Motorhaveri LX 125

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
wanten
Administrator
Administrator

Motorhaveri LX 125

Post by wanten »

Trist när bruksscootern lägger av. Dessutom jäkligt plötsligt.
photo-3.jpg
photo-3.jpg (133.43 KiB) Viewed 15916 times
Det är, som rubriken anger, en Vespa LX 125 från 2007. Den har gått ca 1500 mil och jag har skött service enligt boken, men jag har gjort olje- och filterbyten själv.
Ventilspel kontrollerades i höstas och var exakt rätt.

Det här är ju inget litet haveri direkt. Cylinder, kolv, topplock och ventil(er) måste bytas.

Tyvärr är den köpt av någon säljare i Lidköping, som nu har gått i konkurs. Är det någon idé att försöka prata med generalagenten om detta?
Det känns jäkligt surt att en välskött "ny" maskin havererar på det här sättet.

=(

Johan
tysken
Lärling
Lärling

Re: Motorhaveri LX 125

Post by tysken »

"Linköping"...doesn't it ring a warning bell.....??? Du borde inte ha körd den med lustgas...

tycker du borde gå på frontalangrepp mot generalagenten. Det kanske var materialfel - kan man inte skicka in delarna???

/T
"Blech und Freude Rollerjungen"
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Tobias, det står LiDköping. Annars hade Ola säkert varit där med lustgasflaskan... ;)
Det var någon firma som hade konkat och konkursboet sålde ett gäng fabriksnya scootrar till bra priser och leverans med lastbil till Stockholm.

Visst, man kan ha otur, men det här känns surt när jag verkligen har skött maskinen exakt som man ska.

Jag har beställt nya delar från SIP nu. Allt fanns i lager och jag ska ta en funderare om jag ska kontakta SPG.
tysken
Lärling
Lärling

Post by tysken »

"D" !!! just ja...

Men ärligt - maila SPG och kolla - är det nått som kan tyda på materialfel??
Iom att den var helt original tycker jag att man bör involvera generalagenten...
1500mil är inget för en 125cc... eller?
"Blech und Freude Rollerjungen"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Verkar som ventilknastrerna lossat o ventilen ramlat ner o blivit intim med kolven... :roll: :roll:
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

Har du kollat hur villkoren ser ut på din försäkring? Jag har för mig att hos Länsförsäkringar som jag oftast använder, så finns det en maskinskadedel som gäller 5 år eller 5000 mil.
Sen beror det ju på hur hög självrisk man har om det är någon mening med att utnyttja.

/Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54
Svalan scooter -54 2st
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Du känner ju Mr EM som sålt Piaggio i många år och har bra kontakter. Slå honom en signal och fråga hur han skulle hanterat detta, om du varit hans kund, och hur hans erfarenhet är att generalagenten brukar hantera denna sorts förtida motorras. Vad har hänt förresten? Är det själva ventilen som knäckts, eller vad var det som orsakade det??
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det där är ett solklart fall för fabriksgarantin. Gå in till valfri Piaggiohandlare och snacka med dom. Fabriksgarantin gäller oavsett var du köpt den i Sverige som jag förstår det. Så länge du har kvitton och allt annat i ordning borde de inte tjafsa.

Ventilras ska inte hända på en såpass ny maskin, om du inte kört UTAN olja och tokvarvat den...

Edit: Jag körde min Kymco B&W 125 nästan varje dag i tre års tid mellan Lunda industriområde i Spånga och Södermalm, samt åkte med den massor med gånger till och från Gottröra, Järna och andra ställen på längre avstånd från stan. Låg i princip på fullgas hela tiden när jag använde den. Och dessutom med skjuts förutom vid jobbpendling. När jag sålde den hade den gått runt 2300 mil, och det enda större felet som uppstått var ett bakhjulslager som skar ihop pga av bortglömd infettning vid leveransmontering. En fyrtaktare som får sin service gjord skall hålla. Punkt.

/G

wanten wrote:Trist när bruksscootern lägger av. Dessutom jäkligt plötsligt.

Tyvärr är den köpt av någon säljare i Lidköping, som nu har gått i konkurs. Är det någon idé att försöka prata med generalagenten om detta?
Det känns jäkligt surt att en välskött "ny" maskin havererar på det här sättet.

=(

Johan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Tråkigt. Såg du något annat som såg fel ut (förutom den avbrutna ventilen), exempelvis kring kamaxeln. Antar att det är något som driver den. Kedja? Var den hel, spänd?
/P
fritte wrote:Verkar som ventilknastrerna lossat o ventilen ramlat ner o blivit intim med kolven... :roll: :roll:
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Det är alltså "knastret", som Fritte tidigare kommenterade, som har gett upp. Det är en ventilstyrning av hårdmetall som sitter i kanalen för ventilskaftet.
Jag antar att knastret gav upp och insugsventilen då "wobblar" i kanalen. På ett par sekunder utvidgas kanalen och ventilen slår i kolven och går av.

Captain Slow, jag har helförsäkring via Folksam. Oklart vad villkoren säger, men jag ska kolla upp det. Tack!

Hedge, jag ska ta mitt kvitto till SPG och höra vad de säger. Jag vet personer som har kört 4-taktare i ur och skur i tusentals mil utan problem. Dessutom rätt misskötta maskiner. Det känns surt som faen att sådant händer när jag är otroligt noga med maskinell skötsel.

Paka, ingenting annat. Kam, vippor och allt annat "utanför" toppen ser bra ut. Allt verkar ha hänt inne i toppen och cylindern. Kedjan var spänd och kedjespännaren fungerar utmärkt.

Jag har inte lyft av cylindern än och det skulle inte förvåna mig om jag hittar en krokig vevstake också. Suck!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Vilken fantastisk otur!
Ligg gärna på generalagenten.
Förhoppningsvis är de klart mycket med alerta och på än den förra.

Om inte annat, och om Piaggio har det på plats, så är det av stort intresse ör deras kvalitetskontroll och eventuella åtgärder ifall det visar sig att du inte är den ende.

"Japaner och Koreaner har i överlag bättre kvalitet verkar det som, dock inget som jag sett siffror på utan endast uppsnappat information från omvärlden.
Indien, kina och vietnam är väl de som är sämre än italienare på den fronten."
Dessa påståenden har man hört mycket av, ingen som vet hur det ligger till?

Man hoppas verkligen att ens bruksscooter bara rullar o rullar när man sköter servicen exemplarisk.
Bara det är gjord av plåt så....
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Dessutom kan du ju faktiskt nämna att du nyss var med i styrelsen för SSK, och har kanalerna att ge dem mycket good will om de löser det snyggt och mycket bad will om de inte gör det. För, som alla säger här, sådana här saker ska faktiskt inte inträffa på en välskött hoj som bara gått 1500 mil ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Måste ha varit taskig montering eller fabrikationsfel på knastren. I vilket fall som helst: Det där ska Piaggio stå för. För ska du betala det där själv, då kan du lika gärna dumpa hojen i havet och ta ut en ny på stöldförsäkringen. Så dyrt blir det med topp, ventiler, kolv, cylinder, vev samt arbete. Sen vet man ju inte hur mycket stryk blocket tagit, men det kan det också bli aktuellt att byta.

/G
wanten wrote:Det är alltså "knastret", som Fritte tidigare kommenterade, som har gett upp. Det är en ventilstyrning av hårdmetall som sitter i kanalen för ventilskaftet.
Jag antar att knastret gav upp och insugsventilen då "wobblar" i kanalen. På ett par sekunder utvidgas kanalen och ventilen slår i kolven och går av.

Jag har inte lyft av cylindern än och det skulle inte förvåna mig om jag hittar en krokig vevstake också. Suck!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image

med knaster avsåg jag dessa, de låser ventlbrickorna i ursvarvningen på ventilskaftet, fast det verkar osannoligt att de skulle släppt....
Sätet verkar oskadat, på något sätt har ventilen lossat o kommit ner i föbränningsrummet. Är fjädern OK?
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

fritte wrote:Image

med knaster avsåg jag dessa, de låser ventlbrickorna i ursvarvningen på ventilskaftet, fast det verkar osannoligt att de skulle släppt....
Sätet verkar oskadat, på något sätt har ventilen lossat o kommit ner i föbränningsrummet. Är fjädern OK?
De släppte och åkte uppåt. Jag hittade bitar uppe vid kamaxeln.

Sätet är inte oskadat, se bilden nedan:
crap.jpg
crap.jpg (128.9 KiB) Viewed 15820 times
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Hur tråkigt det än låter så ser jag det som fullständigt omöjligt att företag som Piaggio skulle ersätta en sån här skada. Garantitiden är väl två år? Att vi vet att just du är kapabel att byta olja och justera ventiler är en sak, men det gäller ju knappast alla ägare.
Den enda möjligheten att få ersättning som jag ser det är om de har haft många liknande fall och skickat ut någon slags "recall" som biltillverkare brukar göra.
/P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

wanten wrote:
fritte wrote:Image

De släppte och åkte uppåt. Jag hittade bitar uppe vid kamaxeln.

Sätet är inte oskadat, se bilden nedan:
crap.jpg
Pilen pekar på ventilstyrningen där en flis gått ur, sätet är OK.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Paka wrote:Hur tråkigt det än låter så ser jag det som fullständigt omöjligt att företag som Piaggio skulle ersätta en sån här skada. Garantitiden är väl två år? Att vi vet att just du är kapabel att byta olja och justera ventiler är en sak, men det gäller ju knappast alla ägare.
Den enda möjligheten att få ersättning som jag ser det är om de har haft många liknande fall och skickat ut någon slags "recall" som biltillverkare brukar göra.
/P
Jag tror du har rätt, men jag ska göra ett försök. I går försökte jag hitta fler drabbade via Google, men jag kunde inte hitta en endaste person som hade råkat ut för något liknande.
fritte wrote:
Jo, sant, men jag tänker inte chansa på att själva sätet är ok. Ska kolla mer i helgen och ska då försöka ta lite bättre bilder. Hur vet du att sätet är ok?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

wanten wrote:
Paka wrote:Hur tråkigt det än låter så ser jag det som fullständigt omöjligt att företag som Piaggio skulle ersätta en sån här skada. Garantitiden är väl två år? Att vi vet att just du är kapabel att byta olja och justera ventiler är en sak, men det gäller ju knappast alla ägare.
/P
Jag tror du har rätt, men jag ska göra ett försök. I går försökte jag hitta fler drabbade via Google, men jag kunde inte hitta en endaste person som hade råkat ut för något liknande.
fritte wrote:
Jo, sant, men jag tänker inte chansa på att själva sätet är ok. Ska kolla mer i helgen och ska då försöka ta lite bättre bilder. Hur vet du att sätet är ok?
Syns ingen skada, kanske ett litet hack vid kl. 12, men om det är det, bör en ventilslipning fixa det.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Ok, men på bilden syns ju bara en väldigt liten del. Du ser också att ventilskaftet fortfarande sitter kvar.
Jag har en scootermekarfri dag i dag och fick köra finscooter till jobbet. Inget ont som inte för något gott med sig ;)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

wanten wrote:Ok, men på bilden syns ju bara en väldigt liten del. Du ser också att ventilskaftet fortfarande sitter kvar.
Jag har en scootermekarfri dag i dag och fick köra finscooter till jobbet. Inget ont som inte för något gott med sig ;)
Ventilsätet är den tunna stålringen som sitter i kanalens öppning, ventilskaftet sitter i ventilstyrningen, vilken är ipressad från andra sidan. Pressa ur v-styrningen o det trasiga skaftet följet med.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Jag körde ett intensivt mekpass i går och räknar med att stoppa i motorn i dag!

Det blev nytt topplock, då jag var osäker på om allt var ok med ventilsätet i det gamla. Ventilskaftet var ordentligt krökt innan brottet som syns på bilden och jag orkar verkligen inte chansa. Det är en bruksmaskin som bara ska fungera!

Nu ska jag iväg och köpa bladmått. Självklart var detta försvunnet när jag hade bra övrigt mekflow i går =(

Johan
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Nu spinner den som en katt igen!
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Har du kikat på modernvespa forumet?

Kul att den är igång i alla fall.
Bara det är gjord av plåt så....
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Hej Johan, missade visst den här tråden men har du kollat hur ventilskaftet och styrningen såg ut på den havererade. Ventil som nyper i styrning händer ju ibland med sallad som resultat. Knastret låter väldigt osannolikt sitter ju en tallrik runt som håller i allt.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Post Reply