förgasar knas

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fredde
Entusiast
Entusiast

förgasar knas

Post by Fredde »

Måste bara kolla med expertisen här. när jag åkte till jobbe nyss med min px125 utrustade touring så la den av och ville inte svara på gas om jag inte drog ut choken då gick den. Inte fullt bara ca70- 80 och vill inte varva ur.
Om jag ska ha den att gå på tomgång måste jag trycka in choken annars dör den, och om jag står still utan belastning så varvar den utan choke men så fort jag ska iväg så måste choken dras ut för att den inte ska dö.
Detta måsta väl vara stopp i något munstycke lr?
Får jaga ut med en mejsel på lunchen...
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
victor
Mästare
Mästare

Re: förgasar knas

Post by victor »

Kolla aven att inte tandstiftet borjat skruva ur sig sjalvt...
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Skit. I. Förgasaren.

Förmodligen smuts i huvudkretsen, eftersom tomgången funkar och inte halvgas/fullgas. Skruva ur munstyckes-'pelaren' och rengör med Bräkleen och tryckluft.

/G
Fredde wrote:Måste bara kolla med expertisen här. när jag åkte till jobbe nyss med min px125 utrustade touring så la den av och ville inte svara på gas om jag inte drog ut choken då gick den. Inte fullt bara ca70- 80 och vill inte varva ur.
Om jag ska ha den att gå på tomgång måste jag trycka in choken annars dör den, och om jag står still utan belastning så varvar den utan choke men så fort jag ska iväg så måste choken dras ut för att den inte ska dö.
Detta måsta väl vara stopp i något munstycke lr?
Får jaga ut med en mejsel på lunchen...
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

hm hjälpte inte, fick köra hem med choken fullt ute morr...
fanns ett läge precis på mellangas då den gick som dem brukade med fullchoke. lite mindre så dog den lite mer så dog den... ville man ha tomgång så var det in med choken annars var man tvungen att gasa en del, stressigt i stadstrafik.
får helt enkelt ta bort förknasaren och göra ren den ordentligt verkar det som. undrar sa flundra om någon luftskruv kan ha skruvat upp sig?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Brukar vara det enda sättet att få riktigt rent.
Fredde wrote:hm hjälpte inte, fick köra hem med choken fullt ute morr...
fanns ett läge precis på mellangas då den gick som dem brukade med fullchoke. lite mindre så dog den lite mer så dog den... ville man ha tomgång så var det in med choken annars var man tvungen att gasa en del, stressigt i stadstrafik.
får helt enkelt ta bort förknasaren och göra ren den ordentligt verkar det som. undrar sa flundra om någon luftskruv kan ha skruvat upp sig?
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Min betedde sig precis sa nar jag haromveckan tog ut den pa den forsta turen pa ca 5 ar.

Efter en stund pa ringvagen borjade den bete sig precis om du beskriver ovan, sedan blev det varre och varre tills jag var tvungen att stanna for ett vaggrensmeck.

Upptackte da att tandstiftet borjat skruva ur sig. Vilket var tur for jag hade glomt alla verktyg i garaget men kunde skruva i det med fingrarna vilket holl tills jag kom hem, whew :)

Varfor den gick som den gick med tandstiftet halvt ute vet jag inte, och jag utgar fran att ditt redan ar kontrollerat. Dock kanske den orsaken (dalig jordning vid hogre vibrationer, komprimeringsforlust etc) kan ge en indikation om var starta felsokningen :)

Lycka till, och lyssna framforallt till Gurans tips, han vet vad han talar om...
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

kollat stiftet, det satt fast, och när man prickade det där precisa läget på gasen så gick den ju som den brukade och varva som en tok, så vibrationer jordfel eller kompfel tror jag nog att jag kan avfärda.
Ska byta packning mellan fugge och "låda" också samt ett nytt stift så jävlar om den inte ska gå.
Post Reply