Hej!
Jag har påbörjat en renovering av ett objekt som är köpt som en Touring av tidigt 60- tal.
Min fråga är vad det är för årsmodell och modell. Ramnummret sitter på insidan av vänster bakskärm. Det man kan utläsa är BA 125587. Jag förmodar då att det ska stå VBA. Efter lite efterforskningar så är ramnumret VBA1T från en Super 59:a det som är mest troligt för chassit. Kan detta stämma? Dvs. är inte 1T instansat?
Motorn har nummer VGLA1M. Enligt tabell här på sidan är den från en Touring 59-60. Vet inte om scootern har matching numbers.
Vad tror ni?
MVH// André
Ramnummer /motornummer
Re: Ramnummer /motornummer
siffrorna är inte samma men om chassiet är VBA1T så skall motorn vara VBA1M antar jag, så var det på min VGLA1T där var motorn VGLA1M. Men med en maskin som vart med i 50 år så är det mkt troligt att motorn är bytt.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Jag var kanske lite otydlig i mina frågor.. Står det bara VBA + serienr på ett chassi som är av modell VBA1T?
Nej. Det ska stå VBA1T. Serienumret verkar inte heller stämma riktigt.
Sitter det verkligen längst ner under vänster sidokåpa?
Sitter det verkligen längst ner under vänster sidokåpa?
Vänster sida under bakskärmen, inte sidokåpan... och ja, det står Ba 125587 och jag antar att det ska stå V först. Jag hittar inget annat ramnummer.
Då tittar du inte tillräckligt noga, eller också är det bortrostat. På insidan av ramen kan det finnas andra nummer som förmodligen användes i tillverkningen, men som inte har något med ramnumret att göra.
Här finns en bild på var ramnumret sitter:
http://www.scooterhelp.com/serial/vespa ... cator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(rulla ner till 60-70 largeframe)
Här finns en bild på var ramnumret sitter:
http://www.scooterhelp.com/serial/vespa ... cator.html" onclick="window.open(this.href);return false;
(rulla ner till 60-70 largeframe)
Det är inte ramnumret du har hittat utan mera ett serienummer. Vi har en Touring/GL som också har en extra "nummer" på en annan plats. Det riktiga ramnumret hittar du under vänstra sidokåpan, ligger nästan under kåpans gummi. Serienumret är inget att bry sig annat än som en kuriositet. Samma ramar användes för både VBA och VGLA.
Ok, tack! Hittade såklart numret där du skrev att det skulle sitta, jag som tyckte jag kollat noga!