jaha då var det kanske dags för motorrenovering ändå..

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: jaha då var det kanske dags för motorrenovering ändå..

Post by fritte »

Johnny Sthlm wrote:Jag har samma spel på min Vespa
Tror inte det spelar nån roll eftersom staken och kolven är fixerade i loppet. Och lagret kan ju inte "glida ur"
Kan inte tänka mig att det behövs distanser. Mer delar som för oväsen bara.
du kanke tänker rätt... Kollade bildena igen o det ser ut som om hur lagret än förskjuts på kannbulten så är belastningen på nålarna.

fick du nån ordning på utväxlingen?
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

jupp, körde på utan distanser även om jag tyckte glappet va stort... (på första bilden är inte lagret ens så långt till vänster som det går)

jaja, nu börjar det bli spännande, inte så långt kvar till provstarten med stort P ! kanske...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Igår kom så den stora dagen... provstart för första gången....

Upp med åbäket ur källaren och försökte kicka igång, men utan resultat, var faktiskt inte ens nära att starta... Eftersom det var mörkt och kallt ute gav jag upp felsökandet rätt snabbt.
Verkar dock som gnistan är fin, ska se över bränsletillförseln och göra nya försök ikväll... Stiftet kändes torrt, däremot var det lite blött i förgasarburken...

Lite orolig är man ju, känns som om tusen saker kan vara fel efter renoveringen... Redan före renoveringen var den lite svårstartad och gick inte så bra innan den blev varm. Nu har jag bla. bytt kondensator... så det ska bli intressant att se om jag kan få fart på henne ikväll.

Kom att tänka på det här med tändspolen... Är det något man brukar behöva byta? Den här har nog hängt med ett bra tag...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Nähä... tre kvällars pysslande och fortfarande vill hon inte starta.

Ny bensin, nytt stift... men inte så mycket som ett host.
Det där med att gnistan var bra, det var nog väldigt mörkt ute när jag fick för mig det. Nu upplever jag det snarare som att gnistan inte är något vidare, men det finns lite iaf...

Har justerat brytarspetsarna in absurdum, så gapet bör stämma. Tändplattan sitter exakt efter markeringarna som fanns där innan jag lyfte bort den, och då fungerade det. Det bör väl inte vara någon skillnad nu? Eller har jag missat något? Måste jag göra en helt ny inställning efter kolvbytet?

Nu börjar jag bli sugen på att köpa en ny kondensator igen och prova. Den som sitter på nu är ny men efter lite forumsökande verkar dom ju inte alltid vara hundra. Var och inhandlade startgas idag, hjälpte inte... fortfarande inte ens nära att starta. Det måste väl betyda att gnistan är sopig eller mer eller mindre obefintlig när tändstiftet väl är på plats?

Sen var det ju det här med krysskilen,från början provade jag med gamla kilen eftersom det tydligen är galet svårt att få tag i en till svänghjulssidan på rallyn. Men efter som hon inte startade fick jag en otäck känsla av att den kanske var för sliten och att att svänghjulet hade rört sig. Begav mig till den kungliga huvudstaden och inhandlade en ny, men när jag kom hem med den upptäcker jag att det trots allt är fel. Valde då att slipa ner en större som jag hade liggandes och upplever inte att detta är ett problem.

För att summera: är det någon som har ett litet tips för att rädda min säsong?
Vespa Rally 180 1971
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

Har du justerat elektrodavståndet på stiftet? 0,4mm
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Johnny Sthlm wrote:Har du justerat elektrodavståndet på stiftet? 0,4mm
Nä det har jag inte provat, och jag provar gärna vad som helst just nu...

Men det är ju med det som med allt annat: Det funkade ju innan renovering.
Jag tänker på tex tändspole, tändinställningen, förgasarinställning...

Det enda som är nytt på elsidan är kondensatorn.
Eftersom den inte ens är nära att starta med startgas antar jag att det är tändningsproblematik.
Eftersom det finns gnista, om än svag, så antar jag att jag inte gjort någon "generalfelkoppling"...

ojojoj, besiktning om 2v :(
Vespa Rally 180 1971
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Kolla att det är bra kontakt i tändhatt och spole, och du kan ju alltid testa med en annan tändspole.
Hur förvarade du svänghulet under tiden du skruvade? Har det blivit avmagnetiserat?
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Paka wrote:Kolla att det är bra kontakt i tändhatt och spole, och du kan ju alltid testa med en annan tändspole.
Hur förvarade du svänghulet under tiden du skruvade? Har det blivit avmagnetiserat?
Blir nog till att inhandla en ny spole, det kan ju inte skada. Som sagt den har nog varit med ett tag...
Jag vill tro att svänghjulet låg tillsammans med tändplattan, men risken är att de två varit skillda åt i en period. Läste på forumet om ett "skiftnyckeltest" för att avgöra om svänghjulet fortfarande höll magnetiseringen... mmmm..... kan absolut vara en faktor.

Går det förresten att få tag i ett nytt svänghjul? Kanske inte är aktuellt ännu men spåret för krysskilen i själva svänghjulet är inte helt hundra. Däremot är det min fasta övertygelse att svänghjulet inte rör sig på axeln.
Vespa Rally 180 1971
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Snider wrote:Går det förresten att få tag i ett nytt svänghjul? Kanske inte är aktuellt ännu men spåret för krysskilen i själva svänghjulet är inte helt hundra. Däremot är det min fasta övertygelse att svänghjulet inte rör sig på axeln.
Det har sagts några gånger nu men det är ju inte krysskilen som fixerar svänghjulet på axeln, den styr det bara rätt. Det som fäster svänghjulet är att konan på axeln ska "suga" fast i motsvarande konicitet på svänghjulet.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

jencla wrote:
Snider wrote:Går det förresten att få tag i ett nytt svänghjul? Kanske inte är aktuellt ännu men spåret för krysskilen i själva svänghjulet är inte helt hundra. Däremot är det min fasta övertygelse att svänghjulet inte rör sig på axeln.
Det har sagts några gånger nu men det är ju inte krysskilen som fixerar svänghjulet på axeln, den styr det bara rätt. Det som fäster svänghjulet är att konan på axeln ska "suga" fast i motsvarande konicitet på svänghjulet.
/jens
Precis ! och som sagt tror jag inte längre att det är där jag har något problem. Har även slipat in svänghjulet mot axeln, så nu sitter det nog bra där det sitter. Men dock så ser spåret lite tråkigt ut i svänghjulet och det ser ut att nöta lite på kilar jag använder, trots att jag som sagt slipat in svänghjulet på axeln och drar åt ordentligt... Det var mer en tanke att det kanske går att få tag i ett nytt istället för att leta upp någon som kan magentisera mitt gamla... om det nu skulle vara en del av problemet...

men det kanske är läge att prova ny tänd- spole/kabel och kondensator (hittar inte min gamla kondensator). Kondensatorn är iaf billig...

Förresten, inte för att det har med mina startproblem att göra men... Det här med smörjfilt till brytarna? Ska man ha det?
Vespa Rally 180 1971
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja. Är din borta?
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Paka wrote:Ja. Är din borta?
tja, jag har då aldrig sett någon... upptäckte att det fanns något sådant när jag webshopsurfade lite...
Vespa Rally 180 1971
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, du borde ju ha sett den om du bytte kondensator. Den ska sitta där.
Johnny Sthlm
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Johnny Sthlm »

På min upplever jag det jätteviktigt att stiftet är rätt justerat. Byter jag bara stift så startar den inte förrän det är rätt justerat, trots att jag bytt konsensator, brytare och tändspole så kolla det, det är lätt gjort, tar en minut. 0,4mm

Jag lämnade in mitt svänghjul för magnetisering men det klarar ändå inte "skiftnyckel testet"
V50 -67
Primavera -80
2x NSU Prima D -56
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Johnny Sthlm wrote:På min upplever jag det jätteviktigt att stiftet är rätt justerat. Byter jag bara stift så startar den inte förrän det är rätt justerat, trots att jag bytt konsensator, brytare och tändspole så kolla det, det är lätt gjort, tar en minut. 0,4mm
Will do
Johnny Sthlm wrote: Jag lämnade in mitt svänghjul för magnetisering men det klarar ändå inte "skiftnyckel testet"
Årajt ! Intressant info..

Jag var faktiskt hem på lunchen ehrm... i ett annat ärende.. men passade på att kolla tändspolen, det går ju faktiskt att skruva upp den varför jag nu aldrig gjort det. Tändkabeln var riktigt illa ansluten till spolen, några trådar hade gått av och den va ärgad och jävlig... Kanske är sånt man ska kolla innan man börjar gråta ut på forumet :roll: , men hade jag inte gjort det kanske jag inte blivit varse att en smörjfilt är bra att ha till brytarna

Nu ska det bli riktigt intressant att se om gnistan mår bättre ikväll !!
Vespa Rally 180 1971
KimT
Nybörjare
Nybörjare

Post by KimT »

Heja! Jag följer ditt äventyr med spänning! Tyvärr har jag inget konstruktivt att komma med. Hoppas att du hittat felet nu!
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

KimT wrote:Heja! Jag följer ditt äventyr med spänning! Tyvärr har jag inget konstruktivt att komma med. Hoppas att du hittat felet nu!

Hehehe... glada tillrop är också ett stöd. Nu har jag beställt ny tändspole (och smörjfilt till brytarna) från västkusten... hoppas den dyker upp med raketfart...
Startar den inte sen får jag hitta en annan hobby, det måste ju finnas någonting man är bra på...
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

:D

Nu kan ni sova gott om nätterna igen, det var tändspolen !
I med en ny och kicka några gånger, vips så hade man gjort en premiärtur !

Kommer säkerligen behöva hjälp fler gånger framöver, men för denna gång... Tusen tack alla som hjälpt mig i vinter !!!
Vespa Rally 180 1971
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Då kanske man skulle må bra av ett litet tips igen då...
Fick bra snurr på grejjorna och Vespan gick utmärkt och startade på första/andra kicken i tre veckor.

Men så en dag... började hon hosta, hacka och gå dåligt... Jag provade att justera förgasaren med det hjälpte inte, kastade av svänghjulet och såg att brytarspetsarna hade "släppt" och låg helt fel.

Problemet nu, efter att jag fixat till brytarspetsarna, är att hon inte vill starta över huvudtaget... jag har varit noggrann och ställt in precis som dom stod när den gick så bra. Men kickar jag nu händer ingenting och sen kommer en rejäl knall. Samma när jag provar att rulla igång... den är inte ens nära att starta, sen skrämmer jag livet ur grannarna med en jätteknall.

Vad ska man misstänka först? Som det är nu törs man ju knappt prova att starta, dom där smällarna kan ju ingen må bra av. Brytarspetsarna är i min värld helt korrekt inställda, tändinställningen är ju precis som när den gick så bra.

Var börjar jag?
Vespa Rally 180 1971
Gutta
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Gutta »

Det brukar väl vara tändningen som står fel när det blir dom symptomen.
Jag skulle nog kolla igen så den verkligen står rätt.
Touring -60
Rally180 -73
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Vilken tändspole köpte du?
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Tändplattan sitter ju där den ska, eller där den alltid suttit... även när hon gått fint.
Avståndet på brytarspetsarna har jag kollat flera gånger...

Inte förrän nu kollade jag själva gnistan, :oops: den var typ obefintlig... (provade fler stift)
Hade inte kollat gnistan då jag var så inne på att felet var att brytarspetsarna var helt lösa första gången jag tog bort svänghjulet.

Kan man tänka sig att en sopig gnista ger just detta symptom när man kickar, alltså inte starta inte starta inte starta PANG! ?
Paka wrote:Vilken tändspole köpte du?
Köpte denna från EM http://www.emscooters.se/tandspole-p-2206-c-165.aspx

Bör väl vara rätt?
Vespa Rally 180 1971
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Jag gissade det. Jag, och andra, har haft riktigt dåliga erfarenheter av de nytillverkade bakelitspolarna.
Skulle tro att det är den som är boven. Skaffa en V50/PV-spole i stället.
http://www.emscooters.se/tandspole-p-545-c-165.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Snider
Entusiast
Entusiast

Post by Snider »

Nu har jag provat med annan spole. Den hade ju bara en anslutningspunkt (förutom själva tändkabeln), drog fast den röda kabeln där och jordade den svarta, antar att det är hyfsat rätt då gnistan fanns där, i med stiftet... kicka kicka kicka PANG !

hmmm... om jag med en dåres envishet påstår att tändiställningen är ok då plattan aldrig flyttats sedan den gick bra, och om även brytarspetsarna står med rätt avstånd. Vad finns det kvar då?

Jordfel? Förgasartrubbel? Kan de ge mitt symptom? Har haft av svänghjulet och kollat brytarna hur många ggr som helst, kommer liksom inte vidare där...

Första gången det började strula och jag tog av svänghjulet satt ju brytarna lite tokigt som sagt, men innan jag upptäckte detta försökte jag justera in förgasaren då den gick dåligt. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur blandskruven och luftskruven stod när den gick bra. Kan det vara så att jag bara skruvat bort mig här och nu vill den inte starta när jag kickar, sen efter 6 kickar känner den för att bränna av rubbet av bensinblandningen med en ljudlig knall?
Vespa Rally 180 1971
Captain Slow
Lärling
Lärling

Post by Captain Slow »

En tanke som kanske inte alls är möjlig, men jag såg tidigare i din tråd att du haft problem med nocken för brytaren. Jag vet inte riktigt hur den sitter men om den skulle kunna ha flyttat sig så skulle nog tändningen kunna bli lite lattjo. Som sagt bara ett långskott.

/ Tomas
Vespa
Touring -57
GS150 -58
GS150 -60
GS160 -63
Rally200
PX200
GTS300 -16
Lambretta
TV175 -61
LD125 -54