20 och avgas närmare 0.30. Då hördes det ett tydligt tickande på tomgång. Tänk på att ett större spel är bättre än ett för snålt tilltaget!

Låter motorn normalt i övrigt?

Johan
vägkung
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by vägkung »

Tack för svar!
Jag tror inte heller att prestandan kan påverkas från dag till annan, det sker nog under längre tid.
Å nej, jag tror inte egentligen själv att rem och vikter kan slitas i den utsträckning på 250 mil att prestandan påverkas. Motorn låter inte konstigt, den den bara accelererar sämre.
Det blir väl att köra ner den till Starol för lite koll av det hela.

Tack igen alla.

PS: Är det nån som vet om "DP" jobbar kvar på Starol??
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Luftfiltret igensatt? Det har varit en dammig vår...
Har även läst på Modern Vespa att man kan återställa ECU:n genom att koppla loss batteriet ett tag. Kan väl inte skada att testa?
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Filteranslutningen delvis lös o släpper in tjuvluft???
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

DP jobbar kvar! :wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Post Reply