px200 motor i gammelscootern

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

px200 motor i gammelscootern

Post by zäta »

Har muttrat i en px200-motor i min gamla Sprint -67.
Har dock lite funderingar kring elen.
Hittade en av många bra beskrivningar om inkoppling från Soulscooter här på forumet men den gällde inte elstartversionen och det är ju just en sådan jag har.

Vet någon vad som kan vara skillnaden?
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Re: px200 motor i gammelscootern

Post by Johnny L »

Tjenis.
Sundfeldt fick ett schema ritat åt sig för ett par år sen. Sista inlägget på första sidan i den här tråden, men du kanske vill läsa tråden från början för att ha koll på vad det är Peter försöker uppnå med sin installation.
http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 807#p21807" onclick="window.open(this.href);return false;

Tråden är så gammal att den har tappat bilder i några inlägg, men huvudpoängen framgår ändå tror jag.
Lycka till!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Tjoho vad den går...
Har tagit en tur efter kvällsmek. Kopplade ihop enligt beskrivning utan elstart eftersom jag ju har tagit bort den. Startmotorn tog i chassit dessutom.

Har hel/halvljus och bakljus men inte bromsljus (har inte bytt bromskontakt än), dödarknappen funkar. Glömde kolla tutan. Blev så till mej av att den gick som ett skott, ett stort leende i ansiktet efter testturen.
Funderade på om det inte riktigt kommer att stämma med siffrorna på växelhandtaget.
Har px längre vridning jämfört med äldre modeller?
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Kul!
Men några frågor har ju själv stoppat in en PX125E i min -59a touring och min startmotor tog inte i chassiet, den sitter kvar på motorn, var tog det i, sitter den på något annat ställe på en 200a?

Hur gjorde du med separat smörjningen, tog du bort den?

Själv så kopplade jag in elen på samma sätt som orginalet så jag har inte ändrat några anslutningar i styret alls och ej heller bytt någon broms kontakt man jag kanske har en annan sort och jag hade batteri från början. Men jag har ju fått lägga till en del el förstoss som hänger med 12v systemet, och jag behöll separat smörjningen, men gömde en egen tank i sidokåpan mkt skönt vid tankning.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Nagot att vara uppmarksam pa ar att det finns manga olika varianter av PX's elsystem. Jag hade till en borjan ett elschema som inte var kompatibelt med det system och motor jag hade, och kunde inte for allt i varlden forsta varfor (trots overensstammande arsmodell och motor)...
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Fredde wrote:Kul!
Men några frågor har ju själv stoppat in en PX125E i min -59a touring och min startmotor tog inte i chassiet, den sitter kvar på motorn, var tog det i, sitter den på något annat ställe på en 200a?

Hur gjorde du med separat smörjningen, tog du bort den?

Själv så kopplade jag in elen på samma sätt som orginalet så jag har inte ändrat några anslutningar i styret alls och ej heller bytt någon broms kontakt man jag kanske har en annan sort och jag hade batteri från början. Men jag har ju fått lägga till en del el förstoss som hänger med 12v systemet, och jag behöll separat smörjningen, men gömde en egen tank i sidokåpan mkt skönt vid tankning.

Jag tog bort separatsmörjningen (enl. beskrivning här på forumet).
Bytte huvudmunstycke till 118.
Startmotor satt på insidan av motorblocket ( nedanför förgasarburken) och när bakfjädringen komprimerades tog det i.
Attachments
GetAttachment.aspx.jpeg
GetAttachment.aspx.jpeg (4.82 KiB) Viewed 7578 times
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Ser precis lika dant ut som på min men de klart jag har ny ställbar dämp så den komprimeras ju inte så mkt men den tar inte i.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Johnny L wrote:http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... 807#p21807
Tråden är så gammal att den har tappat bilder i några inlägg, men huvudpoängen framgår ändå tror jag.
Lycka till!
Tyvärr gick bildserverföretaget i putten, därav bildernas icke-existens i tråden, men en slags rekonstruktion av företaget jobbar på att få i gång servern igen: http://www.fotopic.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Med Calle Krokstädes extremt pedagogiska elschema är det svårt att misslyckas.
I övrigt går fortfarande 59:an som en ny PX, det vill säga helt problemfritt. Var senast i väg med den till Gjøvik i god marschfart.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Fredde wrote:Ser precis lika dant ut som på min men de klart jag har ny ställbar dämp så den komprimeras ju inte så mkt men den tar inte i.
Här är en bild av hur det blir.
Det är alltså den cylindriska delen av startmotorn som tar i.
Det var inte många mm som felade.
Säker fixat på ett par sekunder med slägga :)
Attachments
GetAttachment-1.aspx.jpeg
GetAttachment-1.aspx.jpeg (4.56 KiB) Viewed 7486 times
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Här http://www.flickr.com/photos/38023311@N ... 941373938/" onclick="window.open(this.href);return false; ligger nu några av bilderna som försvann från den här tråden http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=2617" onclick="window.open(this.href);return false;. Om någon saknat dem :wink: .
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Peter Sundfeldt wrote:Här http://www.flickr.com/photos/38023311@N ... 941373938/" onclick="window.open(this.href);return false; ligger nu några av bilderna som försvann från den här tråden http://www.scooterklubben.com/forum/vie ... =17&t=2617" onclick="window.open(this.href);return false;. Om någon saknat dem :wink: .
Schysst bygge!

Vad är det för modell på kicken?
För det är väl inte px-kick som du monterat?

Gamla Sprint-kicken har ju fel splines men "rätt" form
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

zäta wrote:Schysst bygge!
Tackar, jo, det är roligt med det nya inre och det äldre yttre.
zäta wrote:Vad är det för modell på kicken?
Exakt, man vill ha rätt form! Det ser ju bättre ut så. Och, jo, det är PX-kick.
"PX engine in old chassis" http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... a+PX+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Enda nackdelen är att den här kicken inte går av som en aluminium-kick gör när man klipper en trottoarkant, vilket kan fortplanta skadeenergin vidare. Man får låta bli de där kanterna, helt enkelt.
Jag vet inte var du fysiskt befinner dig, men Erik på EM i Göteborg, EHR i Sthlm eller någon av de andra leverantörerna kan säkert fixa fram en om du inte vill beställa från nätet.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Peter Sundfeldt wrote:
zäta wrote:Schysst bygge!
Tackar, jo, det är roligt med det nya inre och det äldre yttre.
zäta wrote:Vad är det för modell på kicken?
Exakt, man vill ha rätt form! Det ser ju bättre ut så. Och, jo, det är PX-kick.
"PX engine in old chassis" http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... a+PX+.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Enda nackdelen är att den här kicken inte går av som en aluminium-kick gör när man klipper en trottoarkant, vilket kan fortplanta skadeenergin vidare. Man får låta bli de där kanterna, helt enkelt.
Jag vet inte var du fysiskt befinner dig, men Erik på EM i Göteborg, EHR i Sthlm eller någon av de andra leverantörerna kan säkert fixa fram en om du inte vill beställa från nätet.
Lidköping (c:a 13 mil från Gbg.)
Tack för tipset med kicken. Det är väl en god idé att uppgradera fjäder och stötdämpare fram. Hoppas att den förstärkta varianten som går att köpa på EM kan få bukt på dykningen när jag använder frambromsen. Man kanske inte ska för höga förhoppningar, man den borde bli bättre än nu.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Monterade den ställbara bak och den förstärkta fram. bak är det klockrent och fram tja... den dyker utta he- när man bromsar med frambromsen men varför ska man bromsa med den? Det går att köra duktigt snabbt även på dålig väg i alla fall och hon sätter sig så fint när man använder bakbromsen så fram är mest för syns skull...
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Jag skrev så här i en FB-statusuppdatering för någon månad se'n:
"Har nyligen monterat och testat en BGM justerbar stötdämpare på GL200 Touring 1959. 16 steg, provade från 8 till 11. Stannade vid 10. Mera däck i backen, ojämnheter som har stört förut forceras i stort sett obemärkt. Tryggare att lägga ned, mycket roligare gammelscooter som nu är mera i par med sin nya PX-maskin."
IMG_1145.jpg
IMG_1145.jpg (70.17 KiB) Viewed 7419 times
Tillsammans den förstärkta fjädern är den dämparen verkligen ett fall framåt, har länge kikat efter bättre grejor fram. Hör med Erik på EM, han har koll på dem.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

mkt intressant! har ju själv en orginal dämpare fram, ny visserligen men speciellt bra är den ju inte.
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Skönt att det finns bot.
Snart har vi avhandlat det mesta. Bara det här med justering av växeln kvar.
Visst är det en längre vridning på px?
Det kommer inte gå att få det att stämma med de gamla markeringarna på styret, elle?
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

jodå tycker nog mina stämmer ganska bra tills markeringarna tar slut;-) 4:an hamnar ju utanför men det har ju ingen praktiskt betydelse. Har du justerat/spännt båda vajrarna? brukar justera på friläget och sänna upp dem så att handtaget inte glappar så mkt sen brukar det funka fint.
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Fredde wrote:jodå tycker nog mina stämmer ganska bra tills markeringarna tar slut;-) 4:an hamnar ju utanför men det har ju ingen praktiskt betydelse.
Nu har ju trådskaparen en Sprint -67, vilken mig veterligen bara funnits som fyrväxlad.
Förstår att det är lätt att blanda ihop scootrarna, särskilt som jag länkade till Sundfeldts projekttråd kring sin Touring -59.

Vet dock inte huruvida markeringarna stämmer eller inte på en Sprint, men jag har å anda sidan nog aldrig ens kollat åt styret när jag kör min Vespa. Man märker liksom ändå när det är dags att växla. :)
Kan ju vara en estetisk fråga också, jag var sån i början med min Vespa men orken tröt när det var roligare att bara köra.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Jo, styrets markeringar har ju sällan någon relevans, förutom just som utgångsläge vid justering. Och Sprintens framdämpare har nog heller inget gemensamt med GL. Blev själv lurad där när du länkade till min tråd.
Men hur som helst, några har väl fått lite information om det ena och det andra :wink: .
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Johnny L wrote: Vet dock inte huruvida markeringarna stämmer eller inte på en Sprint, men jag har å anda sidan nog aldrig ens kollat åt styret när jag kör min Vespa. Man märker liksom ändå när det är dags att växla. :)
Kan ju vara en estetisk fråga också, jag var sån i början med min Vespa men orken tröt när det var roligare att bara köra.
De ska stamma tamligen bra. Min SS har ju samma styre som sprinten och med PX-motor tycker jag samtliga vaxlar (utom mojligen fyran som ligger en halvkilometer bort) linjerar upp bra med markeringarna. Fyran tror jag inte ens gjorde det med originalmotorn...
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

victor wrote:
Johnny L wrote: Vet dock inte huruvida markeringarna stämmer eller inte på en Sprint, men jag har å anda sidan nog aldrig ens kollat åt styret när jag kör min Vespa. Man märker liksom ändå när det är dags att växla. :)
De ska stamma tamligen bra. Min SS har ju samma styre som sprinten och med PX-motor tycker jag samtliga vaxlar (utom mojligen fyran som ligger en halvkilometer bort) linjerar upp bra med markeringarna. Fyran tror jag inte ens gjorde det med originalmotorn...
Håller med om att det inte spelar så stor roll och att jag heller inte tittar så mycket på styret när jag kör.
Det är bara det att jag har tänkte att min sambo ska övningsköra på den och då är det bra om det kan stämma.
Jag ska försöka spänna växelvajrarna ännu hårdare och finjustera.
Tanken har varit att jag ska köra Lambrettan och sambon Vespan.
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Smart att ge henne en Vespa då kan hon ta dig på släp när Lammyn pajar;-) sorry kunde inte hålla mig, Vespor jävlas också min gjorde det i morse nu ska jag ut och regöra munstycken Hej!
zäta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by zäta »

Fredde wrote:Smart att ge henne en Vespa då kan hon ta dig på släp när Lammyn pajar;-) sorry kunde inte hålla mig, Vespor jävlas också min gjorde det i morse nu ska jag ut och regöra munstycken Hej!
Jag har också hört det. Är inte sådär noga med scootermärken för eget bruk, bara det är plåt :/ :D

Dessutom har jag varitronic på en orginal TV175 serie 2. Så jag ligger lite på den säkra och lite fega sidan.
Mitt I-landsproblem just nu är väl att Lambrettan skulle behöva skrämmas upp lite för att kunna hänga med.
Hade väl egentligen planer på att trimma ordentligt från början. Sålde mina tre tidigare scootrar (bl.a. en px200) för att satsa allt på en scooter. Men så dök Vespan upp och det kändes roligare att köpa en scooter till, så trimmet fick vänta.
Attachments
GetAttachment-2.aspx.jpeg
GetAttachment-2.aspx.jpeg (7.55 KiB) Viewed 7337 times
Post Reply