Hej!
Jag släpade hem en Touring -63:a igår och tänkte raskt ta itu med den tidsödande ursprungskontrollen.
Hur går man tillväga när det varken finns papper från tidigare ägare (dödsbo), eller regnummer?
Visst borde det finnas någon instans i denna byråkratins högborg som kan spåra utifrån ramnummer?
Jag har efternamn och bostadsort på tidigare ägare, men det kommer jag väl inte långt med?
Tacksam för tips och framgångssagor från någon som lyckats.
Önskar råd om ursprungskontroll utan registreringsnummer
Önskar råd om ursprungskontroll utan registreringsnummer
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Re: Önskar råd om ursprungskontroll utan registreringsnummer
Kolla artikeln "De papperslösa" i Scooteristen för ungt år sedan. Jag har den..
.
.
/Clas
- Micool1972
- Entusiast
Minns du exakt vilket nr så finns den (förhoppningsvis) upplagd och tillgänglig för medlemar på SSK. Skulle den itne göra det så är den påväg upp.Clater wrote:Kolla artikeln "De papperslösa" i Scooteristen för ungt år sedan. Jag har den..
.
//Michaele
Hallå, Clas!
Har du scannat, eller fotograferat bilden du skickade mig?
Den var bra, men något svårläst mot högerkanten.
Jag håller helt med Michaele om att artikeln är en bra sammanfattning och svarar på många av de frågor som vi "ladugårdsfyndare" ställs inför.
Själv har jag nog inga Scooteristen från 2008, så jag kan själv inte publicera den här.
Har du scannat, eller fotograferat bilden du skickade mig?
Den var bra, men något svårläst mot högerkanten.
Jag håller helt med Michaele om att artikeln är en bra sammanfattning och svarar på många av de frågor som vi "ladugårdsfyndare" ställs inför.
Själv har jag nog inga Scooteristen från 2008, så jag kan själv inte publicera den här.
"Kom arbetslust och träng dig på, här skall du motstånd finna!" / Solan Gundersen, Flåklypa 1975
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
Jag har fotat. Kan göra om om så önskas.
/Clas
- Micool1972
- Entusiast
det nr finns uppe på SSK. Bara att logga in och läsa.Clater wrote:Nr 64 2008.
//Michaele
Hej!
Jag tar och blåser liv i denna tråd på nytt, då jag stött på patrull.
Sedan sist har jag kontrollerat följande;
Fordon är varken efterlyst eller avregistrerat (Polisen och Trafikstyrelsen)
Tidigare ägare var en återvändsgränd då den senaste aldrig sett några papper eller skyltar och trott att det var en vässad moped.
Samtliga landsarkiv med digitala register har kontaktats, men ingen har fått träff.
Idag kontaktade jag åter Transportstyrelsen för att få råd inför en ursprungskontroll, men de har ingen förståelse för att papperslösa finscootrar behöver en identitet.
Är det någon där ute som har tips på hur jag kan komma vidare? Generalagent har ju skiftat genom åren och jag har mycket svårt att tänka mig att något Italienskt arkiv håller koll på vilka ramnummer som skeppats till vilka länder.
Alla tips montages med tacksamhet, för jag börjar känna mig lätt desperat. Det skulle ju vara riktigt surt om det visar sig att jag investerat tid och pengar i ett rent garageprojekt.
Jag tar och blåser liv i denna tråd på nytt, då jag stött på patrull.
Sedan sist har jag kontrollerat följande;
Fordon är varken efterlyst eller avregistrerat (Polisen och Trafikstyrelsen)
Tidigare ägare var en återvändsgränd då den senaste aldrig sett några papper eller skyltar och trott att det var en vässad moped.
Samtliga landsarkiv med digitala register har kontaktats, men ingen har fått träff.
Idag kontaktade jag åter Transportstyrelsen för att få råd inför en ursprungskontroll, men de har ingen förståelse för att papperslösa finscootrar behöver en identitet.
Är det någon där ute som har tips på hur jag kan komma vidare? Generalagent har ju skiftat genom åren och jag har mycket svårt att tänka mig att något Italienskt arkiv håller koll på vilka ramnummer som skeppats till vilka länder.
Alla tips montages med tacksamhet, för jag börjar känna mig lätt desperat. Det skulle ju vara riktigt surt om det visar sig att jag investerat tid och pengar i ett rent garageprojekt.
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
VGL1T -57
VLA1T -63
VNS5T -64
VLB1T -68
VSX1T -83
En väg kan vara via MHRF, vi i SSK är ju med där. Jag vill minnas att de kan intyga att ett fordon är av en specifik modell, att det godtas av myndigheterna och att man kan få fordonet registrerat den vägen.
Förslag: Kontakta SSK:s man hos MHRF, Bo Jörnemark (aka Bo Martin), du finner hans kontaktuppgifter här http://www.scooterklubben.com/om-ssk/fo ... in-scooter.
Lycka till
/jens
Förslag: Kontakta SSK:s man hos MHRF, Bo Jörnemark (aka Bo Martin), du finner hans kontaktuppgifter här http://www.scooterklubben.com/om-ssk/fo ... in-scooter.
Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hej, klart du ska lyckas regga in den där!
Som jag har förstått det så ska man
1. Kunna redovisa ägarhistoria minst 20 år bakåt i tiden. Här kan någon ur dödsboet skriva ett intyg att den döde haft scootern i sin ägo i mer än 20 år.
2. På något vis kunna på ett trovärdigt vis redovisa vad det är för fordon och modell. Vilket borde det gå via MHRF om inget annat. Kanske räcker det med ramnummer och listor från Scooterhelp med flera motorhistoriska källor.
Jag vet faktiskt folk som fått utfärdat tillverkarintyg från Piaggio. "Vi intygar att fordon med ramnr. XXX är en vespa av YYY modell" osv och sedan de ursprungliga italienska registreringsritningarna med alla mått och motoreffekt osv.
Men jag vete fan hur dom gick tillväga för att få dom.
Reglerna skärptes på grund av att så många fordon stals och sedan registrerades om som "renoverade ladugårds-fynd" men mycket kritik har framförts att det blev för hårda regler och troligtvis kommer dom ändras igen men det tar ju några år.
Om du vill läsa förordningarna så är det i TransportStyrelsens Författnings Samlingar man läser
TSFS 2010:112 13kap §14-15
TSFS 2007:490 3kap §2-7
Du kan utgå ifrån att ditt fordon tidigare varit registrerat då ingen lär köpa ett mc-klassat fordon utan att det är registrerat.
Hoppas det löser sig!
/simon
Som jag har förstått det så ska man
1. Kunna redovisa ägarhistoria minst 20 år bakåt i tiden. Här kan någon ur dödsboet skriva ett intyg att den döde haft scootern i sin ägo i mer än 20 år.
2. På något vis kunna på ett trovärdigt vis redovisa vad det är för fordon och modell. Vilket borde det gå via MHRF om inget annat. Kanske räcker det med ramnummer och listor från Scooterhelp med flera motorhistoriska källor.
Jag vet faktiskt folk som fått utfärdat tillverkarintyg från Piaggio. "Vi intygar att fordon med ramnr. XXX är en vespa av YYY modell" osv och sedan de ursprungliga italienska registreringsritningarna med alla mått och motoreffekt osv.
Men jag vete fan hur dom gick tillväga för att få dom.
Reglerna skärptes på grund av att så många fordon stals och sedan registrerades om som "renoverade ladugårds-fynd" men mycket kritik har framförts att det blev för hårda regler och troligtvis kommer dom ändras igen men det tar ju några år.
Om du vill läsa förordningarna så är det i TransportStyrelsens Författnings Samlingar man läser
TSFS 2010:112 13kap §14-15
TSFS 2007:490 3kap §2-7
Du kan utgå ifrån att ditt fordon tidigare varit registrerat då ingen lär köpa ett mc-klassat fordon utan att det är registrerat.
Hoppas det löser sig!
/simon
http://www.flickr.com/photos/bohuslan/sets/