Kopplingen stannar motorn

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling

Kopplingen stannar motorn

Post by anders2011 »

Ute och körde min Touring i dag sedan en komplett motorrenovering. Har inte fått kopplingen att koppla ur ordentligt så jag kopplade mycket, sedan stannade plötsligt motorn med ett skrap. Insåg snabbt att inget allvarligt hänt men så fort jag rör kopplingen så stannar motorn samtidigt som skrapljudet hörs.

Droppade motorn och tog av kopplingskåpan. Det som verkar konstigt är att kopplingskorgen ligger typ 1 mm från närmaste kugghjulet. Om inte jag tänker helt fel så kopplar man ur genom att trycka kopplingskorgen inåt men i mitt fall kan man bara trycka den 1 mm sedan tar den i kugghjulet vilket leder till att motorn stannar.

Lyckas tyvärr inte dra av kopplingen (trots riktigt verktyg), den sitter som berget :-(

Någon som har några idéer?
* Vad kan ha hänt med kopplingen, varför sittre korgen så långt in? Den fungerade ju från början (även om den aldrig riktigt kopplade ur).
* Varför sitter den stenhårt? Det är jag som dragit åt den och jag är inte särskilt stark...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Fredde
Entusiast
Entusiast

Re: Kopplingen stannar motorn

Post by Fredde »

vet inte om jag tänker rätt här men kopplingskorgen ska väl inte tryckas mot något kugghjul. Den ska väl alltid var inkopplad på ett kugg. och du skickar kraften via centrumaxeln i korgen till utsidan av korgen när kopplingen är släppt och när du kopplar ur så "lossar" du anslutningen mellan axeln och utsidan på korgen, dvs det två delarna kan snurra individuellt. känns som om något har lossat om jag får säga min mening.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Fredde wrote:vet inte om jag tänker rätt här men kopplingskorgen ska väl inte tryckas mot något kugghjul. Den ska väl alltid var inkopplad på ett kugg. och du skickar kraften via centrumaxeln i korgen till utsidan av korgen när kopplingen är släppt och när du kopplar ur så "lossar" du anslutningen mellan axeln och utsidan på korgen, dvs det två delarna kan snurra individuellt. känns som om något har lossat om jag får säga min mening.
Jag kanske förklarar lite dåligt. Men när man kopplar ut så trycker man ju kopplingskorgen inåt och då frikopplar man korgen och centumaxeln, eller? Mitt problem är att det är ett kugghjul "i vägen" så jag kan inte trycka in korgen.

Det var inte så från början så det är helt klart något som hänt, det bästa vore ju om jag fick loss kopplingen och kunde kolla om ngt är trasigt men kopplingen sitter som berget och jag vet inte hur jag ska få loss den...
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Men när jag tittar på scooterhelp så undrar jag om jag har missförstått vad som händer när man kopplar ur för på bilden ser kopplingkorgen ut att ligga lika nära kugghjulet som hos mig...

Image

Vad är det egentligen som händer när man kopplar ur? Och är det inte det troligaste att mitt skrapljud är att kopplingskorgen trycks in mot kugghjulet nere till höger i bilden (är det slutet på julgranen?)?

//anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

om jag har fattat rätt så kommer kraften in via axeln till kopplingen och sen via lamellerna överförs kraften till "utsidan" dvs korgen som kan kan ta i. Själva korgen ska inte röra sig någonstans, utan när kopplingen är släppt så ska axeln och korgen sitta ihop med varann och när man trycker in kopplingen så särar man på lamellerna och axeln och korgen kan snurra separerade från varann. men som sagt allt ska fortfarande sitta fast på samma ställe.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Men kopplingsarmen trycker ju på brickan som sitter mitt i kopplingskorgen så det är ju den man trycker på. Något måste ju röra sig för att lamellerna skall glida isär. Jag trodde det skedde genom att man trycker in kopplingskorgen mot axeln och därmed ger minskat tryck på lamellerna som då släpper greppet om varandra.

Eller?
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Nu vet jag lite mer... Insåg att plungen såg ut som en svamp och att den grävt sig ned i tryckbrickan.

Image

Vad det beror på och om det var det enda felet kan jag just nu bara gissa eftersom jag inte får loss kopplingens kronmutter som är helt söndersliten av att ha lossats och skruvats dit för många gånger.

Frågor som jag funderar på:
1. Kom skrapljudet av plungen? Jag tänker att den kanske hakar fast i tryckbrickan och vrider den. Fast jag tycker att skrapljudet var lite väl kraftigt.
2. Beror plungens svampform på naturliga omständigheter (ålder, att jag kopplade ur mycket för att få lamellerna att släppa, etc) eller är det något mer allvarligt som hänt.
3. Vad ska man ta sig till när kronmuttern är slut? Jag har inga bra idéer och den sitter stenhårt så att knacka loss den fungerar inte.

Alla åsikter eller tankar välkomnas...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Fortsätter min monolog...

Fick till slut loss kopplingen genom en mycket speciell hopkoppling av specialverktyg, svänghjulsavdragare och två långa metallband. Allt för att hindra specialverktyget från att glida upp över den nedslitna muttern:

ImageImage

Ingenting verkar ha gått sönder men däremot var både kopplingskorgen och lamellerna slitna där de tar i varandra (lamellerna är i princip helt nya). Varför allting verkar ha gått sönder i min koppling trots att jag bara kört ett par kilometer har jag ingen aning om, men jag hittar inget fel som jag har gjort så jag tar nog helt enkelt och köper nya delar och gör ett nytt försök...

ImageImage
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Kom på en sak som kan vara fel i min montering:

På sprängskisser ser det ut som det ska sitta en bricka mellan packboxen och kopplingen. Någon sådan har inte jag... Vad är syftet med brickan och vad händer om man, som jag, missar att montera den?
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

anders2011 wrote:Kom på en sak som kan vara fel i min montering:

På sprängskisser ser det ut som det ska sitta en bricka mellan packboxen och kopplingen. Någon sådan har inte jag... Vad är syftet med brickan och vad händer om man, som jag, missar att montera den?
Troligtvis något väldigt likt det som du tidigare beskrivit... :mrgreen:
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Nu har jag fixat och donat och monterat kopplingen enligt alla konstens regler; brickan finns på plats innanför kopplingen och lameller och andra delar är i bra skick. Ny plunge och ny tryckbricka. Lameller dränkta i olja och jag har dessutom kortat vajerhöljet så mycket som det går för att få maximal kraft.

Ändå så vill den inte riktigt koppla ur. Problemet med skrapljud och motor som stannar är borta men jag har alltså inte riktigt den effekt av kopplingen som jag hade innan renoveringen.

Det är alltså inte så som det ofta är på vespor att den hoppar igång lite utan om jag inte rullar så stannar vespan, dessutom är det mycket trögt att växla (jag skulle vilja påstå att det är trögare än då jag krosskopplar).

Några tankar om vad som kan vara galet? Eller ska jag bara köra med den som den är och hoppas på att den "slits in"?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Hej Anders, jag hade en superoskön koppling på min rally 200. Funderade länge och väl innan jag tillslut konstaterade att kopplingsarmens position i förhållande till wiren's fäste är viktig. Bör ju vara ca 90 grader därimellan, annars har man ju inte optimal hävstång. I mitt fall kom jag på att det även hos mig fattades en 3mm bricka bakom korgen (min drev också fram åt med fullt indragen koppling). Om du kollar din vinkel. Har du 90 grader? Finns det inte olika tjocklekar på brickorna? Fick du rätt? Är kronmuttern långt ingängad? /Fredrik
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Ska tillägga en sak till, jag rödglödgade min arm o ändrade vinkeln något så om det ska va 90 grader är på en orginaltouring vet jag inte, men den informationen kan säkert någon annan bistå med. /fredrik
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

fredrikC wrote:Hej Anders, jag hade en superoskön koppling på min rally 200. Funderade länge och väl innan jag tillslut konstaterade att kopplingsarmens position i förhållande till wiren's fäste är viktig. Bör ju vara ca 90 grader därimellan, annars har man ju inte optimal hävstång. I mitt fall kom jag på att det även hos mig fattades en 3mm bricka bakom korgen (min drev också fram åt med fullt indragen koppling). Om du kollar din vinkel. Har du 90 grader? Finns det inte olika tjocklekar på brickorna? Fick du rätt? Är kronmuttern långt ingängad? /Fredrik
Tack för input. Har inte kollat den exakta vinkeln men jag tror jag ligger nära 90 grader. Nu har jag monterat med min orginalbricka som jag hittade. Hela uppsättningen är precis som innan min motorrenovering förutom nya lameller och nya fjädrar så jag kan inte riktigt förstå varför det inte fungerar...

Det skulle kunna vara så att lamellerna inte blivit tillräckligt dränkta i olja så jag får väl ta ett par rundor så att det stänker upp ordentligt men annars kan jag inte komma på något som skulle kunna vara fel...
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

För att få en optimal verkan vill man ju ha en vinkel som e mindre än 90 grader mellan arm o wire för att sedan var något större än 90 när du dragit in kopplingen. Har man inte det få man börja fundera på om nått är slitet eller fel. En missad 3mm bricka gjorde oceaner av skillnad i mitt fall, den gick från i stort sätt okörbar till superskön. Låter inte som om oljan skulle ha med det hela att göra om den inte helt kopplar ur./fredrik
klinkhammer
Lärling
Lärling

Post by klinkhammer »

Alltså nu kan jag vara helt ute och cykla, men har du rätt bricka bakom kopplingen? På min GS 160 så är brickan "skålad" (för att ta upp axiellt spel gissar jag) och tar man en flat bricka istället så blev nog resultatet som hos dig. Kanske även din touringmotor ska ha den skålade brickan?

Edit: jag var visst ute o cyklade... :oops: kollade på Sip och det verkar inte vara samma bricka. Men har du rätt tjocklek?
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
fredrikC
Entusiast
Entusiast

Post by fredrikC »

Anders, kollade på dina bilder när du drog av kopplingskorgen. Om jag inte missuppfattat det hela så tryckte du in veven mot blocket? Det var isf inte så bra. Vet inte om det kan förklara förlorade millimetrar?/fredrik
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

fredrikC wrote:Anders, kollade på dina bilder när du drog av kopplingskorgen. Om jag inte missuppfattat det hela så tryckte du in veven mot blocket? Det var isf inte så bra. Vet inte om det kan förklara förlorade millimetrar?/fredrik
Det ser kanske så ut på bilderna men trycket mot veven var inte särskilt stort, avdragaren fixerade bara specialverktyget så att det omöjligt kunde förlora greppet.

Jag tror inte veven har påverkats av den manövern (hoppas jag).

Brickan som sitter innanför är för övrigt korrekt.

Just nu är det semester men jag ska göra ett nytt försök att felsöka när jag är tillbaka i stan...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Post Reply