Problem med hastighetsmätare och belysning på PV

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Problem med hastighetsmätare och belysning på PV

Post by Jonny »

Hej!
Skrev lite frågor i "Projektbilder" utan att ha fått några svar och provar därför här.....på rätt ställe alltså.
Ska registreringsbesiktiga min PV på måndag och har precis fått den körklar, men tyvärr fungerar inte hastighetsmätaren längre (trippmätaren fungerar dock). Den fungerade när jag monterade isär PV:n, men det är å andra sidan snart sex år sedan :oops: . Vet inte om den kan ha "bekat ihop" på något sätt. Går det att smörja eller fixa på annat sätt tro?

Belysningen är ett annat kapitel. Bakljuset lyser starkt som fanken och pajar efter en stund. Den tar även parkeringsljuset med sig i fördärvet och nu har jag slut på lampor. Det ser "mörkt" ut inför besiktningen eftersom jag inte får tag i nya lampor heller. Även hastighetsmätarlampan har pajat.
Bromsljuset fungerar bara när all annan belysning är släckt :-?

Hoppas någon har lite tips!

/Jonny
Attachments
IMG_0731.JPG
IMG_0731.JPG (131.08 KiB) Viewed 4492 times
Primavera -69
blizzy
Lärling
Lärling

Re: Problem med hastighetsmätare och belysning på PV

Post by blizzy »

Har du provat sökfunktionen?Känner nämligen igen problemen,har för mig att mätarvajern INTE ska smörjas(tror Hegde skrev det nyligen).
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Jag provade sökfunktionen, men blev lite lat när jag hade gått igenom en femtedel av resultatet.
Problemet med hastighetsmätaren är dock löst.....den började fungera efter ett tag. Konstigt :-? ,men bra :D
Belysningsproblemet kvarstår dock.
Här har jag däremot sökt lite mer och sett någonstans att lampan till parkeringsljuset fungerar som någon sorts "spänningsregulator" och när den lägger av så kanske det påverkar bakluset. Har dock för mig att bakljuset pajade före parkeringsljuset.
Primavera -69
steek
Nybörjare
Nybörjare

Post by steek »

Dras med samma fel dvs:
-bromsljus funkar enbart då övr belysning är frånkopplad
-baklampa och pilot-lampa (parkering..) ryker på löpande band

Kör tv med trasig pilot light samt med 24V/5W baklampa som håller en vecka eller två...

edit: ev. förtydligande..
Last edited by steek on Sun 19 Jun 2011, 13:17, edited 2 times in total.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Det är viktigt att ha rätt watt tal på alla lampor då det är dessa lampor som kommer att ta upp och reglera spänningen. Så om det sitter för starka/svaga lampor på något ställe blir totalen fel och då fungerar det inte.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Woodstock

Post by Woodstock »

Jag har haft mycket problem med smällda lampor på Primavera genom åren. Om ljusspolarna fungerar som de ska är det, precis som Fredde skriver ovan, oerhört viktigt att ha rätt belastning i kretsen. Smäller en lampa i kretsen, smäller i regel de andra strax därefter.

Med en äldre tändplatta där jag hade problem med smällda lampor, löste jag det hela med att experimentera mig fram med lampor som hade högre watt-tal (använde både 6v och 12 v), tills dess att ljuset blev acceptabelt samtidigt som kretsen upphörde med att smälla lampor.

Kolla även så att ljusspolarna inte är förväxlade. Jag köpte en helt ny tändplatta, där man från fabrik hade förväxlat spolarna, med resultatet att den ena kretsen lös alldeles för svagt och den andra kretsen smällde lampor i parti och minut.

Mvh

/ Fredrik
Jonny
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Jonny »

Tack för alla svar! Intressant att det är fler som har samma konstiga (tänker på bromsljuset i första hand) felbild.
Jag hittade en orange 6V/8W som fungerar som bakljus trots att parkeringslampan är trasig. Har jag otur så slår väl besiktningsmannen ner på rödfärgad skyltbelysning.
Bromsljuset är ju fortfarande ett mysterium, men jag såg på annat ställe att det inte är krav på bromsljus då fordonet är lite äldre. Jag vill ju givetvis att det ska fungera, men jag tänker på besiktningen. Kommer inte ihåg exakt från vilken årsmodell det blir krav, men min -69 ska klara sig verkar det som. Detta ska tydligen gälla även om modellen ursprungligen är utrustad med detta.
Någon som vet vad som gäller för hastighetsmätarbelysning?

Är det krav på att parkering/pilot fungerar? Hel och halvljus fungerar ju bra och det kanske räcker?

Woodstock..intressant teori om förväxlade spolar. Finns det något enkelt sätt att kolla det?

/Jonny
Primavera -69
Woodstock

Post by Woodstock »

Jonny wrote:Någon som vet vad som gäller för hastighetsmätarbelysning?
Du behöver inte ens ha hastighetsmätare, än mindre belysning.
Jonny wrote:Woodstock..intressant teori om förväxlade spolar. Finns det något enkelt sätt att kolla det?
Prova att byta gul med grön i kopplingsdosan och du blir varse om det är så. Har du köpt ny tändplatta på SIP? Det var där jag köpte min felkopplade.

Mvh

/ Fredrik
Post Reply