Få bort det förbenade avgassytemet!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Percy_83
Nybörjare
Nybörjare

Få bort det förbenade avgassytemet!

Post by Percy_83 »

Hej,

Skulle byta ut mitt halvrostiga avgassystem mot ett kromat fint nytt. Tänkte att, det där kan väl inte vara så svårt...

Sagt och gjort, jag tog i så det förmodligen kom lite rost i kallingarna och försökte få loss skiten. Efter ett tag så small det till och jag trodde nästan att det var axeln som small men det visade sig vara huvudet på bulten som håller avgassystemet.

Någon som har varit ute för något liknande och har bra tips?

Förresten, det är en -92 PX det gäller.

MVH
Per
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Re: Få bort det förbenade avgassytemet!

Post by jencla »

Tyvärr, fastärgad avgasbult, ett klassiskt Vespa-problem :|

Sätt en stålbult i lättmetallgjutgods, häll på vatten blandat med svenskt vägsalt så sitter den snart som berget. Lösningen är att då och då ta ur bulten och fetta in den men det hjälper inte dig nu tyvärr. Det här ämnet har diskuterats ett antal gånger här på forumet om jag inte minns fel. Sök med sökmotorn!

På något sätt måste du få ut resten av bulten och den sitter, som du märkt, som berget. Försök inte borra med vanlig handhållen borrmaskin, den slinter garanterat och ställer till mer elände. patrikgrann vet jag har löst det genom att lossa hela motorn och borra ur bulten i en pelarborrmaskin. Dock lite svettigt. På min fd PX hade förre ägaren borrat och gängat in en tunnare bult i resterna av den grövre. Inte optimalt men det satt fast så länge jag ägde den.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Percy_83
Nybörjare
Nybörjare

Post by Percy_83 »

jencla wrote:Tyvärr, fastärgad avgasbult, ett klassiskt Vespa-problem :|

Sätt en stålbult i lättmetallgjutgods, häll på vatten blandat med svenskt vägsalt så sitter den snart som berget. Lösningen är att då och då ta ur bulten och fetta in den men det hjälper inte dig nu tyvärr. Det här ämnet har diskuterats ett antal gånger här på forumet om jag inte minns fel. Sök med sökmotorn!

På något sätt måste du få ut resten av bulten och den sitter, som du märkt, som berget. Försök inte borra med vanlig handhållen borrmaskin, den slinter garanterat och ställer till mer elände. patrikgrann vet jag har löst det genom att lossa hela motorn och borra ur bulten i en pelarborrmaskin. Dock lite svettigt. På min fd PX hade förre ägaren borrat och gängat in en tunnare bult i resterna av den grövre. Inte optimalt men det satt fast så länge jag ägde den.
/jens

Hmm försökte söka men fick faktiskt inga träffar på avgasbult. Vespaservice hade inte tid förräns i september så nu är goda råd dyra.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Det är inte alltid så lätt att söka :D
Kolla på http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... hilit=bult kanske det hjälper.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... t=grispitt" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... t&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu har jag inte lusläst dessa trådar, men jag tror dom är matnyttiga...
Vespa Rally 180 1971
Post Reply